قوانین اعطای شعب کارگزاری شفاف شود

در نظر داریم تا با افزایش سرمایه که به 20 میلیارد تومان رسیده است، برای مجوز بورس کالا اقدام کنیم.

به گزارش صدای بورس، این روزها شاهد رشد معاملات و ورود نقدینگی تازه به بازار سرمایه توسط افراد به خصوص حقیقی‌ها هستیم. این در حالی است که در این مسیر نوسهامدارانی هستند که به امید سودآوری بیشتر به این بازار وارد شده‌اند، در عین حال که شماری هم بدون آگاهی و شناخت و شاید تنها به توصیه دوستان و آشنایان و به امید سودآوری در کوتاه‌مدت به این بازار علاقه‌مند شده‌اند. در حالی که به باور مدیرعامل کارگزاری مهر اقتصاد ایرانیان باید افراد پیش از ورود به این بازار با مفاهیم اولیه بازار سرمایه آشنا شوند تا بتوانند در این بازار ماندگار شوند.این مدیرعامل همچنین با تاکید بر آموزش افراد و فرهنگ‌سازی توسط کارگزاران، معتقد است که به منظور توسعه بازار باید قوانین مربوط به اعطای شعبه توسط کارگزاران شفاف شود تا بتوان هم افراد مختلف را با این بازار آشنا و هم به اشتغال‌زایی کمک کرد.
فرصتی پیش آمد تا درباره بهبود و چالش‌های صنعت کارگزاری با سعید ذوالفقاری، مدیرعامل کارگزاری مهر اقتصاد ایرانیان گفت‌وگویی انجام دهیم و دیدگاه‌های وی  را جویا شویم.


 توسعه فعالیت کارگزاری مهر اقتصاد ایرانیان بیشتر در چه بخش‌هایی بوده است؟
توسعه فعالیت کارگزاری با رشد بازار همراه بوده است، به طوری که سهم بازار خود را از نیم درصد به یک درصد رسانده‌ایم. از طرفی باید اشاره کنم این کارگزاری فعلا فقط در زمینه اوراق بهادار فعالیت دارد و البته در نظر داریم تا با افزایش سرمایه که به 20 میلیارد تومان رسیده، برای مجوز بورس کالا اقدام کنیم. این مسئله با تصمیم هیأت مدیره و ثبت افزایش سرمایه برای سال آینده محقق می‌شود. همچنین امسال 12 هزار نفر کد اولی داشته‌ایم. همچنین در شهرهایی که قبلا کارگزاری نداشتند، همچون قائمشهر و داراب، با ایجاد شعبه توانستیم به مردم آن مناطق امکان دسترسی به بازار را بدهیم چراکه پیشتر آنها مجبور بودند حتی برای عرضه اولیه به شهر یا استان‌های دیگر بروند و از سویی بیشتر تلاش‌مان روی بخش توسعه و ایجاد شعبه در شهرهای مختلف و رضایتمندی مشتریان بوده است و در حال حاضر در مجموع 14 شعبه داریم.

 از دیدگاه شما مهم‌ترین چالش در صنعت کارگزاری چیست؟
از نظر بنده مهم‌ترین چالش صنعت، دودستگی شخصیت کارگزاری‌هاست، به این معنا که برخی نهادی و بانکی و دولتی هستند و برخی دیگر کارگزاری شخصی و خصوصی هستند، به طوری که رفتارهای مدیریتی‌شان با هم تفاوت دارند. کارگزاری‌های نهادی از بسیاری کارها خود را منع می‌کنند. برای نمونه شعبه ایجاد نمی‌کنند، چون براین باورند که به دردسرهایش نمی‌ارزد و خصوصی‌ها نیز در بسیاری از موارد بنا به تعریف شخصیت خصوصی خود بیشتر به دنبال حداکثرسازی سود برای بنگاه‌شان هستند و بیشتر رسالت‌های اجتماعی خود را در زمینه فرهنگ و آموزش رایگان نادیده می‌گیرند.

 چه مشکلاتی برای ایجاد شعبه و توسعه کارگزاری در سایر شهرها وجود دارد؟
برای ایجاد شعبه یک سری هزینه‌هایی را باید متحمل شد در حالی که کارمزدها متناسب با هزینه‌ها نیست و حتی اگر هم بخواهیم برون‌سپاری شود، افراد پیشنهاد می‌دهند که هزینه‌ها را قبول می‌کنند اما از سویی بخشی از درآمد را از ما طلب می‌کنند، درحالی‌که این امکان برای ما وجود ندارد. از این رو برای حل این مشکل باید کارگزاری‌ها خودشان هزینه کنند و شعبه بزنند و از سویی نمی‌دانند این هزینه به آنها برگشت داده می‌شود یا خیر. به عبارتی از این شعبه می‌توانند درآمدی کسب کنند؟ از این رو در مرحله اول ایجاد شعبه برای کارگزاری‌ها ضرر است. برای مثال 500 تا 600 میلیون تومان باید هزینه کنند تا آماده شود پس از آن باید منتظر باشند که آیا درآمدی از این شعبه کسب می‌شود یا خیر.  با وجودی که بازار بکر داریم اما هیچ حمایتی در این خصوص وجود ندارد که البته یکی از حمایت‌ها برای توسعه ایجاد شعبه، شفافیت قانون اعطای شعبه به افراد حقیقی و حقوقی است. در همین زمینه برای نمونه آیا تخفیف کارمزد شامل شعبه‌های شهرستان‌ها هم می‌شود یا خیر. اینها از جمله مواردی هستند که باید به صورت شفاف از سوی سازمان اعلام شود.  از طرفی کانون کارگزاران حداکثر تخفیف را 25 درصد قرار داده است در حالی که یکی از دلایل رشد نکردن این صنعت می‌تواند همین سقف تخفیف‌ها و میزان کم کارمزدها باشد.  در حالی که با ایجاد هر شعبه (در شهرهای مختلف) حداقل دو نفر استخدام و به اشتغال‌زایی کمک می‌شود و از طرفی شناساندن بازار به عموم مردم است چراکه در حال حاضر افراد بسیاری در شهرستان‌ها هستند که دسترسی به کارگزاری‌ها ندارند و باید به شهرها یا مراکز استان مراجعه کنند.
 
 برای تسهیل در ایجاد شعبه توسط کارگزاران چه اقدامی باید انجام شود؟

حدود یک‌سال پیگیر هستیم و در این باره نامه‌نگاری با کانون کارگزاران انجام شده است. البته همانطور که در بالا هم اشاره کردم، عدم شفافیت قانون در اعطای شعبه وجود دارد و از سویی با وجود افزایش نرخ دلار طی 4 سال اخیر، کارمزد کارگزاری رشدی نکرده، حتی در بخش بورس کالا کمتر هم شده است. البته در زمانی که بازار رشدی نداشت، کارگزاری‌ها در رقابت منفی قرار گرفته بودند و حتی تا 90 درصد تخفیف می‌دادند، اما در حال حاضر با رشد بازار که میزان معاملات (روزانه) تا 5 هزار میلیارد تومان رسیده، بازار رقابتی شده است.  همچنین بر این اساس سقف تخفیف 25 درصد که وجود دارد، به نظر بنده این میزان باید برای شعبات در شهرها و شهرستان‌ها مختلف باشد و با شفاف نبودن میزان کارمزد برای ایجاد شعبه، نمی‌توان انتظار توسعه جغرافیایی را داشت. حتی برخی کارگزاری‌ها تصمیم گرفته‌اند تا شعبات شهرستان خود را ببندند و در تهران متمرکز کنند. اما با اینکار آیا 10 میلیون کد کنونی، سال دیگر 20 میلیون کد می‌شود؟ آیا به اشتغال‌زایی کمک می‌شود؟ در حالی که این صنعت می‌تواند به اشتغال‌زایی کمک موثری کند.

  • شماره 344 هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه 9
کد خبر 411726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =