چرایی اهمیت معاملات الگوریتمی

امروزه با وجود صدها میلیارد دلار معامله روزانه در بازارهای جهانی، دیگر خبری از صداهای فریاد نیست. حجم سفارشات تلفنی به صفر رسیده و خبری به بیرون درز نمی‌کند. دنیای معاملات ترکیبی از سیستم‌های کامپیوتری، مانیتورهایی برای بررسی معاملات و استراتژی‌های معاملاتی طراحی شده است.

با وجودی که ممکن است به دلیل رویدادهای مختلف، نیاز به مداخله باشد، اما به جز موارد استثنایی، در سایر موارد مدیران سرمایه‌گذاری و معامله گران صرفا برای انجام معاملات نظارت می‌کنند و استراتژی‌های معاملاتی خودکار، کار خود را انجام می‌دهند. آنچه در معاملات الگوریتمی اهمیت می‌یابد، استراتژی و تاثیر متقابل بازار و استراتژی بر یکدیگر است. امروزه استفاده از فرصت‌های زودگذر و آربیتراژی نیازمند سرعت عمل بالا در شناسایی و اجرا است. طراحی سیستم‌های هوشمند جهت کسب چنین بازده‌هایی ضروری است.
یکی از معروف‌ترین شرکت‌های فعال در زمینه معاملات الگوریتمی، شرکت فناوری رنسانس است که عملا بهترین و معروف‌ترین صندوق مبتنی بر معاملات الگوریتمی است. البته مهم‌ترین صندوق آن، صندوق مدالیون است که این صندوق میانگین بازده بیش از 35درصد را با ریسک بسیار پایین برای بیش از 3 دهه کسب کرده است. در اوج بحران مالی 2008 و در حالی که همه صندوق‌ها در تلاش برای کاهش زیان خود بودند، این صندوق موفق به کسب بازده 80درصد شد. با این حال، یکی از چالش‌هایی که در طول زمان در معاملات الگوریتمی رخ می‌دهد، افزایش رقابت و احتمال کاهش و عدم کارایی مدل‌ها و در نتیجه تضعیف عملکرد الگوریتم‌ها است. بازارسرمایه ایران در حال گذار از سیستم سنتی به سیستم هوشمند است. ارکان بازارسرمایه از جمله کارگزاری‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های سبدگردان و مشاورسرمایه‌گذاری به زیرساخت‌ها و سیستم‌های معاملات الگوریتمی نیازمند هستند.

  • مهران فتحی-مدیرعامل شرکت جویش
  • شماره 340 هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه 3
کد خبر 411410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =