۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۳
سرخوشی بازار

شاخص کل بورس تهران، در هفته سوم بهمن‌ماه، رشد 19710 واحدی تجربه کرد و در پایان روز چهارشنبه، در عدد  445894 ایستاد. ارزش معاملات رشد 3940 میلیارد ریالی داشت و به 43 هزار و 60 میلیارد ریال رسید. حجم معاملات در آخرین روز هفته، به 8529 میلیون سهم رسید. اما در بازار فرابورس، آیفکس 239 واحد گام به جلو برداشت و در ارتفاع 5654 واحدی آرام گرفت. ارزش معاملات فرابورس کاهش 724 میلیارد ریالی داشت و به20321 میلیارد ریال رسید. حجم معاملات در حوالی 2600 میلیون سهم در نوسان بود و روز چهارشنبه به 2518 میلیون سهم رسید.

فاصله از حباب، حرکت به سمت ارزنده‌ها!
بازار سرمایه، ابتدای هفته را با افت شاخص کل آغاز کرد. نمادهای خودرو و کگهر بیشترین اثر مثبت را بر شاخص داشتند. در نقطه مقابل فملی و مبین تلاش خود را جهت منفی کردن شاخص به‌کار بستند.  رشد ارزش معاملات نسبت به آخرین روز کاری هفته قبل، دستاورد مهمی برای معاملات روز شنبه بود. لازم به ذکر است ارزش معاملات از مرز 5200 میلیارد تومان عبور کرد. گروه خودروسازی، در تقابل با فروشندگان، سبزپوشی خود را حفظ کرد. تقلای ایران‌خودرو جهت ثبات سطح  هزارتومانی، قابل‌ستایش بود. بانکی‌ها، رخ جدیدی از معاملات خود نمایان کردند. وتجارت که مدت‌ها بود به گوشه‌ای رانده‌شده بود، تصمیم گرفته از هم‌گروهی‌ها جلو بزند و معاملات جذابی را از ابتدای هفته تا روز چهارشنبه پیش برد  و تا سطح 68تومان صعود کرد. ونوین و وبملت نیز جز نمادهای موردتوجه این گروه بودند که هفته خوش‌یمنی را پشت سر گذاشتند. گروه پالایشی شروع خوبی داشت. شپنا و شبریز از قافله سبزپوشان عقب ماندند و شنبه را سرخ‌پوش به پایان رساندند. یکی دیگر از گروه‌های موردتوجه قندی بود که با حذف ارز جهانگیری، به کام سهامداران شیرین شده بود.

بزرگان بازار همچون فملی به داد بازار رسیدند
 تا یکشنبه منفی نماند!

خبر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی،  سهامداران فملی را خشنود و معاملات سهم را با تکاپو همراه کرد. اخابر از دیگر نمادهای ناجی شاخص بود. در کنفرانس شرکت اعلام شد که هنوز بحث افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها مطرح نیست . اما احتمال انجام این افزایش سرمایه وجود دارد و شرکت پتانسیل بالایی در این زمینه دارد. در گروه خودرویی، شاهد مثبت 10های جذاب بودیم. سایپا پس از اخبار مثبت افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی، با رشد 10 درصدی به تابلو بازگشت. خزامیا نیز خوش درخشید.
می‌رسیم به دوشنبه و بازگشایی بازارهای جهانی که با ریزش قیمت فلزات گرانبها و نفت همراه بود. شیوع ویروس کرونا، اقتصاد چین و بازارهای جهانی و کامودیتی‌ها را به‌شدت تحت تأثیر قرار داد. نفت تا 56 دلار سقوط آزاد کرد. مس و روی نیز حدود 10 درصد ریزش را تجربه کردند. پالایشی‌ها در منفی‌ها فرو رفتند که البته حمایت شدند. این اخبار منفی مانع از صعود بازار نشد و شاخص کل رشد بیش از 10 هزار واحد را 
به ثبت رساند.
در گروه فلزات، فروی روزهای خوش پس از عرضه اولیه خود را گذراند و صف خرید این سهم در پایان روز چهارشنبه به  123 میلیون سهم رسید. در گروه حمل‌ونقل، حکشتی خوش درخشید و با صف خرید همراه شد. هیجانات در سه‌شنبه افزایش یافت و فروشندگان قدرت بیشتری یافتند. معاملات پرحجم در بانک تجارت و همت خساپا برای حرکت بازار را لحظه‌به‌لحظه جذاب‌تر می‌کرد.گرچه شیمیایی‌ها در منفی‌های کم‌رمق درجا می‌زدند ولی سایر گروه‌ها تلاش می‌کردند به مدار مثبت بازگردند.
آخرین روز هفته، با رشد 5600 واحدی شاخص کل پایان یافت. بانکی‌ها دوشادوش هم مثبت و پرقدرت حرکت کردند. قریب به 2 میلیارد سهم روی بانک تجارت جابجا شد  و در صدر تقاضا جای گرفت.کد به کد 59 میلیونی روی «وملل2» این نماد را موردتوجه قرار داد. قطعه سازها بیش از خودرویی‌ها موردتوجه بودند.  البته  بازگشایی جذاب خودرو را نمی توان نادیده گرفت! البته انتظار مثبت 5 درصد دوم را داشتیم که رخ نداد!
پالایشی‌ها روسفید بازار شدند و مثبت و پر امید به کار خود پایان دادند. این روزها همان روزهایی است که هم حرص خرید سهم داری و هم باید احتیاط کنی هر سهمی نخری. فرصت خرید است، فرصت فروش هم است! از حباب‌ها فاصله بگیرید. چند صددرصدی‌های پرتفوی خود را سبک کنید.

  • شماره 342 هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه 3 
کد خبر 411572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =