۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۳
نفت ۵ دلاری؛ کابوس بازار

از ابتدای سال ۲۰۲۰ (کمتر از سه ماه) بهای نفت خام ۶۰ درصد سقوط کرده و به کمترین رقم از سال ۲۰۰۳ رسیده است. اما این پایان داستان نیست. برخی معتقدند، گسترش ویروس کرونا و ادامه جنگ نفتی عربستان- روسیه ممکن است به سقوط هر چه بیشتر قیمت طلای سیاه منجر شود.

به گزارش صدای بورس به نقل از بلومبرگ، معامله گران نفت که بزرگترین سقوط نفتی تاریخ را پیگیری می کنند، معتقدند بحران بزرگتری در راه است که می تواند به کابوس بازار تبدیل شود. بر اساس نتایج نظرسنجی بلومبرگ از شرکت ها و معامله گران نفتی، با وجود سقوط شدید قیمت نفت خام به پایین ترین رقم از سال ۲۰۰۳، ممکن است قیمت طلای سیاه بیش از این هم کاهش پیدا کند و به سطوح بی سابقه ای برسد.

تحلیلگران نفتی، از گولدمن ساکس تا سیتی گروپ، از احتمال سقوط قیمت نفت طی ماه های آینده خبر می دهند. بهای نفت خام همزمان تحت تاثیر دو عامل اصلی سقوط کرده است؛ نخست شیوع ویروس کرونا که گفته می شود، رشد تقاضا طی بیش از یک دهه اخیر را خنثی خواهد کرد و دوم، جنگ عربستان و روسیه بر سر سهم بازار که سیلی از نفت ارزان را روانه بازارها کرده است. سقوط ناگهانی و شدید قیمت نفت تهدید بزرگی برای اقتصادهای جهان از آمریکای لاتین تا خاورمیانه و نیز ایالات متحده به شمار می رود، چرا که بسیاری از تولیدکنندگان برای تامین بودجه خود وابستگی زیادی به درآمدهای نفتی دارند.

در معاملات امروز، بهای نفت خام برنت دریای شمال پس از آنکه دونالد ترامپ اعلام کرد ممکن است در جنگ نفتی عربستان-روسیه مداخله کند، با ۱۴ درصد افزایش مواجه شد. با این حال، بسیاری از تحلیلگران معتقدند تا زمانی که دو تولیدکننده بزرگ نفت جهان اقدام عملی در راستای توقف جنگ قیمت انجام ندهند، نمی توان به آینده بازار نفت در سال ۲۰۲۰ امیدوار بود و در صورت ادامه یا تشدید اختلافات دو طرف، قیمت نفت خام حتی تا سطح ۵ دلار در هر بشکه نیز سقوط خواهد کرد.

کد خبر 412049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =