حرکت به سمت دلاری‌ها

شاخص کل بورس تهران، در هفته پایانی بهمن‌ماه، رشد 19675 واحدی تجربه کرد و در پایان روز چهارشنبه، روی عدد 478754 ایستاد. ارزش معاملات افت 2هزار میلیارد ریالی داشت و به 35 هزار و 333 میلیارد ریال رسید.

به گزارش صدای بورس ؛ حجم معاملات بین دو طیف 7 و 5 هزار میلیون سهمی در نوسان بود و در آخرین روز هفته، به 5065 میلیون سهم رسید اما در بازار فرابورس، آیفکس 391 واحد گام به جلو برداشت و در ارتفاع 6206 واحدی آرام گرفت. ارزش معاملات فرابورس رشد 5 هزار و 845 میلیارد ریالی داشت و به23 هزار و 985 میلیارد ریال رسید. حجم معاملات در  روز چهارشنبه به 3661 میلیون سهم رسید. 

تاخت قدرتمندانه شاخص کل
 آغاز هفته برای بازار سرمایه خوب بود. شاخص کل قدرتمندانه تاخت و رشد حدود 12 هزار واحدی را ثبت کرد. شاخص، رشدش را مرهون کگهر، ذوب و زاگرس بود. البته که دماوند هم در میان فرابورسی‌ها تقلایی کرد تا شاخص بازارش را پایین بیاورد، که شکست خورد. 
برسیم به کم و کیف بازار که غالباً به نفع دلاری‌ها و کامودیتی محورها بود. نگاه‌ها از خودرویی‌ها و بانکی‌ها منحرف شد، و به سمت فلزی‌ها و پالایشی‌ها معطوف شد. البته که دلیل مشخصی که برای آن ذکر می شد، ابهامات اخبار افزایش سرمایه خودرویی‌ها بود. گرچه سهامداران خودرویی انتظار داشتند، خودرو بیش از 2500 درصد افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی داشته باشد، ولی این رقم به 2008 درصد کاهش یافته است. ختوقا هم به دنبال این شوربختی، درصد افزایش سرمایه‌اش  به 500 درصد کاسته شد. البته که بهبود بهای نفت و تعادل در بازار فلزات جهانی نیز در این چرخش معاملات موثر بود.از پالایشی‌ها بگوییم که سبز بودند و شپنا در میان آنها خوش درخشید. معاملات این سهم با حجم 145 میلیون سهم و در مثبت سه درصد پایان یافت.بانکی‌ها، میدان را برای دلاری‌ها خالی کرده بودند و تن به صف فروش داده بودند. وتجارت از این قاعده مستثنی نبود و با حجم معاملاتی 1.47 میلیارد سهم صف فروش شد.
اوضاع در پتروشیمیایی‌ها خوب بود. سهم تازه وارد کلر صف خرید خود را حفظ کرد.شروع رشد جذاب دزهراوی، اتفاق  مثبت در میان دارویی‌ها بود. یکی از تک نمادهای پر حجم، حکشتی بود که بیش از 108 میلیون سهم حجم معاملاتی داشت و تلاش خود را جهت ترغیب خریداران به کار گرفت.کبافق پس از برگزاری مجمع عمومی فوق العاده مبنی بر تصویب افزایش سرمایه ، با رشد 26 درصدی به تابلو بازگشت.توجه به دلاری‌ها در معاملات یکشنبه نیز امتداد داشت.در گروه فولادی‌ها، مبارکه یکی از روزهای پر حجمش را پشت سر گذاشت و  بیش از 430 میلیون سهم روی آن داد و ستد شد.جو خودرویی‌ها آرام شد. خگستر با خبر افزایش سرمایه جذاب از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها مورد اقبال واقع شد و 25 میلیون سهم معامله شد و صف خرید تشکیل داد.
پتروشیمی‌ها معاملات پویایی داشتند. شاراک و نوری در این میان بیشتر دیده شدند.در گروه ارتباطات،‌های وب پس از عدم تایید افزایش سرمایه، مورد بی مهری قرار گرفت و حدود 9 درصدی افت کرد. با خروج بی رحمانه سهامدار درصدی، معاملات سهم تا سطوح پایین تر از 1000 تومان تنزل کرد.
معاملات روز دوشنبه، دو نیمه متفاوت داشت. نیمه ای جذاب برای دلاری‌ها و نیمه ای پر عرضه!
خودرویی‌ها سرخ پوشی را تجربه کردند که البته تا پایان بازار صفوف  فروش خودرو و سایپا جمع آوری شدند.

بانکی‌ها شرایط بهتری را تجربه کردند و متعادل شدند
پالایشی‌ها بر خلاف روزهای قبل قدری عقب نشینی کردند و سهامداران کوتاه مدتی به شناسایی سود پرداختند.
بترانس و کهمدا جزو نمادهایی بودند که خودنمایی می کردند و این قدرت خریداران تا پایان هفته ادامه داشت. در معاملات روز دوشنبه، شاهد رقابت برای خرید بلوک ۲۹ درصدی فولاد کاویان بودیم. با توجه به ظرفیت خالی این شرکت خریدار نهایی این بلوک می‌تواند با افزایش ورودی مواد اولیه و رساندن ظرفیت تولید به یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن در سال، سود شرکت را بالا ببرد. یکی از تاجران بازار فولاد و یکی از شرکت‌های زیرمجموعه ذوب‌آهن اصفهان از جمله خریداران بلوک ۲۹ درصدی فولاد کاویان هستند. سه شنبه، روز خستگی بازار بود و شاخص کل 4 هزار واحد عقب گرد داشت. در میان پالایشی‌ها، امیدها در شتران قوی بود و جزو نمادهای شاخص ساز بود. 

  • شهلا حیدری- کارشناس معاونت اقتصادی وزارت کار
  • شماره 344 هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه 2
کد خبر 411715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =