صندوق‌های بازارگردانی؛ نیازمند اصلاحات اساسی

دستورالعمل فعلی صندوق‌های بازارگردانی ایرادهای قوانین و مقرراتی و اجرایی دارد که باعث شده بازارگردان‌ها با سختی به فعالیت بپردازند.

افشین بیرامی، مدیر عملیات و تامین مالی هلدینگ مالی صندوق بازنشستگی در گفت‌وگو با صدای بورس:

دستورالعمل فعلی صندوق‌های بازارگردانی ایرادهای قوانین و مقرراتی و اجرایی دارد که باعث شده بازارگردان‌ها با سختی به فعالیت بپردازند.
از جمله این مشکلات، برابر بودن سمت خرید و فروش سفارشاتی است که در مظنه و به صورت انباشته وارد سیستم می کنند. این نمی‌تواند جلوی هیجانات را به میزان لازم بگیرد و دست بازارگردان‌ها را بسته است.
مشکل دیگر، زیاد بودن برگزاری مجامع صندوق‌ها است که دو تا سه هفته زمان می‌برد و دست و پاگیر و وقت‌گیر است و سرعت فعالیت صندوق‌ها را کاهش می‌دهد.
در یک سال اخیر، دستورالعمل جدیدی از سوی فرابورس تدوین شده و اکنون در کمیته تدوین سازمان بورس است. برخی موارد و ابهامات رفع شده است از جمله اینکه مساله برابر بودن سفارشات در سمت خرید و فروش از بین رفته است.
اصلاح دیگر مربوط به صف‌ها است و در صورتی که صف تشکیل شد، تا یک ساعت از ارسال سفارش معاف هستند.
مشکل دیگر، نبود تقسیم سود در صندوق‌های بازارگردانی است. تا زمانی که این صندوق‌ها برای سرمایه‌گذاران شیرین نشوند، جذب سرمایه‌گذار سخت است. 
مساله دیگر محدودیت منابع است که موجب می‌شود منابع بازارگردان به زودی تمام شود.
یکی از نکات مثبت در دستورالعمل جدید، طبقات نقدشوندگی است که موجب می‌شود بازارگردان بداند هر نماد در کدام طبقه قرار گرفته و براساس آن پارامترها مشخص است.
امیدواریم سازمان بورس اصلاحات را مد نظر قرار دهد.

کد خبر 411681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =