کفش ملی، شرکتی با بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان دارایی

کفش ملی از سال ۱۳۳۶ تا امروز بدون وقفه در بازار ایران حضور فعال داشته است.

به گزارش صدای بورس، کفش ملی (وملی) دارایی‌های زیادی دارد که در اینجا آنها را به ۵ دسته تقسیم و جداگانه ارزش‌گذاری می‌کنیم.

۱. اول از فروشگاه‌های این شرکت شروع می‌کنیم. این شرکت ۲۸۲ فروشگاه با سند مالکیت و برند کفش ملی دارد که از این تعداد ۲۵۶ فروشگاه فعالیت اقتصادی دارند و ۲۶ فروشگاه بدون فعالیت هستند. متراژ املاک تجاری بر اساس صورت حسابرسی شده میان دوره‌ای ۹۸ معادل ۹۸۴۲۴ مترمربع است. ارزش تقریبی این املاک را بر اساس اطلاعات دو آگهی مزایده شرکت برآورد می‌کنیم که یکی از آگهی‌ها از مشهد و تهران و دیگری از یزد و گرگان برای فروش چاپ شده‌اند. قیمت‌های پایه برای تهران متری ۴۱ میلیون و برای مشهد متری ۳۸ میلیون و برای یزد و گرگان به ترتیب متری ۳۱ و ۲۸ میلیون تومان بوده که ما به طور متوسط قیمت متری ۳۵ میلیون تومان در نظر می‌گیریم. با این برآورد، ارزش دارایی‌های ملکی وملی معادل ۳۴۵۰ میلیارد تومان خواهد بود.

۲. دومین دارایی مهم شرکت ملک اصلی کارخانه است که در کیلومتر ۱۸ جاده قدیم کرج قرار دارد. متراژ این زمین ۴۱۰ هزار متر مربع است که در حال حاضر هیچگونه تولیدی ندارد. اگر بخواهیم تجدید ارزیابی «صنایع بسته‌بندی ایران» را که در کیلومتر ۹ جاده فتح قرار دارد در نظر بگیریم، ارزش تقریبی هر متر مربع این زمین ۳.۵ میلیون تومان است. حال با این برآورد به رقم ۱۴۳۵ میلیارد تومان می‌رسیم.

۳. ملک تجاری و صنعتی روبه‌روی فرودگاه مهرآباد ابتدای شهرک اکباتان به متراژ ۲۵ هزار متر مربع که در قدیم انبار و سوله‌های شرکت بوده و کالاهای و کفش‌های تولیدی در کارخانه رودبار (کارخانه شماره ۲) به آنجا بارگیری می‌شد. در داخل این زمین ۲۰۰۰ متر سوله هم وجود دارد با قیمت تقریبی هر متر مربع ۴ میلیون تومان، به رقم ۱۰۰۰ میلیارد تومان می‌رسیم.

۴. سرای ملی یا پاساژ ملی در چهارراه گلوبندک بازار به همراه مغازه‌های موجود و حجره‌های بازار بزرگ تهران با متراژ تقریبی ۴۰۰۰ متر مربع که ارزشمندترین دارایی شرکت به شمار می‌رود و با در نظر گرفتن هر متر مربع این پاساژ نزدیک به ۱۲۰ میلیون تومان، به رقم برآوردی ۴۸۰۰ میلیارد تومانی می‌رسیم.

۵. کارخانه شماره ۲ شرکت در رودبار که در زمینی به مساحت ۶۰ هکتار قرار دارد. کارخانه تعطیل شده و البته در این کارخانه تعطیل شده نزدیک به ۱۷۰۰ متر سوله هم قرار دارد که با در نظر گرفتن ارزش تقریبی هر متر مربع ۳۰۰ هزار تومان به برآورد ۱۸۰ میلیارد تومانی می‌رسیم.

بر اساس آمارهای فوق، جمع این دارایی‌ها رقمی معادل ۱۰ هزار و ۸۶۵ میلیارد تومان است، یعنی به ازای هر سهم ۴۴ هزار تومان! باید در نظر بگیریم، ارقام مورد استفاده برای برآورد ارزش املاک شرکت کفش ملی، از آگهی‌های مزایده چاپ شده در ماه‌های اسفند ۹۷ و فروردین ۹۸ استخراج شده‌اند. اگر نرخ تورم یک سال گذشته را نیز در نظر بگیریم، آنگاه رقم ۵۰ هزار تومان برای هر سهم این شرکت منصفانه خواهد بود.

کد خبر 412814

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =