برنامه‌ای برای افزایش سرمایه نداریم

شرکت داروسازی جابر ابن حیان با صدور اطلاعیه‌ای نتایج حاصل از برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی را اعلام کرد.

 به گزارش صدای بورس به نقل از کدال، پاسخ‌های داروسازی جابر ابن حیان به شرح زیر است:

۱: میزان تولید محصولات مختلف شرکت در سال‌های ۹۶ تا ۹۹

محصول

ظرفیت اسمی

۱۳۹۶

۱۳۹۷

۱۳۹۸

۱۳۹۹

۱۴۰۰

پماد

 ۴.۸۵۲.۱۰۰

 ۹۳۸.۸۸۰

 ۲.۳۴۷.۰۸۰

 ۲.۲۵۹.۱۲۰

 ۲.۷۸۰.۰۰۰

 پیش‌بینی نشده

اسپری

 ۶.۵۶۲.۳۰۰

 ۴.۳۰۶.۲۸۱

 ۵.۷۹۷.۳۶۵

 ۵.۳۷۱.۳۸۱

 ۶.۴۳۰.۰۰۰

 پیش‌بینی نشده

شربت و قطره

 ۱۳.۴۰۵.۰۰۰

 ۳.۷۵۹.۴۱۷

 ۱.۶۹۶.۲۶۵

 ۲.۷۴۲.۷۷۷

 ۱.۳۰۰.۰۰۰

 پیش‌بینی نشده

قرص و کپسول

 ۶۳۶.۶۶۳.۶۰۰

 ۱۲۹.۶۸۵.۵۸۰

 ۱۳۱.۱۷۹.۴۶۵

 ۱۹۹.۲۸۱.۰۰۰

 ۲۴۶.۱۴۵.۰۰۰

پیش‌بینی نشده

   ویال

 ۱۱۰.۵۶۶.۳۰۰

 ۶۷.۱۳۱.۷۷۰

 ۴۵.۶۰۱.۰۰۳

 ۲۲.۱۳۵.۷۹۱

 ۳۸.۰۵۵.۰۰۰

 پیش‌بینی نشده

جمع

 ۷۷۲.۰۴۹.۳۰۰

 ۲۰۵.۸۲۱.۹۲۸

 ۱۸۶.۶۲۱.۱۷۸

 ۲۳۱.۷۹۰.۰۶۹

 ۲۹۴.۷۱۰.۰۰۰

 

۲: خواهشمند است جدول زیر را در خصوص مبلغ فروش شرکت کامل کنید (برای سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ با فرض دلار ۴۲,۰۰۰ ریالی اعلام کنید)

 

محصول

۱۳۹۶

۱۳۹۷

۱۳۹۸

۱۳۹۹

۱۴۰۰

پماد

 ۱۶.۳۸۳

 ۴۸.۷۶۹

 ۵۵.۰۰۰

 ۷۱.۷۲۷

 پیش‌بینی نشده

اسپری

 ۳۲۶.۳۳۳

 ۴۷۸.۰۰۰

 ۵۵۸.۳۱۸

 ۸۹۸.۲۵۹

 پیش بینی نشده

شربت و قطره

 ۹۶.۴۰۸

 ۵۰.۷۵۰

 ۹۲.۴۲۱

 ۴۶.۸۷۳

 پیش بینی نشده

قرص و کپسول

 ۲۸۶.۵۲۶

 ۳۴۵.۲۵۳

 ۶۹۳.۷۱۲

 ۶۶۲.۱۸۰

 پیش بینی نشده

     ویال

 ۱.۵۶۶.۹۹۶

 ۱.۱۳۹.۲۱۷

 ۶۲۲.۰۳۵

 ۱.۴۷۳.۳۷۴

 پیش بینی نشده

کالای بازرگانی 

 ۱۱.۴۰۰

 ۲۰.۰۶۹

        ۰

        ۰

 پیش بینی نشده

جمع

۲.۳۰۴.۴۰۶

۲.۰۸۲.۰۵۸

۲.۰۲۱.۴۸۶

۳.۱۵۲.۴۱۳

۳: با توجه به گزارش تفسیری مدیریت هلدینگ شفا دارو مبنی بر عرضه اولیه سهام شرکت‌های داروسازی دانا، پخش رازی و داروسازی راموفارمین و مالکیت داروسازی جابر ابن حیان بر سهام این شرکت‌ها به سوالات زیر پاسخ دهید:

الف) عرضه اولیه سهام شرکت داروسازی دانا در کدام مراحل عرضه قرار دارد؟ چه تاریخی را برای این عرضه پیش‌بینی می‌کنید؟ آخرین ارزش‌گذاری مربوط به این سهام چه مبلغی است؟ داروسازی جابر چند درصد از سهام خود را عرضه خواهد کرد؟

پیرو هماهنگی‌های انجام شده با سهامدار عمده شرکت مقرر گردید، در خصوص سه شرکت راموفارمین، داروسازی دانا و پخش رازی پس از انجام افزایش سرمایه اقدام به پذیرش و عرضه در بازار سرمایه گردد. اقدامات لازم در این ارتباط شامل مصوبات هیئت مدیره و مجامع فوق‌العاده شرکت‌ها، ارزش‌گذاری شرکت‌ها و تغییرات لازم در اساسنامه جهت انطباق با اساسنامه مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار برخی انجام شده و برخی نیز در حال پیگیری است و طی برنامه‌ریزی صورت گرفته و با پیگیری‌های سهامدار عمده در سال ۱۳۹۹ افزایش سرمایه، پذیرش در بورس و عرضه سهام در مورد این شرکت‌ها با جدیت پیگیری و انجام خواهد شد. در خصوص داروسازی دانا با عنایت به مذاکرات اولیه با سایر سهامداران و مطابق با ضوابط شرکت فرابورس ایران میزان عرضه سهام حداقل ده درصد خواهد بود که سهم هر یک از سهامداران در زمان عرضه مشخص خواهد شد.

 

ب) عرضه اولیه سهام شرکت پخش رازی در کدام مراحل عرضه قرار دارد؟ چه تاریخی را برای این عرضه پیش‌بینی می‌کنید؟ آخرین ارزش‌گذاری مربوط به این سهام چه مبلغی است؟ داروسازی جابر چند درصد ازسهام خود را عرضه خواهد کرد؟

رجوع شود به پاسخ شماره ۳ بند الف

ج) عرضه اولیه سهام شرکت داروسازی راموفارمین در کدام مراحل عرضه قرار دارد؟ چه تاریخی را برای این عرضه پیش‌بینی می‌کنید؟ آخرین ارزش‌گذاری مربوط به این سهام چه مبلغی است؟

رجوع شود به پاسخ شماره ۳ بند الف

د) برنامه شرکت بابت سود واگذاری از عرضه‌های اولیه فوق چیست؟ آیا بخشی از تسهیلات تسویه خواهد شد؟ یا جهت بازسازی و نوسازی ماشین آلات؟ و یا هزینه برای تولید داروی جدید؟

شرکت برنامه‌ریزی لازم جهت نحوه استفاده از وجوه حاصل شده از عرضه اولیه شرکت‌های سرمایه‌پذیر خود را صورت داده است. موضوع در هیئت مدیره مطرح و بر اساس آن مقرر شده است که وجوه مزبور در توسعه طرح‌هایی که زنجیره تامین مواد اولیه شرکت را تکمیل می‌نماید و نیز تولید داروهای جدید با ارزش افزوده بالا سرمایه‌گذاری شود. در هر صورت شرکت در نظر دارد این وجوه را جهت طرح‌های توسعه استفاده کند که سودآوری آتی را به میزان مناسبی افزایش دهد.

 

۴: خواهشمند است جدول زیر را در خصوص گروه کامل کنید:

پروژه

درصد پیشرفت فیزیکی

مخارج انباشته

برآورد هزینه تکمیل

نحوه تامین منابع مالی

زمان بهره‌برداری

اثرات بر مقدار تولید

پروژه آزمایشگاه میکروبی

  

   ۴۷

  ۱.۶۶۲

  ۱.۸۵۰

منابع داخلی شرکت

   ۱۳۹۹

   ---

پروژه اصلاحات بخش ساخت مکمل و شربت

  ۸۳

  ۹۷۵

   ۱.۸۵۰

 منابع داخلی شرکت

    ۱۳۹۹

 افزایش در مقدار تولید گروه شربت و مکمل

پروژه بازسازی و نوسازی خطوط تولید (دجابر)

  ۲۸

  ۵۹.۵۲۱

  

   ۳۳۵.۲۳۷

 منابع داخلی شرکت

    ۱۳۹۹

 افزایش در مقدار تولید گروه ویال

 

۵: متراژ زمین، موقعیت جغرافیایی و ارزش روز تقریبی زمین‌های شرکت را به تفکیک اعلام کنید.

زمین شرکت به متراژ ۴۸.۰۵۰ متر مربع واقع در کیلومتر ۵ جاده مخصوص است که ارزش روز آن تاکنون به صورت رسمی برآورد نشده است.

۶: شیوع ویروس کرونا چه تاثیری بر روند مقدار تولید و فروش شرکت داشته است؟ چند درصد از محصولات شرکت تاثیر مثبت و چند درصد از محصولات تاثیر منفی از کرونا گرفته‌اند؟

شرکت با توجه به تمهیداتی که در ارتباط با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در نظر گرفته است، تاثیری از شیوع ویروس کرونا در تولید و فروش خود نداشته است.

۷: چند درصد از خطوط تولیدی شرکت استاندارد GMP را دارا هستند؟ برای خطوطی که این استاندارد را ندارند چه مبلغی مورد نیاز است؟ تاریخ تکمیل را نیز اعلام کنید.

خطوط افشانه‌های تنفسی و جامدات و نیمه جامدات شرکت دارای استاندارد GMP  است. شرکت در نظر دارد در سال ۱۳۹۹ با توجه به اقداماتی که در سال‌های قبل در ارتباط با بازسازی و دریافت استاندارد  GMP  سایر خطوط تولیدی انجام گرفته است، طرح‌های مربوطه را به اتمام رساند. در این ارتباط در اواخر سال ۱۳۹۸ و ابتدای سال ۱۳۹۹ خطوط تولیدی پنی‌سیلین‌ها به طور کامل بازسازی و مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت تولید قرار گرفته است و سایر خطوط نیز با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سال ۱۳۹۹ انجام خواهد شد. در این ارتباط پیش‌بینی می‌شود در پایان سال ۱۳۹۹ کلیه خطوط تولیدی شرکت شامل آزمایشگاه مواد اولیه و محصول ساخته شده و انبارها دارای استاندارد GMP  و GLP  و GSP  شوند. برای این منظور مبلغ حدود ۲۵۰میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.

۸: در سال ۱۳۹۸ فروش شرکت به تفکیک محصولات بیمارستانی و داروخانه‌ای چند درصد است؟

تقریبا ۷۰ درصد محصولات شرکت از نوع بیمارستانی و ۳۰ درصد از نوع داروخانه‌ای است.

۹: به طور متوسط نرخ فروش محصولات در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۷ چند درصد افزایش داشته است؟

به طور متوسط نرخ فروش متوسط محصولات سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۷ معادل ۱۱ درصد افزایش داشته است.

۱۰: موجودی مواد اولیه شرکت تا چند ماه دیگر نیاز تولید را تامین خواهند کرد؟

باتوجه به اقدامات انجام شده در سه ماهه پایانی سال ۱۳۹۸ موجودی مواد اولیه شرکت تا پایان شهریور ماه تامین شده و در حال حاضر تامین مواد اولیه برای شش ماهه دوم سال ۱۳۹۹ در دست انجام است.

۱۱: ممنوعیت واردات داروهای خارجی مشابه تولید داخل چه میزان در افزایش تولیدات و افزایش سهم بازار محصولات تاثیرگذار بوده است؟ این تاثیر در چه محصولاتی است؟

با توجه به اینکه داروهای تولیدی این شرکت پیش از این واردات خارجی نداشته است، قوانین جدید در خصوص ممنوعیت واردات محصولات مشابه داخلی تاثیری در تولید و فروش این شرکت نخواهد داشت.

۱۲: برنامه شرکت برای تولید محصولات جدید چیست؟ نام محصولات و مصارف آن را به تفکیک بیان کنید.

با توجه به انواع مختلف دارو و تعدد خطوط تولیدی شرکت، در راستای استفاده حداکثری از ظرفیت خطوط، محصولات متنوعی شامل مکمل‌ها، اسپری‌ها، پمادها و کرم دارویی به سبد محصولات شرکت اضافه خواهد شد. اقدامات لازم جهت افزودن محصولات فناورانه و مورد نیاز بازار و تکمیل سبد محصولات جهت کسب سهم بازار بیشتر در حال انجام است.

۱۳: در سال ۱۳۹۸ چند درصد مبلغ فروش مربوط به محصولات جدید بوده است؟

در سال ۱۳۹۸ معادل ۱۰ درصد از مبلغ خالص فروش از محل فروش محصولاتی بوده است که در ۳ سال اخیر تولید شده است.

۱۴: نام محصول، مبلغ فروش سال ۱۳۹۸، سهم بازار و مصارف داروهای شرکت را مطابق جدول زیر کامل کنید:

پاسخ در جدول پیوست ارائه شده است.

 

۱۵: در مهر ماه سال جاری وزارت بهداشت سهم مطالبات پرداختی داروسازان از مسیر بیمه‌ها به دانشگاه‌های علوم پزشکی را در حساب جداگانه‌ای با زیر ردیف مستقل تعریف کرد. تاثیر این رویداد بر وصول مطالبات شرکت را به طور کامل تشریح کنید.

باتوجه به آخرین تصمیمات اتخاذ شده در هیئت مدیره هلدینگ سرمایه‌گذاری شفادارو (سرمایه‌گذاری اصلی) جهت کاهش ریسک سوخت مطالبات، باید ۷۰ درصد فروش محصولات به شرکت پخش معتبر و به نام در سطح کشور اختصاص یابد، لذا این چنین تغییرات تاثیری در وصول مطالبات شرکت نخواهد داشت.

۱۶: خواهشمند است جدول زیر را برای سال ۱۳۹۸ کامل کنید.

دلار

درصد از بهای تمام شده

نام اقلام مصرفی

منبع تامین کننده

۴۲,۰۰۰

           ۹۷

 پنی سیلین ، پنتوپرازول، سفکسیم، کن و...

 چین، هند، انگلستان، کره، آلمان و...

نیمایی

             ۳

 فنیل اتیل الکل ، روغن گال مغربی و بطری

 انگلستان، امارات، هلند

آزاد

             ۰

            ---

 

۱۷: با توجه به تصویب قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تامین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات و معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و مزایای این قانون برای شرکت‌ها نظیر بهبود ساختار سرمایه، افزایش ظرفیت تامین مالی، به‌روزآوری ترازنامه و مواردی نظیر آن، آیا هیئت مدیره شرکت از این فرصت مغتنم پیش‌رو استفاده خواهد کرد و افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها خواهد داد؟

در حال حاضر برنامه‌ای از سوی سهامدار عمده برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها در سال جاری به این شرکت ارائه نشده است.

۱۸:  در مورد موضوع پروژه‌های جامدات، انبار محصولات و بازسازی و نوسازی خطوط تولید مطابق گزارش توجیهی افزایش سرمایه به تاریخ ۱۳۹۶/۰۵/۰۳، آخرین وضعیت پروژه‌ها، اثرات بر مقدار تولید و برنامه‌های آتی در این خصوص را تشریح کنید.

رجوع شود به پاسخ شماره ۴

۱۹: از ابتدای سال ۱۳۹۹ چه میزان دلار ۴۲,۰۰۰ ریالی به شرکت تخصیص پیدا کرده است؟ با توجه به شایعات موجود در خصوص حذف ارز ۴۲,۰۰۰ ریالی آیا شرکت در خصوص دریافت این ارز با مشکل مواجه شده است؟

از ابتدای سال ۱۳۹۹ شرکت ارز با نرخ ۴۲.۰۰۰ ریال را همچنان دریافت کرده است.

۲۰: کاهش قیمت‌های جهانی چند درصد نرخ خرید مواد اولیه و مواد بسته‌بندی داخلی و خارجی را کاهش داده است؟

نرخ خرید مواد اولیه و بسته‌بندی نسبت به سال گذشته کاهش محسوسی نداشته است.

۲۱: مطابق با صورت‌های مالی ۶ ماهه ۱۳۹۸، مبلغ ۷۶۵,۸۹۴ میلیون ریال مطالبات بابت سود تقسیمی زیرمجموعه‌ها وجود دارد. با توجه به تاثیر بالای این وصول مطالبات بر عملیات شرکت، آخرین رقم این مطالبات و آخرین مذاکرات و برنامه‌های شرکت جهت وصول این مطالبات را تشریح کنید.

شرکت در نظر دارد باقیمانده مطالبات سود سهام دریافتنی سنوات قبل و سود سهام سال ۱۳۹۸را در جهت افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر خود استفاده نموده و مازاد آن را جهت بازسازی خطوط تولیدی خود به کار گیرد.

۲۲: آخرین مبلغ طلب شرکت از شرکت پخش دارویی رسا چه میزان است؟ آخرین مذاکرات و نتایج دعاوی حقوقی در این زمینه را تشریح کنید.

پیرو حکم دادگاه بر علیه مدیران شرکت پخش توسعه دارویی رسا مبنی بر پرداخت مطالبات شرکت، مدیران آن شرکت به ما مراجعه کردند و طی جلساتی در ابتدای سال ۱۳۹۹ شرکت مذکور اقدام به معرفی ملکی در تهران جهت تسویه مطالبات خود نمود. این ملک در حال ارزیابی توسط کارشناسان کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان تهران است و در صورتی که ارزش ملک جبران اصل طلب و دیرکرد آن باشد، مطالبات از شرکت مزبور در شش ماهه اول سال ۱۳۹۹ تسویه خواهد شد.

۲۳: برنامه‌های شرکت جهت کاهش دوره وصول مطالبات و کاهش هزینه‌های مالی چیست؟

باتوجه به اینکه عمده مطالبات معوق شرکت از شرکت توسعه دارویی رسا است، طبق آخرین اقدامات انجام شده به شرح پاسخ شماره ۲۲ و ۱۵ در صورت وصول مطالبات از شرکت مذکور و همچنین وصول سایر مطالباتی سنواتی، دوره وصول مطالبات کاهش خواهد یافت. وصول به موقع مطالبات اولویت اصلی شرکت جهت تامین مالی و کاهش تسهیلات دریافتی از بانک‌ها و کاهش هزینه مالی است.

۲۴: در شرکت اصلی و شرکت‌های زیرمجموعه چه مقدار محصولات ضدعفونیکننده تولید خواهد شد؟ چه مبلغ فروش را برای سال ۱۳۹۹ از این محصول پیش‌بینی می‌کنید؟

در بودجه تولید سال ۱۳۹۹ شرکت، تولید محصولات ضدعفونی‌کننده پیش‌بینی نشده است.

۲۵: مواد اولیه وارداتی از کدام کشورها تامین می‌شود؟

مواد اولیه وارداتی شرکت عمدتا از کشورهای چین، هند، کره جنوبی، انگلستان و آلمان تامین می‌شود.

۲۶: در حال حاضر در مورد مکمل‌های دارویی و غذایی چه ممنوعیتی وجود دارد؟ شرکت داروسازی جابر و زیرمجموعه‌ها چه میزان توانسته‌اند سهم بازار خود را در این محصولات افزایش دهند؟

شرکت داروسازی جابرابن حیان و زیرمجموعه‌های آن به جز داروسازی دانا سهم زیادی از بازار مکمل‌های دارویی ندارند و در مورد شرکت داروسازی دانا توضیحاتی در پاسخ به سوال ۲۷ ارائه گردیده است.

۲۷: پروژه تولید قطره و محلول‌های تزریقی در شرکت زیرمجموعه داروسازی دانا چند درصد پیشرفت فیزیکی دارد؟ چه تاریخی به بهره‌برداری می‌رسد؟ و چند درصد مقدار تولید را افزایش خواهد داد؟

باتوجه به اینکه شرکت تنها ۱۹ درصد از مالکیت شرکت داروسازی دانا را در اختیار دارد، پاسخ به این سوال خارج از اطلاعات در این اختیار این شرکت است. البته در یادداشت‌های توضیحی صورت‌های مالی داروسازی دانا (بخش دارایی‌های در دست تکمیل) در سامانه کدال اطلاعاتی مرتبط با پروژه‌های آتی آن شرکت در دسترس است.

۲۸: آیا شرکت در عرصه تولید محصولات مرتبط با درمان کرونا وارد شده است؟ نام این محصولات و اثرات آن بر مبلغ فروش سال ۱۳۹۹ را تشریح کنید.

در خصوص ویروس کرونا، این شرکت همانند برخی از شرکت‌های دارویی کشور اقداماتی را جهت تولید محصولات مرتبط با درمان آن انجام داده است که مرجع تایید و اطلاع‌رسانی آن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. قطعا در صورتی که نتیجه پروژه‌های مطالعاتی شرکت در این زمینه مورد تایید قرار گیرد، نتایج آن از طریق مراجع ذیصلاح و سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران (کدال) اطلاع‌رسانی خواهد شد و بدون شک تحقق این امر اثرات قابل توجهی بر میزان سودآوری شرکت خواهد داشت.

۲۹: برای سال مالی ۱۳۹۹ با دلار ۴۲,۰۰۰ ریالی چه میزان EPS برآورد می‌کنید؟

برآورد شرکت برای EPS سال ۱۳۹۹ بدون در نظر گرفتن سود حاصل از عرضه سهام شرکت‌های تابعه خود از طریق بورس معادل ۱.۰۰۶ ریال است.

 ۳۰: در حاضر برآورد شرکت از خالص ارزش داراییهای (NAV)  هر سهم چه میزان است؟

باتوجه به عدم دسترسی به ارزش روز دارایی‌های ثابت شرکت، ارائه اطلاعات در این خصوص برای شرکت در حال حاضر امکان‌پذیر نیست.

کد خبر 413381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =