۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰
ضرورت کاهش وجه تضمین

ایمان آدینه‌زاده، کارشناس قراردادهای مشتقه کارگزاری آگاه در گفت‌وگویی نظراتش راپیرامون برخی مسائل بازار زعفران ارائه داد. 

 علت نوسانات اخیر در بازار طلای سرخ چه بود؟
نوسان جزو لاینفک بازارها به خصوص بازار آتی است.قیمت‌ همواره تحت تأثیر عرضه و تقاضا است. در شرایط فعلی کالایی مثل زعفران تحت تاثیر شیوع کرونا درکشور و جهان است که باعث شده تقاضا برای این محصول افت بسیاری پیدا کند. این مسئله قیمت نقدی کالا را کاهش داده و مسلما بر قراردادهای آتی نیز تاثیر گذاشته است.

 شائبه دستکاری بازار مطرح شده، در این خصوص چه نظری دارید؟
شائبه دستکاری بازار که از سوی برخی شنیده می‌شود به عقیده بنده کاملا بی مورد است، چرا که تجربه سال‌ها فعالیت در حوزه بازار مشتقه ثابت می‌کند نوسانات با دستکاری یک یا چند نفر در بازار ایجاد نمی‌شود. افراد بسیاری در حال معامله‌اند و هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند .علاوه بر این موضوع واحد نظارت بورس کالا به طور کامل بر بازار اشراف و نظارت دارد و در صورت بروز کوچکترین موردی خیلی سریع با کارگزار تماس می‌گیرد و از کارگزار می‌خواهد که مشتری متخلف را کنترل کند.در حال حاضر بازار زعفران عمق خوبی پیدا کرده و بازار بزرگی شده است به همین علت این بازار نمی‌تواند تحت تاثیر چند نفر قرار بگیرد.

 رونق بیشتر بازارهای مشتقه به خصوص بازار زعفران چگونه امکان پذیر است؟ 
ابزارهای مشتقه جذاب هستند. یکی از راهکارهای بهتر شدن بازار کالایی در شرایط فعلی این است که تنوع کالایی بیشتر شود. طلا کالایی است که می‌تواند افراد بسیاری را به سمت خود جذب کند به همین سبب کالاهایی که مبتنی بر طلا هستند می‌توانند جذابیت بیشتری در این بازار ایجاد کنند. علاوه بر این دارایی پایه‌هایی چون صندوق طلا، طلای آب شده و راه‌اندازی مجدد قراردادهای سکه طلا می‌تواند موثر باشد.یکی دیگر از موارد تاثیرگذار بر این بازار کاهش وجه تضمین است و با توجه به اینکه اهرم بازار افزایش پیدا می‌کند منجر به رونق بازار خواهد شد.

 با این شرایط آیا ممکن است زعفران به سرنوشت آتی سکه گرفتار ‌شود؟
بعید است زعفران به سرنوشت آتی سکه دچار شود.در مورد قراردادهای آتی سکه ملاحظاتی وجود داشت که منجر به توقف آن شد که این ملاحظات به هیچ وجه برای زعفران وجود ندارد. 

 ایجاد صندوق‌های کالایی چه نقشی در تعادل بازار زعفران دارند؟ 
بازارگردان‌ها معمولاً حجم روزانه پایینی برای معاملات دارند که جوابگوی معاملات زیاد زعفران نیست. بر این اساس ورود صندوق‌های کالایی باعث می‌شود معاملات گواهی سپرده کالایی رونق بگیرد. صندوق‎های کالایی برای اینکه بتوانند ریسک را کاهش دهند به قراردادهای مشتق ،قراردهای آتی یا اختیار معاملات نیاز دارند .در صورت راه‌اندازی ،این صندوق‌ها می‌توانند تاثیر خیلی خوبی در بازار داشته باشند.

  • هفته نامه ۳۵۱ اطلاعات بورس، صفحه ۶
کد خبر 413169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =