پیش بینی وضعیت بورس تا پایان سال

به نظر می‌آید p/e فعلی بازار از میانگین بلندمدت آن بالاتر رفته اما تا وقتی که این فشار پول وجود داشته باشد، به نظر می‌آید که احتمال رشد باشد.

حسین بوستانی، مدیرعامل شرکت گسترش صنعت نوین ایرانیان (هلدینگ مالی غدیر) در گفت‌وگو با صدای بورس:

قیمت سهام بسیاری از شرکت‌ها در حال حاضر بالاتر از ارزش واقعی آنها است؛ با این حال حجم پولی که در بازار وجود دارد، معادلات را به هم زده یعنی هر روزی که بازار خواسته اصلاح ساده‌ای انجام دهد، حجم پول محاسبات را به‌هم زده و مجددا به عنوان فرصت خرید ورود کرده و در واقع سهام‌ها را خریده است.

به نظر می‌آید p/e فعلی بازار از میانگین بلندمدت آن بالاتر رفته اما تا وقتی که این فشار پول وجود داشته باشد، به نظر می‌آید که احتمال رشد باشد.

پتانسیل رشد قیمت ارز در بودجه دولت در ارز نیمایی احتمالاً می‌تواند رشد درآمد شرکت‌ها را به دنبال داشته باشد. بنابراین تا زمانی که شرکت‌ها مشکل فروش پیدا نکنند و گزارش‌های فروش آنها کاهشی نباشد، احتمالا با سرعت یا کندی این روند رشدی را ادامه دهند. 

درخصوص وضعیت p/e بازار، به هر حال یک نسبت از بازده و ریسک است یعنی عملا شرکت‌هایی که یک نرم p/e داشتند، در شرایطی که پیش‌بینی رشدی نسبت به آن وجود داشته باشد، معمولا بازار p/e بالاتر را برای آن قائل می‌شود که در حال حاضر قسمتی از بازار این ویژگی را ندارد و این می‌تواند کمی نگران‌کننده باشد اما درمورد شرکت‌هایی که صادرات انجام می‌دهند، اگر افزایش درآمدهای آنها محقق شود، این می‌تواند منطقی باشد.

رشد p/e بازار بی‌تاثیر از تورم نیست. ارزش پول ملی در حال کاهش است که به تبع آن، به لحاظ عددی در حال مشاهده رشد قیمت‌های فروش و درآمد شرکت‌ها هستیم. احتمالا بازار این موضوع را هم در p/e لحاظ می‌کند.

کد خبر 411697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =