پتروشیمی‌ها حباب قیمتی نخواهند داشت

از ابتدای سال 96 تا به امروز تورم نقطه به نقطه 88 درصد رشد داشته است و شاخص کل بورس با حدود 490 درصد بازدهی در مقایسه با سایر بازارهای موازی بهترین رتبه را کسب کرده است؛ البته طی این مدت شاخص هم وزن نیز رشد حدودا دو برابری نسبت به شاخص کل داشته است.

بخشی از رشد شاخص به دلیل عوامل بنیادی نظیر افزایش سودآوری ناشی از افزایش نرخ دلار و تورم و... بخشی از آن به دلایل رفتاری نظیر افزایش اشتهای ریسک سرمایه‌گذاران، به دلیل بازدهی واقعی سپرده‌های منفی و چشم‌انداز تورمی پیش‌رو بوده است. 
در شرایط کنونی پیش‌بینی چشم‌انداز صنایع پیش از هر زمانی دشوار شده است؛ بی‌شک مهم‌ترین نکته در مورد انتخاب صنایع پیش‌رو بر مبنای شاخص‌های بنیادی است که از طریق  بررسی نسبت p/e تحلیلی فراهم می‌شود. هرچند نسبت p/e  کل بازارسرمایه به نسبت‌های بالای 9 و نزدیک به سقف قبلی خود رسیده است؛ با این وجود پیش‌بینی می‌شود، باتوجه به تورم انتظاری و همین‌طور رشد دلار نیمایی که شاهد آن بودیم این نسبت، به ویژه در صنایعی مانند فلزات اساسی و کانه‌های فلزی تعدیل شود.

بررسی p/e‌های تحلیلی در برخی از شرکت‌های بزرگ شاخص‌ساز، نظیر فولاد مبارکه، پتروشیمی جم، پتروشیمی مبین، پتروشیمی پردیس، فولاد خوزستان و... حتی با لحاظ رشد قیمتی که اتفاق افتاده نیز همچنان مناسب است و این شرکت‌ها در بین گزینه‌های کم ریسک بازار قرار گرفته‌اند و حباب قیمتی ندارند؛ هرچند اهمیت رصد گزارش‌های ماهانه این شرکت‌ها به خصوص با لحاظ گزارش‌های ضعیف دی‌ماه که در خصوص شرکت‌های فلزی احتمالا ادامه‌دار نخواهد بود، مهم است. همچنان می‌توان به برخی از تک‌سهم‌های صنایع داخلی که به دلیل اثرات بیشتر تورم انتظاری در نرخ این شرکت‌ها و افزایش سهم بازار داخلی به دلیل خالی شدن بازار از رقبای خارجی نیز امیدوار بود.

  • سمیرا منصوری-مدیرکل سرمایه‌گذاری صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر
  • شماره 345 هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه 15
کد خبر 411825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =