وداع با طراح اوراق مسکن

طراح اوراق مسکن، پس از ۳۶ سال خدمت در نظام تامین مالی مسکن ایران، بامداد هفتم اردیبهشت ماه در اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت.

به گزارش صدای بورس به نقل از روابط عمومی بانک مسکن، مرحوم ابوالقاسم رحیمی انارکی، مدیر عامل بانک مسکن صبح روز ۱۶ فروردین ماه دقایقی بعد از حضور در دفتر کار خود در ساختمان مرکزی بانک با علایم اولیه بیماری به شکل تب مواجه و سپس برای انجام تست‌های اولیه مربوط به کرونا توسط همکارانش در حوزه ریاست به بیمارستان منتقل شد.
پزشکان بیمارستان با انجام آزمایش‌های اولیه و تکمیلی در همان روز تشخیص دادند مرحوم انارکی به کرونا مبتلا شده و برای طی مراحل درمان و حفظ ایمنی محیط کار، استراحت کامل (قرنطینه) در منزل را برای او تجویز کردند. دو روز بعد مرحوم انارکی به خاطر تداوم تب در بدنش به بیمارستان مراجعه کرد که در نهایت برای ادامه مراحل درمان بستری شد. اما ویروس مهلک امان نداد تا اینکه در ساعات اولیه هفتم اردیبهشت ماه کرونا به زندگی ابوالقاسم رحیمی انارکی در بیمارستان پایان داد.
با این حال یادگاری‌های مدیرعامل از دست رفته بانک مسکن گران‌سنگ‌تر از آن است که نام و یاد آن مرحوم با درگذشت او از ذهن‌ها پاک شود.
سوابق مهمترین فعالیت‌های ارزشمند ابوالقاسم رحیمی انارکی در حوزه نظام تامین مالی بخش مسکن و ساختمان و در شبکه بانکی کشور نشان می‌دهد، مدیران قدیمی و مسئولان کنونی این حوزه، ابوالقاسم رحیمی انارکی را «پدر سپرده‌گذاری مسکن» و به شکل دقیق‌تر «طراح اوراق مسکن» توصیف می‌کنند.
مرحوم انارکی سال ۱۳۸۴ در سمت یک کارشناس با سابقه در اداره طرح و برنامه بانک مسکن موفق شد با طراحی یک حساب جدید سپرده‌گذاری، هم‌زمان کلید حل دو چالش بزرگ آن دوره را به ترتیب برای متقاضیان مسکن و نظام تامین مالی مسکن حل و فصل کند.
حساب سپرده‌گذاری ممتاز که امروز غالب خانواده‌های ایرانی آن را تحت عنوان حساب اوراق مسکن یا حساب تسهیلات اوراق مسکن می‌شناسند، محصول فکر و ایده مرحوم ابوالقاسم رحیمی انارکی است. این حساب در همان سال شکل‌گیری با استقبال گسترده و دور از انتظار جامعه سپرده‌گذار در شبکه بانکی و البته با واکنش فوق‌العاده مثبت جامعه متقاضی تسهیلات مسکن روبه‌رو شد. محصول جدید بانک مسکن در آن زمان توانست از یک سو به چالش قدرت خرید مسکن خانوارهای فاقد خانه و نیازمند تسهیلات بانکی پاسخ شایسته و مناسب دهد و از سوی دیگر به کمبود منابع اعتباری و مورد نیاز بانک مسکن برای افزایش سبد محصولات بانکی را به عنوان چالش دوم خاتمه داد.
حساب سپرده ممتاز امروز بیش از نیمی از منابع اعتباری مورد نیاز بخش مسکن را تامین می‌کند و در همه ۱۵ سال گذشته از شکل‌گیری این حساب در بانک مسکن، حداقل ۶۰ تا ۷۰ درصد از خانوارهایی که در سراسر کشور به کمک تسهیلات خرید مسکن صاحب خانه و سرپناه شده‌اند از اوراق مسکن منبعث از حساب ممتاز، استفاده و بهره‌برداری کرده‌اند.
با این حال گنجینه آمارها و اطلاعات مستند در بانک مسکن حکایت از آن دارد که طراحی اوراق مسکن تنها یادگاری مرحوم رحیمی انارکی در طول خدمت او در نظام تامین مالی مسکن محسوب نمی‌شود.
مدیر با سابقه بانک مسکن که امروز در جمع این خانواده بزرگ شبکه بانکی حضور ندارد، سال ۱۳۷۳ درست در مقطعی که بانک مسکن به خاطر تخلیه کامل قدرت و جذابیت صندوق پس‌انداز مسکن با بحران مالی و اعتباری روبه‌رو شده بود، باز هم در کسوت کارشناس حوزه طرح و برنامه در همین بانک توانست عملیات احیای صندوق پس‌انداز مسکن را با طراحی فرمول جدید سپرده‌گذاری، پس‌انداز و دریافت تسهیلات کلید بزند. محصول مرحوم انارکی در آن زمان باعث دو گشایش عظیم در کار بانک و روند سپرده‌گذاری مشتریان بانک شد. طرح متحول‌سازی فعالیت صندوق پس‌انداز مسکن در آن زمان، سرنوشت بانک مسکن را از مسیری که هر آن می‌رفت به ادغام بانک در یکی از بانک‌های دولتی منتهی شود، تغییر داد و باعث شد تحت تاثیر استقبال خانواده‌ها و افراد حقیقی و حقوقی از سپرده‌گذاری در آن صندوق، وضعیت مالی بانک مسکن به قدری ارتقا یابد که حتی در سال‌های بعد بانک مسکن به عنوان تنها بانک پرداخت‌کننده سود قطعی به سپرده‌گذاران شبکه بانکی معرفی شد.
طراح اوراق مسکن و ناجی صندوق پس‌انداز مسکن در کارنامه کاری و مدیریتی خود در حوزه تخصصی تامین مالی مسکن در شبکه بانکی کشور دو اقدام ماندگار دیگر را به ثبت نشانده است.
طراحی حساب سپرده‌گذاری مسکن جوانان در سال ۱۳۷۹ و همچنین طراحی صندوق پسانداز مسکن یکم در سال ۱۳۸۴ بخش دیگری از لیست ابتکارات مرحوم رحیمی انارکی در مسیر تسهیل شرایط خانه‌دار شدن مردم ایران است.
مرحوم ابوالقاسم رحیمی انارکی تا آخرین روز بستری در بیمارستان از طریق فضای مجازی و ارتباط تصویری با تلفن همراه، کارها و امور حوزه مدیریت عاملی بانک مسکن را پیش برد. آخرین جلسه هیئت مدیره بانک مسکن در زمانی که او هنوز در قید حیات بود، شنبه هفته قبل با اصرار او و از طریق واتساپ آن هم در شرایطی که روی تخت بیمارستان مراحل درمان برای نجات از کرونا را طی می‌کرد، برگزار شد و مرحوم انارکی از راه دور، مسئولیت‌های خود در مقام مدیرعاملی را برای بررسی و تصویب پیشنهادهای مطرح در هیئت مدیره بانک مسکن انجام داد. فعالیت حرفه‌ای مرحوم ابوالقاسم رحیمی انارکی در بانک مسکن از سال ۱۳۶۳ با استخدام در یکی از شعب بانک مسکن اصفهان به عنوان یک کارمند بانکی ساده اما علاقه‌مند به این حوزه آغاز شد و در اردیبهشت سال ۱۳۹۹ در سمت رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل بانک مسکن به پایان رسید.

آخرین مصوبه مرحوم رحیمی انارکی از زبان نزدیک‌ترین همکار او
مسعود ایزدی مدیر امور ارتباطات و حوزه مدیریت بانک مسکن طی حداقل دو سال اخیر یکی از نزدیک‌ترین همکاران مرحوم ابوالقاسم رحیمی انارکی بوده است.
ایزدی درباره آخرین مصوبه‌ای که مرحوم رحیمی انارکی در بانک مسکن آن را به سرانجام رساند اعلام کرد: مرحوم انارکی در روزهایی از دو هفته اول فروردین در دفتر کار خود حاضر شد و به خاطر اهمیتی که برای نامگذاری سال جدید قایل بود، مصمم شده بود سیاست‌های اعتباری بانک مسکن در سال ۹۹ را کاملاً در مسیر جهش تولید و رونق بخشی به مسکن و ساختمان، فعال و اجرایی کند. آخرین تصمیم او هدفمندسازی تسهیلات بخش مسکن برای دستیابی به افزایش تولید و عرضه مسکن بود.

برادرم دایره‌المعارف بانک مسکن بود!
نادر قاسمی از مدیران با سابقه و با تجربه حال حاضر در خانواده بزرگ بانک مسکن در سال ۱۳۷۴و بعد از حدود ۱۰ سال خدمت در بانک مسکن با مرحوم ابوالقاسم رحیمی انارکی همکاری نزدیک پیدا کرد. نادر قاسمی که در حال حاضر عضو هیئت مدیره بانک مسکن است، درباره سوابق کاری مرحوم انارکی و خاطرات کاری مشترک با او اینطور گفت: مرحوم رحیمی انارکی بخاطر مسئولیتی که آن زمان در بانک مسکن –اداره طرح و برنامه- داشتند به نوعی مغز متفکر بانک به حساب می‌آمدند و دایره‌المعارف بانک مسکن بودند. به همین خاطر مسئولیت من در حوزه اعتبارات ایجاب می‌کرد مدام درباره محصولات بانک مسکن و اقدامات اعتباری که باید انجام دهد، با آن مرحوم تماس تلفنی بگیرم و از او سوال کنم. خیلی اتفاق می‌افتاد که هنگام تماس تلفنی با مرحوم رحیمی انارکی از او می‌خواستم آرام‌تر پاسخ دهد تا بتوانم یادداشت کنم! ایشان در بانک مسکن مرجع بودند و درباره همه برنامه‌ها و سیاست‌های مصوب در بانک مسکن می‌توانستند به راحتی پاسخگوی ابهامات و پرسش‌ها باشند.

باور نکردم شخصاً با من تماس گرفت!
محمد حسن مرادی مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن است؛ حوزه‌ای که مرحوم ابوالقاسم رحیمی انارکی با سال‌ها خدمت در آنجا توانست دست به طراحی محصولی تحت عنوان اوراق مسکن بزند و شاخه جدید از تسهیلات مسکن را به پشتوانه اوراق راهی بازار کند.
مرادی دو خاطره کاری از دوره مدیرعاملی مرحوم ابوالقاسم رحیمی انارکی روایت کرد. او گفت: یکبار برای تشریح مشکلات کاری به اتاق مرحوم رحیمی انارکی رفتم و مشکل را مفصل با او در میان گذاشتم. مرحوم رحیمی انارکی بعد از اینکه همه صحبت‌های من را شنید، گفت: همه با خروجی این اداره سر و کار دارند بنابراین مقاومت کاری خود را بالا ببرید.
مرادی همچنین به تماس تلفنی مرحوم انارکی در روزهای ابتدایی سال جدید اشاره کرد و گفت: هفته اول فروردین یک روز مرحوم رحیمی انارکی شخصاً با من تماس تلفنی گرفت و جویای حال فرزندم شد. او تصور کرده بود فرزندم به ویروس کرونا مبتلا شده که البته درباره اصل موضوع توضیح دادم اما توجهی که مدیرعامل بانک در زمان تعطیلات نوروز به پرسنل بانک داشت، برایم قابل توجه بود.

مرحوم رحیمی انارکی خوش فکر بود
صبح هفتم اردیبهشت یک عضو قدیمی خانواده بزرگ بانک مسکن در همان ساعات اولیه اعلام خبر درگذشت ابوالقاسم رحیمی انارکی، در کانال تلگرامی خود یک متن منقلب کننده درباره آن مرحوم نوشت. محمدهاشم بت شکن مدیرعامل سابق بانک مسکن در کانال تلگرامی خود، دل نوشته‌ای به یاد مدیرعامل فقید بانک مسکن را ثبت کرد. در این متن، مرحوم ابوالقاسم رحیمی انارکی فردی خوش فکر، با درایت، با صداقت و دارای پشتکار معرفی شده است.
بت شکن سال ۹۲ به عنوان مدیرعامل بانک مسکن در این بانک تخصصی-توسعه‌ای مشغول به کار شد و در همان سال با تشخیص درباره توانایی‌های مرحوم رحیمی انارکی که آن زمان مدیر طرح و برنامه بانک مسکن بود، او را به عنوان دبیر هیئت مدیره و سپس عضو هیئت مدیره بانک منصوب کرد.
بت شکن درباره شیوه کار مرحوم رحیمی انارکی اینطور گفت: وقتی از مرحوم رحیمی انارکی می‌خواستم گزارش یک پرونده یا یک برنامه در بانک را بخواند خیالم از هر بابت درباره نظر او نسبت به گزارش راحت بود و با اطمینان خاطر نسبت به آن نظر نهایی را اعلام می‌کردم.
بت شکن معتقد است: مرحوم ابوالقاسم رحیمی انارکی نشان داد با درایت و سلامت می‌توان به بالاترین مقام سازمانی بانک رسید چرا که او اولین مدیرعامل بانک مسکن در فرآیند ارتقا از درون سازمان بانک بود.

کد خبر 412806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =