رخدادی بی سابقه در تاریخ کشور

به گفته رئیس بانک مرکزی، با وجود کاهش درآمدهای نفتی تحت تاثیر تحریم‌های ظالمانه و کاهش شدید قیمت نفت، وضعیت ذخایر اسکناس ارزی مناسب و در تاریخ کشور بی‌سابقه است ضمن آنکه برای تامین کالاهای اساسی تمهیدات لازم پیش‌بینی شده و مشکلی وجود ندارد.

به گزارش صدای بورس به نقل از بورس پرس، عبدالناصر همتی در جلسه نقش نظام بانکی و جهش تولید با اشاره به دستاوردهای بانک مرکزی در حوزه‌ های سیاست پولی، اعتباری، ارزی و نظام‌های پرداخت اظهار داشت: این دستاوردها با تلاش مجموعه نظام بانکی و در سایه سیاست‌گذاری صحیح بانک مرکزی بدست آمده است و در صورتی که از نظام بانکی حمایت شود، دستاوردهای سترگ‌تری در آینده شاهد خواهیم بود.

وی در خصوص سیاست‌های اعتباری بانک مرکزی با تاکید بر اینکه بر اساس این سیاست‌گذاری به موضوع تولید توجه ویژه‌ای شده است، افزود: بانک مرکزی گام‌های موثری از جمله اعطای تسهیلات به شرکت‌های پیشران، بنگاه‌های کوچک و متوسط و شرکت‌های دانش بنیان در جهت حمایت از این بخش برداشته و در همین راستا نیز به تأمین سرمایه بنگاه‌ها و زنجیره تولید نگاه و حمایت ویژه‌ای شده است. مهمترین سیاست پولی، مهار تورم و کنترل روند آن بوده و این دستاورد با وجود شرایط تحریم و وضعیت خاص فروش و قیمت نفت به دست آمده است.

این مقام مسئول در خصوص تصمیم‌ها و سیاست‌های اتخاذ شده به منظور تامین صحیح کسری بودجه بدون تاثیر در نرخ تورم عنوان کرد: برای تامین کسری بودجه، تصمیم‌های خوبی اندیشیده و در حال اجرا است که نمونه آن تصمیم به فروش اوراق بدهی برای تأمین کسری بودجه و استفاده از ساز و کار بازار باز توسط بانک مرکزی است که در شصت سال گذشته بی‌سابقه است.

همتی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی در زمینه سیاست‌های پولی ابزار قوی و مناسبی در اختیار دارد، ادامه داد: بازار باز ساز و کاری است که بانک مرکزی برای مدیریت بازار پول از آن به خوبی بهره گرفته و خوشبختانه بانک‌ها و موسسات اعتباری نیز بدون فشار و ابزار دستوری، همراهی مناسب و مطلوبی با سیاست‌های بانک مرکزی در این زمینه داشته‌اند.

وی با تاکید بر اینکه بانک محور بودن اقتصاد باید اصلاح شود، تصریح کرد: درحال حاضر مانده تسهیلات بانکی دو هزار میلیارد تومان است که نزدیک ۹۰ درصد تامین مالی به حساب می‌آید و خوشبختانه اقبال خوبی به بازار سرمایه شده و جادارد که نقش بازار سرمایه در تامین مالی افزایش یابد. البته در بازار سرمایه مسئولان باید اقدامات احتیاطی لازم را در نظر بگیرند تا با مدیریت مناسب شاهد رشد مطمئن و منطقی آن باشیم.

رئیس بانک مرکزی در حوزه ارزی تصریح کرد: با وجود کاهش درآمدهای نفتی تحت تاثیر تحریم‌های ظالمانه و کاهش شدید قیمت نفت، وضعیت ذخایر اسکناس ارزی مناسب و در تاریخ کشور بی‌سابقه است ضمن آنکه برای تامین کالاهای اساسی تمهیدات لازم پیش‌بینی شده و مشکلی وجود ندارد. در حوزه نظام‌های پرداخت اقدامات مناسبی انجام شده که مهمترین آن کنترل جدی بر گردش پول ملی و جلوگیری از پولشویی و اقدامات سفته بازانه در بازارهای مختلف به ویژه بازار ارز است و در مقابل این گردش پول در خدمت فعالیت‌های مولد اقتصادی قرار گرفته است.

همتی در خصوص حمایت‌های بانک مرکزی از فضای کسب و کار در پی شیوع ویروس کرونا تاکید کرد: در مبازره با آثار اقتصادی و معیشتی شیوع ویروس کرونا سیستم بانکی در خط مقدم قرار دارد و با وجود شرایط سخت اقتصادی با برنامه‌ریزی‌های لازم تسهیلات حمایتی از محل اعتبار ۷۵ هزار میلیارد تومانی در اختیار اقشار آسیب دیده قرار گرفته و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده این تسهیلات به فعالان حوزه کسب و کار و تولید پرداخت می‌شود و همین امروز دستورالعمل مربوط به وام بنگاه‌ها صادر شد.

کد خبر 413186

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • بدهی ۹۰ هزار میلیارد تومانی ۱۱ بدهکار بزرگ به سیستم بانکی

    بدهی ۹۰ هزار میلیارد تومانی ۱۱ بدهکار بزرگ به سیستم بانکی

    رئیس کل بانک مرکزی از بدهکاری ۹۰ هزار میلیارد تومانی ۱۱ بدهکار بزرگ به سیستم بانکی خبر داد و در مورد تورم گفت: در سال ۹۸ و ۹۹ بخش‌هایی از بودجه دولت از طریق درآمدهای تسعیر صندوق توسعه ملی تأمین شد که به زبان ساده‌تر به معنای چاپ پول است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =