وضعیت نامعلوم اقتصاد جهان تا پایان ۲۰۲۰

در گزارش ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) که چهارشنبه گذشته منتشر شد، تصویر تیره و تاری از وضعیت تقاضای جهانی برای نفت ترسیم شد اما پیش‌بینی شد تقاضا برای نفت تا پایان سال به سطح عادی برمی‌گردد. در مقابل دلایل زیادی هم وجود دارد که چرا اقتصاد جهانی ممکن است حتی تا پایان سال ۲۰۲۰ به وضعیت عادی برنگردد.

به گزارش صدای بورس به نقل از ایسنا، از فوریه بانک‌های سرمایه‌گذاری هر هفته مکررا آمارهای خود را مورد بازبینی نزولی قرار داده‌اند و تا آوریل طول کشید تا درباره کاهش موقتی تقاضا به میزان ۲۵ تا ۳۰ میلیون بشکه در روز به تفاهم برسند. اما بسیاری از پیش‌بینی‌ها هنوز فرض را بر این گرفته‌اند که اقتصاد جهانی پس از سه ماهه سوم بهبود ۱۸۰ درجه‌ای پیدا خواهد کرد.

به عنوان مثال، در گزارش ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) که چهارشنبه گذشته منتشر شد، تصویر تیره و تاری از وضعیت تقاضای جهانی برای نفت ترسیم شد اما پیش‌بینی شد تقاضا برای نفت تا پایان سال به سطح عادی برمی‌گردد.

اما دلایل زیادی وجود دارد که چرا اقتصاد جهانی ممکن است حتی تا پایان سال ۲۰۲۰ به وضعیت عادی برنگردد.

یکی از این دلایل عادی بسیار روشن است: پاندمی کرونا همچنان ادامه دارد. نرخ ابتلا در اروپا و بخش‌هایی از آمریکا وضعیت ثابت پیدا کرده و باعث شده درخواست‌هایی برای رفع قرنطینه و ماندن در خانه مطرح شود. اما بارقه‌های امید ممکن است گمراه‌کننده باشد. به گفته بیورن شیلدراپ، تحلیلگر ارشد کالا در بانک SEB، مشکل این است که اکثر کشورها نرخ آلودگی پایین پنج درصد دارند اما به‌محض اینکه محدودیت‌ها کاهش پیدا کند، نرخ روزانه ابتلا دوباره افزایش پیدا می‌کند. و وضعیت قرنطینه در سه ماهه دوم به جای تبدیل شدن به وضعیت عادی احتمالا به شکل نیمه قرنطینه ادامه پیدا می‌کند و توقف و بازگشایی فعالیت‌ها در تلاش دولت‌ها برای مقابله با شیوع ویروس کرونا تداوم خواهد یافت.

بانک SEB هم با اشاره به این که تقاضا برای نفت در ماه‌های آوریل و می به شکل نگران‌کننده‌ای پایان خواهد ماند، خاطرنشان کرد که تقاضا به این راحتی بهبود پیدا نمی‌کند. بیماری کووید ۱۹ از میان نرفته و مسیر عادی شدن تقاضا برای نفت ناهموارتر از تصورات خواهد بود.

پیش‌بینی‌های فعلی از قیمت ۴۰ دلار در هر بشکه شاخص‌های قیمت وست تگزاس اینترمدیت و برنت در سال ۲۰۲۱ بر مبنای بهبود ۱۸۰ درجه‌ای وضعیت تقاضا است اما ریسک زیادی وجود دارد که این خوش‌بینی در ماه‌های آینده به باد رود و دوباره انتظارات قیمت برای سال آینده تغییر کند.

دلیل دوم این که چرا تقاضا ممکن است بهبود پیدا نکند، این است که اقتصاد جهانی دچار مشکل شده است. چند روز پیش دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که رونق اقتصادی به‌محض رفع تدابیر قرنطینه بازخواهد گشت.

اما آمار جدید اداره ملی تحقیقات اقتصادی آمریکا نشان می‌دهد که تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ ممکن است بر مبنای سالانه ۱۱ درصد کوچک شود.

صندوق بین‌المللی پول هشدار داده که اقتصاد جهان با بدترین رکود خود از زمان رکود بزرگ دهه ۱۹۳۰ روبه‌روست. گیتا گوپینات، اقتصاددان ارشد این نهاد هفته گذشته گفت: شدت و سرعت فروپاشی فعالیت که در پی شیوع ویروس کرونا روی داده است، بعید است در زندگیمان تجربه کرده باشیم.

بر اساس گزارش اویل پرایس، برآورد شده که حدود ۲۲ میلیون نفر در هفته‌های اخیر در آمریکا متقاضی دریافت بیمه بیکاری شده‌اند و بسیاری از این مشاغل تا پایان امسال ممکن است احیا نشوند و سرانجام این که فعالیت اقتصادی تا زمانی که واکسنی تهیه نشود یا حداقل تا زمانی که سیستم قوی برای تست کرونا وجود نداشته باشد تا اجازه دهد بخش‌هایی از اقتصاد گشایش پیدا کند، ممکن است بهبود پیدا نکند. آمار نشان می‌دهد که آسیب‌های اقتصادهای منطقه‌ای در آمریکا در برخی از موارد به پیش از دستور قرنطینه برمی‌گردد زیرا مردم از ترس ویروس در خانه مانده و از هزینه خودداری کرده بودند. این به معنای آن است که حتی اگر تدابیر قرنطینه رفع شوند، اقتصاد به وضعیت عادی برنمی‌گردد زیرا افراد زیادی تا زمانی که احساس ایمنی نکنند، در خانه خواهند ماند.

کد خبر 412550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =