به هدفگذاری هفت درصدی ضریب نفوذ بیمه نزدیک خواهیم شد

شرکت‌های بیمه‌ای به بلوغ قابل قبولی رسیده‌اند و هم اکنون با تشکیل کنسرسیوم‌های منسجم توانسته‌اند از تحریم‌ها عبور کنند.

به گزارش صدای بورس به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل بیمه مرکزی، دکتر غلامرضا سلیمانی که به مناسبت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در یک نشست ویژه خبری سخن می‌گفت، با اعلام این مطلب افزود: خوشبختانه در حال حاضر هیچ ریسک بزرگی در کشور بدون طراحی پوشش بیمه‌ای وجود ندارد و صنعت بیمه قادر است تمامی ریسک‌های موجود را پوشش دهد.

رئیس کل بیمه مرکزی با تشریح عملکرد بیمه در ده ماه گذشته از رشد شاخص‌ها در تمامی فعالیت‌های بیمه‌ای خبر داد و اظهار داشت: فضای رقابتی در صنعت بیمه به توسعه این صنعت کمک می‌کند و در همین راستا سازوکارهای نظارتی جایگزین وضع تعرفه‌ها شده و سازوکار مربوط به نرخ فنی و شرایط حرفه‌ای بیمه‌نامه‌ها از سوی نهاد ناظر به دقت کنترل می‌شود.

وی از حساسیت بیمه مرکزی برای مشارکت در بخش اتکایی اجباری و اختیاری خبر داد و تصریح کرد: نهاد ناظر به عنوان یکی از شرکای اقتصادی شرکت‌های بیمه در بخش اتکایی، از قبول بیمه‌نامه‌هایی که توجیه فنی و اقتصادی ندارند، خودداری خواهد کرد.

رئیس شورای عالی بیمه در بخش دیگری از سخنان خود به جهش قابل توجه ضریب نفوذ بیمه در سال‌های اخیر نسبت به پیش از انقلاب اشاره کرد و افزود: در قیاس تطبیقی وضعیت صنعت بیمه، شاخص‌هایی نظیر جمعیت، میزان تورم و رشد اقتصادی مهم است که با در نظر گرفتن این مسائل می‌توانیم افزایش ضریب نفوذ بیمه را یک دستاورد قابل قبول ارزیابی کنیم.

وی با ارائه گزارشی از سفر خود و اعضای هیات عامل و مدیران ارشد صنعت بیمه، به استان سیل‌زده سیستان و بلوچستان از اعطای کمک ده میلیارد ریالی شرکت‌های بیمه خارج از موارد تعهد شده، از پایبندی این صنعت به مسئولیت اجتماعی اشاره کرد و افزود: صنعت بیمه به موازات ایفای مسئولیت اجتماعی خود پروژه‌های فرهنگ‌سازانه را با جدیت دنبال می‌کند و تاکنون در این مسیر گام‌های بلندی برداشته شده است.

رییس کل بیمه مرکزی، پوشش اندک بیمه‌ای در مناطق سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان را از نشانه‌های توسعه نیافتگی صنعت بیمه یاد کرد و گفت: در سیل ابتدای امسال که بخشی از استان‌های گلستان، لرستان و خوزستان را دچار آسیب کرده بود پوشش بیمه‌ای وسیع‌تری را شاهد بودیم، اما متاسفانه سهم این استان از پوشش بیمه‌ای بسیار اندک بود.

وی فرآیند توسعه بیمه را فرآیندی بی حد و مرز دانست و تاکید کرد: در حال حاضر برنامه زنگ بیمه و اجرای کارهای هنری و نمایشی در سطح مدارس ادامه دارد و شرکت‌های بیمه‌ای نیز در کنار نهاد ناظر به ایفای رسالت فرهنگی خود در استان‌های سراسر کشور می‌پردازند.

رئیس شورای عالی بیمه از ادامه تلاش‌های نهاد ناظر بیمه و سایر ارکان دولت برای حذف مالیات بر ارزش افزوده محصولات بیمه‌ای سخن گفت و افزود: تاکنون در دو بخش بیمه‌های درمان و بیمه‌های زندگی این بخشودگی مالیاتی اعمال شده و امیدواریم به تدریج محصولات دیگر بیمه‌ای نیز از این معافیت برخوردار شوند.

وی ثبات مدیریتی و همچنین همدلی روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها را از عوامل موثر در توسعه صنعت بیمه توصیف کرد و افزود: جریان شفاف اطلاع‌رسانی مستلزم همبستگی روابط عمومی‌های صنعت بیمه و اصحاب رسانه است و این ارتباط باید بیش از پیش تقویت شود.

دکتر سلیمانی تاکید کرد: یکی از مهمترین دلایل رشد اندک ضریب نفوذ بیمه، توسعه نیافتگی فرهنگ بیمه‌ای به شمار می‌رود که باید برای ایجاد تحول در آن راهکارهایی اندیشید.

رئیس کل بیمه مرکزی ایراز امیدواری کرد، با مهار تورم و تحول اقتصادی، محصولات بیمه‌ای با قیمت ارزان‌تری به دست مصرف‌کننده برسد تا افراد بیشتری از جامعه از ظرفیت‌های این صنعت بهره‌مند شوند.

سلیمانی از گسترش شبکه‌های آی‌تی و نظام خودکنترلی و استقرار داشبوردهای مدیریتی در تمامی شرکت‌های بیمه خبر داد و گفت: با ورود استارت‌آپ‌ها تحولی در عرصه فروش بیمه نامه ایجاد شده و نهاد ناظر با اعطای کارگزاری‌های دیجیتالی به این استارت‌آپ‌ها رویکرد مثبت خود را به تحولات سایبری در حوزه بیمه نشان داده است.

وی از اجرای کمپین ویژه‌ای برای کاهش تلفات جاده‌ای در ماه‌های پیش‌روی منتهی به سال جدید، خبر داد و گفت: هر قدر در زمینه‌های فرهنگی و پیشگیری از تلفات و خسارات تلاش کنیم باز هم جای کار دارد و امیدواریم در ماه‌های آتی شاهد کاهش خسارات باشیم.

رئیس کل بیمه مرکزی در این نشست به اهمیت گسترش فرهنگ تهیه بیمه‌نامه‌های زندگی توسط تمامی آحاد جامعه تاکید کرد و با اشاره به ویژگی‌های بیمه‌نامه‌های زندگی، تصریح کرد: افزایش ضریب نفوذ بیمه در گرو توسعه بیمه‌های زندگی است و با روندی که شرکت‌های بیمه در پیش گرفته‌اند و حمایتی که از سوی رسانه‌ها می‌شود، انشاءالله تا پایان برنامه ششم توسعه به هدفگذاری ضریب نفوذ هفت درصدی نزدیک خواهیم شد.

وی تشویق و ترغیب مردم را به خرید بیمه‌نامه‌های متنوع، نوعی فرهنگ‌سازی دانست و افزود: سرمایه اصلی صنعت بیمه اعتماد مردم است و تلاش می‌کنیم با ایفای به موقع تعهدات خود از این سرمایه بزرگ، صیانت کنیم. وی در پایان از طراحی بانک اطلاعاتی در شبکه سنهاب خبر داد و به صراحت اعلام کرد: نهاد ناظر اجازه نخواهد داد بیمه‌گذاران بدهکار به آسانی از شرکت‌های دیگر بیمه‌ای نسبت به تهیه بیمه‌نامه مبادرت کنند.

گفتنی است، در این نشست دو ساعته خبرنگاران رسانه‌های مکتوب، سایت‌های خبری و صدا و سیما به طرح سوالات خود در زمینه‌های بیمه‌ای، راه‌اندازی صندوق بیمه‌های همگانی، آمارهای سالانه صنعت بیمه و موضوعات دیگر پرداختند.

کد خبر 411619

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =