۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷
نفت از شوک درآمد

شب گذشته در پی شکی عجیب ،قیمت نفت وست تگزاس آمریکا با افت شدید ۱۰۴ درصدی همراه شد اما صبح امروز قیمت نفت با کمی افزایش به بیش از صفر دلار معامله شد.

به گزارش صدای بورس به نقل از سنا، شب گذشته در بازار نفت آمریکا غوغایی به پا شد و برای نخستین بار در تاریخ، قیمت نفت آمریکا به مدار منفی رسید و به این ترتیب قرارداد آتی این کالا با منفی یک دلار و ۴۳ سنت در هر بشکه قیمت خورد.

افزایش میزان ذخایر نفتی آمریکا و اوضاع نابه‌سامان اقتصادی در آلمان و ژاپن، بازار نفت را با تلاطم شدیدی همراه کرده بود در حالی که در معاملات روز سه شنبه قیمت این کالا با کمی افزایش به مدار بالای صفر بازگشت.

به این ترتیب قیمت قرارداد آتی این کالا برای تحویل در ماه می به یک دلار و ۱۰ سنت رسید و قیمت قرارداد آتی این کالا برای تحویل در ماه ژوئن به یک دلار و ۷۲ سنت معامله شد.

این در حالی است که، قیمت قرارداد آتی نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه ژوئن با رشد ۴۹ سنتی به هر بشکه ۲۶ دلار معامله شد.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد کارگزاری OANDA در این خصوص بیان کرد: کاهش شدید تقاضا به دلیل سرایت ویروس کرونا به کشورهای صنعتی موجب کاهش آهسته فعالیت‌های اقتصادی در آمریکا شده است در حالی که رئیس جمهور این کشور دستور بازگشت فعالیت‌های اقتصادی را داده است اما سرپرستان، به دلیل ترس از شیوع دوباره این ویروس، از بازگشایی بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی سرباز زده‌اند.

یکی از دلایل کاهش قیمت نفت، سقوط صنعت گردشگری در جهان و کاهش میزان رفت و آمدهای هوایی و افت ۳۰ درصدی میزان تقاضا برای سوخت هواپیماها بوده و به همین دلیل ذخایر نفتی در آمریکا دیگر گنجایشی برای ذخیره نفت خام ندارند.

مایکل مک کارتی، مدیر تحلیل بازار در موسسه مالی سی ام سی در سیدنی در این خصوص گفت: تنها موضوعی که هم اکنون در بازارهای جهانی مهم است، این است که آمریکا در بحث ظرفیت انبارهای نفتی خود با گلوت (عرضه بیشتر از تقاضا) روبه‌رو شده است.

این در حالی است که اوپک و اوپک پلاس در آخرین نشست خود تصمیم گرفتند که تولیدات خود را از ماه می به میزان روزانه ۹.۷ میلیون بشکه کاهش دهند اما این تصمیم تا قبل از ماه می اجرایی نخواهد شد.

کد خبر 412598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =