راه‌های مدیریت سرعت ورود پول به بازار سرمایه

تهدیدها و فرصت‌های رشد مداوم بازار سهام طی هفته‌ها و ماه های اخیر باوجود تحریم‌های ظالمانه امریکا و شیوع ویروس کرونا از نگاه یک کارشناس بازار سرمایه بررسی شد.

به گزارش صدای بورس به نقل از سنا، ولی نادی قمی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد اظهار کرد: همچنین اقتصاد چین و برخی از کشورهای اروپایی و حتی آمریکا از این ویروس همه‌گیر تاثیر منفی گرفته‌اند و این دغدغه و ترس وجود دارد که اقتصاد جهان به واسطه این موضوع و برخی عوامل دیگر، وارد رکود شود. 

نادی قمی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود در صورت رکود جهانی قیمت مواد خام و کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی کاهش یابد و این موضوع فشار مضاعفی به اقتصاد کشورمان وارد می‌کند.
به گفته وی، به رغم این ریسک‌های اقتصاد و نیز ریسک‌های سیاسی پیش‌رو، بازار سهام کشور از ابتدای سال جاری رشد ۱۹۳ درصدی را تجربه کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اگرچه رشد تورم، رشد قیمت نیمایی ارز و در هفته‌های اخیر نیز رشد بازاری قیمت ارز ‌می‌تواند چشم‌انداز سودآوری شرکت‌ها و افزایش ارزش جایگزینی کارخانجات را مثبت نشان دهد اما به عقیده کارشناسان چشم‌انداز اقتصاد تا بدین حد مطلوب نیست که جوابگوی رشدهای چند صد هزار واحدی بورس باشد.

نادی قمی در خصوص راهکارهای کنترل سرعت ورود پول به بازار سهام، صف‌های طولانی اخذ کد سهامداری و رشد مداوم شاخص بازار سهام تشریح کرد: افزایش حجم مبنا، ایجاد محدودیت‌های معاملاتی برای کسانی که برای اولین بار کد بورسی گرفته‌اند ( فارغ از اینکه به لحاظ تکنیکی و نرم‌افزاری اعمال چنین محدودیتی امکان‌پذیر باشد) و حتی طرح بحث کاهش محدوده نوسان و شایعات مربوط به افزایش مالیات در بازار سهام، از جمله این راهکارها به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: با این حال باید از یکسو نقدینگی موجود در بازار سرمایه را افزایش داد و حفظ کرد و از سوی دیگر رفتارهای هیجانی بازار را نیز کنترل کرد.

نادی قمی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که با الزام صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت به فروش سهام، تسهیل پذیرش شرکت‌ها در بازار سهام و به تبع آن افزایش میزان عرضه‌های اولیه، افزایش عرضه سهام شرکت‌های دولتی و خصولتی موجود توسط دولت ( دولت به جای استقراض، سهام شرکت‌ها را به عموم مردم عرضه کند) و نهادهای عمومی، تا حدودی بتوان پاسخگوی عطش خرید سهام توسط عموم مردم بود.

وی در خاتمه اظهار کرد: عدم عرضه خرد سهام و سرخوردگی مشارکت‌کنندگان جدید از بازار سهام می‌تواند افراد را به بازارهای دیگر سوق دهد که رشد قیمت‌ها در آنها برای اقتصاد کشور زیان‌آور است. لذا فرصت مغتنمی است تا  بتوان حداکثر استفاده را از حضور عموم مردم در بورس در جهت گسترش این بازار و افزایش ضریب نفوذ آن انجام داد.
 

کد خبر 411954

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =