اکنون فرصت ویژه‌ای برای تامین مالی است(۱)

روز گذشته سومین همایش تامین مالی در محل ساختمان جدید بورس اوراق بهادار تهران برگزار شد. در این نشست، آخرین وضعیت تامین مالی از بازار سرمایه، ظرفیت‌ها، اصلاحات لازم و پیشنهادات مطرح شد و جدیدترین ابزارها مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش صدای بورس به نقل از فینکو، حسن قالیباف اصل، دبیر علمی سومین همایش تامین مالی در این نشست با اشاره به فرصت ویژه تامین مالی از طریق بازار سرمایه، بر لزوم تسهیل، سرعت‌بخشی و کاهش هزینه‌های تامین مالی تاکید کرد. به اعتقاد او، با توجه به افزایش نقدینگی در کشور، نقدینگی زیادی به سمت بازار سرمایه آمده است و فرصت ویژه‌ای برای بنگاه‌های اقتصادی و نهادهایی چون شهرداری‌ها و دولت به وجود آمده تا تامین مالی کنند. باید به نقش ثانویه بازارهای مالی توجه بیشتری شود و فرهنگسازی و آموزش صورت گیرد تا از فرصت‌های موجود در کشور استفاده شود. مدیرعامل‌ سابق بورس اوراق بهادار تهران همچنین بر لزوم بزرگتر شدن بازار سرمایه تاکید کرد و گفت: سرریز تورم و افزایش قیمت‌ها در بازارهای مختلف به وجود آمده و بازار سرمایه نمی‌تواند این بار را به دوش بکشد و باید بزرگتر شود تا بار تأمین مالی را تحمل کند و در اقتصاد به کار ببرد.

او ادامه داد: کاری که لازم است در بازار سرمایه انجام شود، تسهیل، سرعت‌بخشی و کاهش هزینه‌های تامین مالی است. کاهش هزینه‌های تامین مالی موجب پیشبرد بهتر پروژه‌ها می‌شود. در حال حاضر هزینه انتشار در بازار سرمایه بالا است. اکنون نهادهای فعال در بازار سرمایه باید برای کاهش هزینه‌های تامین مالی اهتمام ورزند.

دبیر علمی سومین همایش تامین مالی با بیان اینکه تامین مالی بحثی پویاست و باید ابزارهای روز طراحی و اجرا شوند، افزود: نباید نقش هلدینگ‌ها را در تامین مالی نادیده گرفت. باید به شرکت‌های سهامی عام و هلدینگ‌های کشور تکیه بیشتری داشت و به آنها اعتماد کرد. شرکت‌های سهامی عام می‌توانند در حوزه تامین مالی در کشور نقش قابل توجهی ایفا کنند. قالیباف اصل همچنین به عرضه‌های اولیه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر عرضه‌های اولیه در بازار سرمایه بسیار کم است و فرصت عرضه اولیه در بازار وجود دارد تا سهامداران عمده با سرمایه به دست آمده از عرضه‌های اولیه، کارهای جدید انجام دهند. نهاد ناظر و بورس‌ها باید عرضه‌های اولیه را تسهیل کنند.  افزود: افزایش سرمایه و افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها کار بدی نیست اما به شرطی که در کنار این کار پول تازه وارد بازار شود. جا دارد که روی افزایش سرمایه‌ها به‌خصوص از محل سلب حق تردد در بازار کار شود.

کد خبر 411655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =