۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۹

اقیانوسی گل‌آلود برای دلالان فراهم شده است

رانت‌خواری خاموش در تالار نقره‌ای

در حال حاضر بورس‌کالا از دستورات یک بورس واقعی تبعیت نمی‌کند
رانت‌خواری خاموش در تالار نقره‌ای

تفاوت قیمتی که چند صباحی است بین بازار آزاد و بورس کالا در محصولات فولادی به وجود آمده، سود هنگفتی را به جیب افرادی سرازیر می‌کند که نه جزو تولیدکنندگان محسوب می‌شوند و نه حتی توزیع‌کننده و مصرف‌کننده این محصولات به حساب می‎آیند.

افرادی که از تفاوت فاحش معاملاتی چون ورق فولادی سود می‌برند و در این آب گل‌آلودی که کارخانه‌های تولیدکننده محصولات فولادی، وزارت صمت و بورس کالا به راه انداخته‌اند این روزها مشغول ماهیگیری هستند.

 چالش تدبیر ابطال معاملات 
برخی از تولیدکنندگان به علت اجبار به فروش داخلی محصولاتشان در بورس کالا دست به بازارسازی‌های این چنینی می‌زنند. ولی در حال حاضر به نظر می‌رسد این بازار آشفته‌ای که واسطه‌ها از آن سود می‎برند به جایی رسیده است که بورس کالا برای کنترل و جلوگیری از چنین معاملات رانت‌زایی، دست به ابطال این معاملات می‌زند اما چندان موفق نبوده است. چرا که ابطال معاملات مشکلات و چالش‌های بیشتری را نصیب تولید خواهد کرد.

زمینه ای برای رانت لازم است برای حل چنین مشکلاتی که هر از چند گاهی گریبان‌گیر بورس کالا می‌شود و این بازار با آن بیگانه نیست تصمیمی اساسی گرفته شود.در این خصوص در وهله اول لازم است که دولت الزام به قیمت‌های دستوری و دخالت در قیمت‌گذاری و روند معاملات را متوقف کند و سپس بورس کالا نیز در این خصوص شفافیت بیشتری از خود به نمایش بگذارد تا به جای ابطال معاملات شاهد شفافیت و رونق آن‌ها باشیم. بسیاری از فعالان بازار فولاد خبر از رانت و تفاوت قیمت فاحش بین معاملات ورق فولادی در بورس کالا می دهند و می گویند: "ورق فولادی که در بورس کالا با قیمت هر کیلو حدود۶۵۰۰ تومان معامله می‌شود در کف بازار با قیمت‌های بالاتر از ۱۰۰۰۰ تومانی به فروش می‌رسد ." این بدان معناست که در معاملات ورق فولادی، در مجموع رانت هنگفتی وجود دارد.

ضرورت حذف سیستم کنترلی

قیمت‌های دستوری عمده ترین چالش

بورس کالا از ریل اصلی خود خارج شده است

  • گلشن بابادی، خبرنگار
  • هفته نامه ۳۵۲ اطلاعات بورس، صفحه ۶
کد خبر 413355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =