مهمترین درخواست‌های کارگزاران بورس کالا

اگر قرار باشد ریسک بالایی در حوزه کالا وجود داشته باشد، با توجه به کاهش ۳۵ درصدی کارمزد کارگزاران، ممکن است کارگزار به این جمع‌بندی برسد که این فعالیت فایده چندانی ندارد.

میثم باقری کوپایی، رئیس کارگروه تخصصی امور معاملات و پایاپای کالا در کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با صدای بورس:

امسال حدود ۱۵ جلسه کارگروه برگزار شد و از این لحاظ، یکی از فعال‌ترین کارگروه‌های کانون کارگزاران بودیم. سه جلسه نیز با صنایع پایین‌دستی و سه جلسه هم با بورس کالا برگزار کردیم.

اهداف ما در کارگروه در حال حاضر بیشتر در رابطه با کاهش ریسک کارگزاران در حوزه کالا است. احراز هویت بحث مهمی است که از آنجا که در بورس کالا بحث شرکت‌های حقوقی بیشتر مطرح است، این خلا همچنان وجود دارد.

ثبت سفارش موضوع مهم دیگری است که در بورس کالا همچنان به صورت کاغذی انجام می‌شود و ریسک بسیار بزرگی را برای صنعت کارگزاری دارد. روشی که باید انجام شود، آفلاین است که بورس کالا در حال پیگیری آن است.

اگر قرار باشد ریسک بالایی در حوزه کالا وجود داشته باشد، با توجه به کاهش ۳۵ درصدی کارمزد کارگزاران، ممکن است کارگزار به این جمع‌بندی برسد که این فعالیت فایده چندانی ندارد.

مساله بعدی نبود ارتباط مناسب با ذینفعان است. سعی کردیم این ضعف را در کارگروه‌های بورس کالا برطرف کنیم‌ و بورس کالا همکاری خوبی در این زمینه با ما داشت و ماهانه حداقل یک جلسه با این عزیزان داریم و مشکلاتی که در بازار وجود دارد را منتقل می‌کنیم‌.

ساماندهی وضعیت بازاریابی در حوزه بورس کالا، موضوع دیگری است که در حال پیگیری آن هستیم و اعتقاد داریم باید ساختارمند شود.

قطعا برای بزرگ شدن این بازار باید بیشتر کار کنیم. یکی از مواردی که مطرح می‌شود، بحث صندوق‌های کالایی است که بتوانند فعالیت بیشتری داشته باشند. هرچه بتوانیم کالاهای مختلف را در بخش صندوق‌های کالایی یا گواهی سپرده کالایی فعال کنیم، این پتانسیل و حق انتخاب را می‌دهیم که بخشی از پرتفوها به کامودیتی اختصاص یابد.

موضوع بعدی هم بحث کارمزد کارگزاران است که در آینده با بررسی و ادله بیشتر، اگر این امکان میسر باشد، با توجه به افزایش هزینه‌های کارگزاری‌ها در سال آینده بتوانیم مقداری از کاهش کارمزد را جبران کنیم.

مساله بعدی هم ارتباط مجدد با ذینفعان بیشتری است. متاسفانه در این حوزه ضعف داشتیم و در برخی از حوزه ها هیچ شناختی از کانون کارگزاران وجود نداشت. با ستاد تنظیم بازار نامه‌نگاری کردیم و همچنان پیگیر هستیم که اگر بتوانیم در جلسات کارشناسی آن شرکت کنیم چون کارگزاران حلقه اتصال بین خریدار و فروشنده هستند و بر عمق بازار تسلط دارند.

کد خبر 412003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =