ابهاماتی‌که باید شفاف شود

هرآنچه که در بازار سرمایه مورد معامله قرار می‌گیرد به‌صورت شفاف در قانون باید اعلام شود که از پرداخت مالیات معاف هستند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده با تصویب ماده ۹ لایحه مذکور که درباره معافیت کالاها و خدمات از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده بود، موافقت کردند. برخی از بندهای این مصوبه شامل حال بازار سرمایه می‌شود که گویی مغفول مانده و در هیاهوی اخبار گم شد و مورد بررسی بیشتر قرار نگرفت. بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه بر این عقیده‌اند که باید تمام خدمات بازار سرمایه همانند بانک‌ها و بیمه‌ها مورد معافیت از پرداخت هر گونه مالیات باشند. موضوعی که تاکنون محقق نشده است. در واکاوی بندهای مصوبات اخیر مالیاتی در گفت‌وگو با کارشناسان؛ اهمیت، اثرات ومزیت‌های این مهم مدنظر قرار گرفت.

ابهاماتی‌که باید شفاف شود

شاهین چراغی، عضو شورای عالی بورس، به ابزارهای مالی که به بازار سرمایه اضافه شدند اشاره کرد و گفت: در بعضی موارد سازمان امور مالیاتی در مورد ابزارهای جدیدی که وارد بازار سرمایه شدند با ابهام مواجه بود. یکی از این ابهامات در مورد مالیات بر ارزش افزوده بود که آیا به این ابزارها مالیات تعلق می‌گیرد یا خیر. دولت در این زمینه تمام مواردی که منتج از بازار سرمایه باشد در بحث نقل و انتقال سهام و اوراق مشتقه با ابهام رو به رو بود. همچنین ابزارهای جدیدی که وارد بازار می‌شود برای ممیزین مالیاتی، به دلیل جدید بودن ابزارها ناشناخته بود.
این مقام مسئول به انگیزه دولت در معاف کردن تمام قسمت‌های بازار سرمایه با هدف آسودگی خیال سهامداران برای سرمایه‌گذاری در بورس اشاره کرد و افزود: در جلسات مختلفی که بین کارگزاران، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و حتی نهادهای مالی با رئیس سازمان بورس و همچنین رئیس سازمان مالیاتی انجام شد، این قول داده شده بود که تمام ابزارها و هر آنچه در بازار سرمایه مورد معامله قرار می‌گیرد به صورت شفاف در قانون باید اعلام شود که از پرداخت مالیات معاف هستند. همچنین علاوه بر ابزارها، خدمات بازار سرمایه مانند خدمات کارگزاری‌ها (که در گذشته هم معاف بودند) نیز از پرداخت مالیات معاف باشند. عضو شورای عالی بورس با اشاره به مزیت‌های اینگونه معافیت‌ها ، اظهار داشت: این معافیت‌ها به توسعه فعالیت شرکت‌ها، اشخاص حقیقی و حقوقی در بازار سرمایه منجر می‌شود. همچنین با شفافیت که شعار بازار سرمایه بوده هم راستاست.

 انتشار و نقل و انتقال اوراق مبتنی بر دارایی توسط اشخاص دارای مجوز فعالیت از شورای عالی بورس یا سازمان بورس و اوراق بهادار معاف از مالیات است

  • زهره فدوی - خبرنگار
  • شماره 341 هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه 5
کد خبر 411509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =