ابلاغ مصوبات سازمان بورس در چهارشنبه‌های بد

علت ابلاغ مصوبات جدید سازمان بورس در روزهای آخر هفته ناشی از برگزاری جلسات هیات مدیره در روزهای چهارشنبه است که از ۱.۵ سال پیش تشکیل می‌شود ولی به دلیل عدم اطلاع رسانی، کمتر کسی از این موضوع با خبر است. 

به گزارش صدای بورس به نقل از پایگاه خبری بورس پرس، در حالی مصوبات سازمان بورس در قالبی مشخص و در اکثر مواقع بدون اعلام دلایل ابلاغ می‌شود که گاهی هم مدیران از طریق رسانه‌های تخصصی، نکاتی را به عنوان مطالب تکمیلی مطرح می‌کنند تا افکار عمومی از چند و چون و توجیهات مسئولان مطلع باشد.

بعد از قطعی شدن استعفای شاپور محمدی از ریاست سازمان بورس در دوشنبه گذشته، مصوبه عصر چهارشنبه نهاد ناظر بازار سرمایه مبنی بر تغییراتی اساسی در فرآیند توقف و بازگشایی نمادها و حجم مبنا موجب موضوع گیری فوری فعالان در فضای مجازی شد و اکثر سرمایه‌گذاران و کارگزاران و حتی چند عضو شورای عالی بورس، اعلام مخالفت کرده و خواهان بازنگری و حتی درخواست از وزیر اقتصاد برای برگزاری جلسه شورای عالی کردند که امروز عصر تشکیل خواهد شد.  

در این میان به دلیل عدم ارائه توضیحات مسئولان سازمان بورس درباره دلیل یا دلایل مصوبه اخیر، فعالان بازارسرمایه حرف و حدیث‌هایی مانند رویه ناصواب ابلاغ تغییرات در چهارشنبه‌ها و روزهای آخر هفته، لجبازی رئیس سازمان بعد از لغو کاهش دامنه نوسان از ۵ به دو درصد، مخالفت نهاد ناظر با رشد شاخص و نگرانی از هجوم نقدینگی به بازار، عدم توانایی در جلب مشارکت سهامداران عمده برای واگذاری سهام و ورود شرکت‌های جدید و... مطرح کرده‌اند که به علت سکوت خبری سازمان بورس این ادعاها و برخی نکات دیگر مبهم مانده و تایید یا رد این موارد نشدنی است.

اما پیگیری‌های بورس پرس از چند مسئول که متاسفانه تمایلی به اعلام نام و حتی توضیحات نیستند، برخی ابهامات و نکات را روشن کرد.

بنابراین علت ابلاغ مصوبات جدید سازمان بورس در روزهای آخر هفته، ناشی از برگزاری جلسات هیات مدیره در روزهای چهارشنبه است که از ۱.۵ سال پیش تشکیل می‌شود ولی به دلیل عدم اطلاع رسانی، کمتر کسی از این موضوع با خبر است. 

ولی نکته مهمتر، انگیزه‌های مسئولان سازمان بورس از تصمیم برای اعمال محدودیت‌هایی در معاملات و نحوه انجام داد و ستد است که در این رابطه مواردی مانند نگرانی از تبعات اجتماعی بسیار منفی سیر نزولی پایدار قیمت‌ها و مواجهه با سیل انتقادات سرمایه‌گذاران مخصوصا" سهم اولی‌ها، دلواپسی برای مردم، حساسیت مراجع نظارتی در سطح ملی و درخواست از مسئولان برای کنترل رشد شتابان بازار، بی منطق بودن رشد ۹ درصدی شاخص در  هفته‌های اول سال آن هم در بحبوحه اثر منفی کرونا بر اقتصاد جهان و ایران، دلال بازی و سوء استفاده اکثریت فعالان از فضای گل آلود و به بهانه اثر تورم در افزایش قیمت سهام، عدم منفعت هیات مدیره سازمان بورس از نوسان بازار، تاکید بر نقش حمایتی و نظارتی سازمان بورس و... از سوی مسئولان مطرح شده است.

در این میان وقتی این نکته از سوی بورس پرس مطرح می‌شود که آیا بهتر نیست نظرات فعالان در موارد حساسی مانند اعمال تغییراتی در نحوه معاملات دریافت و سپس تصمیم گیری شود، پاسخ داده شد که حتی یک نفر هم در بازار سرمایه بدون منفعت شخصی یا گروهی نیست تا نظر کارشناسی و بدون در نظر گرفتن منفعت داشته باشد.

در پاسخ به صحت و سقم لجبازی رئیس سازمان بورس بعد از مخالفت با کاهش دامنه نوسان هم اعلام شده که پرونده کاهش دامنه نوسان همچنان در شورای عالی بورس باز بوده و مصوبات اخیر هم ربطی به لجبازی محمدی ندارد و از جمله برنامه‌های سازمان بورس برای منطقی‌تر کردن رویه معاملات است.

با این اوصاف، شرایط بازار سرمایه با میانگین بازدهی حدود ۱۸۰ درصدی سال گذشته، انتظارات را بالا برده و با شاخص بیش از ۶۰۰ هزار واحدی، وارد مرحله تازه‌ایی شده که در این برهه حساس باید منتظر جلسه امروز شورای عالی بورس و حضور قریب به یقین قالیباف اصل در سازمان بورس و آینده رویه هیات مدیره نهاد ناظر ماند.
 

کد خبر 412351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =