۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۶

عدم نقد شوندگی؛ مسئله‌ای مهم

محدثه رزاقی ، مدیر تامین‌مالی تامین سرمایه نوین
عدم نقد شوندگی؛ مسئله‌ای مهم

در حاضر پذیره‌نویسی به پایان نرسیده و شاید در روز های آینده از ETF ها استقبال شود، ولی در خصوص خرید این صندوق ها باید گفت ابهاماتی وجود دارد که سرمایه گذاران را دچار تردید کرده است.

همان طور که عنوان شده است، یونیت های صندوق ها با ۲۰ درصد تخفیف به مردم فروخته می­شود، این در حالی است که در عرضه های اولیه­ چند ماه اخیر، درصد تخفیف بسیاری از سهام عرضه شده،  بالاتر از ۲۰ درصد بود که این موضوع در کنار عدم امکان فروش واحدهای صندوق در طی دو ماه آینده، از جذابیت این صندوق ها کاسته است.

درست است که ۲ میلیون تومان برای هر کد  عدد زیادی نیست ، اما به هر حال سرمایه گذار، بازدهی موردنظر خود را حتی در این سطح سرمایه گذاری در نظر گرفته و با توجه به اینکه، ۲ ماه باید یونیت ها مسدود باشند و امکان معامله آن وجود ندارد؛ این تردید در میان سرمایه گذاران وجود دارد که شاید سرمایه گذاران بتوانند باتوجه به شرایط کنونی بازار، با همین دو میلیون تومان، بازدهی خوبی کسب کنند. لذا باید گفت بحث عدم نقدشوندگی این صندوق، مسئله مهمی است . همچنین برای عرضه‌های اولیه نکته ای که پیش می آید، بحث بازارگردانی است. عرضه ETF های مذکور در حجم بسیار بالا در حال انجام است که حتی برای سرمایه گذاران، جزییات نحوۀ انجام بازارگردانی با ابهاماتی همراه است. این بازارگردانی اگر درست انجام نشود و یا سقف تعهد روزانه بازارگردانی خیلی محدود باشد، در صورت وجود صفهای فروش در روزهای متوالی پس از گشایش نماد و عدم حمایت بازارگردان، می تواند موجب زیان سرمایه گذاران شود.

به نظر باید برای اجرایی شدن اولین ETF ، ابهامات مذکور به ویژه در حوزۀ نحوه انجام بازارگردانی رفع شود و متوقف بودن نماد معاملاتی به مدت طولانی پس از عرضه اولیه اصلاح شود.

  • هفته نامه ۳۵۲ اطلاعات بورس، صفحه ۱۵
کد خبر 413421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =