اوراق مرابحه ذوب‌آهن اصفهان؛ در دست انتشار (۸)

اوراق مرابحه یکی از مهمترین ابزارهای تامین مالی در بازار مالی اسلامی است که دارندگان آن به صورت مشاع، مالک دارایی مالی (دینی) هستند که براساس قرارداد مرابحه حاصل شده است و دارنده ورق مالک و طلبکار آن دین است.

به گزارش صدای بورس به نقل از فینکو، مدیر تامین مالی شرکت تامین سرمایه نوین در سومین همایش تامین مالی با این مقدمه به برخی ویژگی‌های این اوراق اشاره کرد و گفت: عقد این اوراق اقساطی است و دارندگان آن به صورت مشاع دارای مالکیت هستند.

وی افزود: دارایی‌های قابل قبول در این اوراق، زمین، ساختمان و تاسیسات، ماشین آلات، وسایل حمل و نقل، نرم‌افزارهای الکترونیک و بانک‌های اطلاعاتی و مواد و کالا است اما در بازار سرمایه این اوراق بیشتر برای مواد و کالا شناخته شده است.

محدثه رزاقی با بیان اینکه محل مصرف تامین مالی در این اوراق باید تامین سرمایه در گردش و خرید مواد اولیه باشد درباره شیوه تامین مالی در اوراق مرابحه گفت: شیوه تامین مالی در اوراق مرابحه این صورت است که مبلغ در اختیار متقاضی تامین مالی قرار خواهد گرفت و هزینه‌های مالی نیز شامل هزینه سودهای پرداختی و هزینه کارمزد ارکان است.

رزاقی به انتشار نخستین اوراق مرابحه هم اشاره کرد و گفت: در سال ۹۱ و برای گروه صنعتی بوتان با هدف خرید مواد اولیه جهت تولید آبگرمکن اوراق مرابحه انتشار یافت. در انتشار این اوراق، نهاد واسط وجوه حاصل از انتشار اوراق را به وکالت از دارندگان اوراق، در خرید مواد و قطعات مورد نیاز وکالتاً یا اصالتاً (اعم از حق‌العمل‌کاری، وکالت و …) از شرکت‌های پروفیل همای غدیر، توحید مهر تابان، صنایع مس شهید باهنر، صنایع مس قائم و فولاد مبارکه اصفهان و فروش اقساطی آن به شرکت گروه صنعتی بوتان به مصرف رساند.

مدیر تامین مالی تامین سرمایه نوین با اشاره به اینکه حجم اوراق مرابحه در ۱۰ سال فعالیت شرکت تامین سرمایه نوین حدود چهار هزار میلیارد تومان بوده است، از اوراق مرابحه در دست انتشار برای شرکت ذوب‌آهن اصفهان هم خبر داد و گفت: امسال شرکت تامین سرمایه نوین با شرکت ذوب آهن اصفهان با ساختاری جدید و انجام اصلاحات برای انتشار اوراق مرابحه جلو رفته است. موضوع انتشار این اوراق خرید مواد اولیه و حجم انتشار ۵۰۰ میلیارد تومان است ضمن آنکه اوراق چهار ساله با نرخ ۱۸ درصد بوده و ضامن آن بانک ملی است. در این اوراق فروشندگان شرکت معادن سنگ آهن احیا سپاهان، شرکت امیر سنگان پارسیان، سازمان توسعه و نوسازی صنایع معدنی ایران (مجتمع سنگ آهن فلات مرکزی ایران) بوده و در انتشار این اوراق، نهاد واسط وجوه حاصل از انتشار اوراق را به وکالت از دارندگان اوراق به شرکت ذوب آهن پرداخت می‌کند در ادامه شرکت ذوب آهن از طرف ناشر (نهاد واسط) وکالت دارد تا نسبت به خرید دارایی موضوع انتشار به صورت نقد از فروشندگان و فروش اقساطی آن به خود اقدام کند.

کد خبر 411669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =