۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵
کال مارجین در بازار کم عمق

فاطمه جعفری، معامله‌گر قراردادهای مشتقه کالا در خصوص نوسانات اخیر در بازار معاملات زعفران، با اشاره به کال مارجین شدن برخی افراد در این بازار بیان داشت: در هفته‌های اخیر در مقایسه با روزهایی که بازار از صف فروش به صف خرید می‎رسد، بازار زعفران نوسان چندانی را شاهد نیست.

با این حال ممکن است برخی در این بازار کال مارجین شوند چراکه کال مارجین جزوی از این بازار است در واقع اگر فردی بیش از ۳۰ درصد زیان کند، کال مارجین خواهد شد. البته در نظر گرفتن این موضوع که اهرم بازار آتی زعفران حدود چهار و نیم است؛ کافی است برای دو روز بازار صف خرید یا فروش باشد افرادی که موقعیتشان خلاف جهت بازار است، به سرنوشت کال مارجین شدن دچار می‌شوند. 

این معامله‌گر، بازار آتی زعفران را بازار کوچکی دانست و افزود: افراد با نقدینگی‌های کم می‌توانند بر این بازار اثرگذار باشند، با این حال با توجه به قرار دادن سقف مجاز برای موقعیت‌های تعهدی، بورس کالا احتمال این که یک نفر بتواند بازار را تحت تاثیر خود قرار دهد تا حدی کاهش داده است. علاوه بر این نظارت‌های شدید بورس کالا بر معاملات آتی کالا احتمال اینکه شخصی بخواهد با کدهای مختلف بازار را در دست بگیرد را به حداقل رسانده است ولی با توجه به اینکه اثرگذاری بر بازار به نقدینگی کمی نیاز دارد، این بازار کم عمق تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

جعفری در ارتباط با اینکه برخی باور دارند بازار زعفران نیز به سرنوشت بازار آتی سکه گرفتار خواهد شد، گفت: بعید می‌دانم این اتفاق بیفتد، در بدترین حالت ممکن است که معاملات زعفران رونق خود را از دست بدهد اما این موضوع که به طور کل معاملات زعفران متوقف شود خیلی منطقی به نظر نمی‌رسد.

  • هفته نامه ۳۵۱ اطلاعات بورس- صفحه ۶
کد خبر 413167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =