رشد تالار نقره‌ای درگرو نرخ دلار و انتظار تورم

بورس کالا از ابتدای سال تاکنون عرضه‌های نوینی را در دستور کار داشت، برای مثال می‌توان به عرضه پسته، زعفران، زیره و... اشاره کرد. از سوی دیگر، در حال حاضر مدیرعامل بورس کالا از ورود طلای آب شده، پهنای باند اینترنت و مصالح ساختمانی به این بورس سخن به میان آورده است؛ کالاهایی که جنس آنها با دیگر محصولات بورس کالایی متفاوت بوده و می‌تواند سبد محصولات این بورس را متنوع‌تر کند. این در حالی است که تمامی این اقدامات به پشتوانه رشد و رونق معاملات بورس کالا در ماه‌های اخیر انجام می‌شود.

تالار نقره‌ای را فرش کنید  
این زمزمه‌ها تا جایی ادامه پیدا کرد که محمدرضا پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی عرضه فرش در بورس کالا را لازم دانست و اظهار کرد: خیلی از تولیدکنندگان فرش ما به بازار دسترسی لازم را ندارند که در این زمینه عرضه فرش در بازار فرعی بورس کالا اکنون امکان پذیر است و می‌توانیم قیمت‌های تعادلی و ارتباط آن را به حوزه تجارتی ایجاد کنیم.

جای خالی گندم در بورس
از سوی دیگر بحث به همین جا ختم نشد و سیدتقی کبیری، عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن اشاره به ماده ۳۳ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی گفت: محصولات کشاورزی از جمله گندم باید در بورس کالا عرضه شود و با قیمت بازار مورد معامله قرار گیرد. این طرح که سیاست قیمت تضمینی نام دارد، هم برای کشاورز و هم برای دولت مزیت‌های زیادی دارد و اگر جایگزین خرید تضمینی شود، تولید دلگرم می‌شود. باید کشاورزان را با مزایای عرضه گندم در بورس آشنا کنیم تا بدانند اگر محصولشان را روانه بورس کنند، چند روزه به عمده پولشان آن هم نرخ واقعی بازار می‌رسند. 

اساس رشد بورس کالا چیست؟
با دیدن این عجله برای ورود محصولات جدید به بورس، این سوال در ذهن فعالان بورسی می‌آید که آیا دلیل رشد و رونق بورس کالا عرضه‌های جدید محصولات در بورس کالا بوده که اکنون برای ورود سبد متنوع محصولات به این بازار تلاش‌های بسیاری انجام می‌شود یا این رونق بورس کالا دلیل دیگری دارد؟

تولیدکنندگان مواد اولیه را انبار می‌کنند
نوید قدوسی، مدیر تحلیل کارگزاری بانک کشاورزی با اشاره به حجم کم معاملات پسته، زیره و زعفران نسبت به ورق فولاد و شمش گفت: یک بار از فولاد مبارکه می‌تواند کلیه فروش این محصولات را تحت تاثیر قرار دهد، بنابراین عرضه‌های جدید مانند پسته، زیره و... اگرچه در متنوع کردن محصولات بورس کالا گام خوبی است، اما به نظر نمی‌رسد در رشد ماه‌های اخیر بورس کالا تاثیرگذار بوده باشد. 

این کارشناس اقتصادی افزایش نرخ دلار را دلیل عمده تغییر روند بورس کالا دانست و ادامه داد: مقدار حجمی معاملات تغییر چندانی نداشته، این در حالی است که در سال گذشته محصولات با نرخ ارز نیمایی 4200 تومانی معامله می‌شد و امسال این نرخ به حدود 10500 تومان رسیده است، بنابراین روند صعودی بورس کالا به دلیل تفاوت قیمت ارز در سال گذشته و جاری است. مدیر تحلیل کارگزاری بانک کشاورزی اضافه کرد: از سوی دیگر انتظارات تورمی فضایی را به وجود آورده که تولیدکنندگان با نگرانی از رشد قیمت محصولات در ماه‌های آینده، ترجیح می‌دهند که مواد مورد نیاز خود را پیش از موعد خریداری و انبار کنند که در ماه‌های آینده مجبور به خرید همین محصولات با نرخ بالاتر نباشند، همین امر زمینه رشد تقاضا را نیز فراهم کرده است.

        گلاره کحالی_خبرنگار

  • شماره 342 هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه 6
کد خبر 411581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =