بازدهی‌ بالا و نوسان ارزش دارایی‌

پس از تصویب قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران در سال 1384، فعالیت مشاوران سرمایه‌گذاری در بستر قانونی متشکلی، تحت عنوان یک نهاد مالی، آغاز شد. شرکت مشاور سرمایه‌گذاری نیکی‌گستر هم از ابتدای شهریورماه 1390 با اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار، فعالیت خود را به عنوان یک نهاد مالی تحت نظارت سازمان آغاز کرد. در حال حاضر سه صندوق سرمایه‌گذاری در این مجموعه مشغول به فعالیت هستند که در ادامه مروری بر عملکرد آن‌ها نیز خواهیم داشت.

 در جمع پربازده‌ترین مختلط

  نخستین تجربه‌ صندوق‌داری این شرکت با تاسیس و راه‌اندازی «صندوق مختلط مشترک نیکی‌گستران»، رقم خورد. خالص ارزش دارایی‌های این صندوق در یک سال گذشته با افتی 6/9 درصدی به 78 میلیارد ریال رسید. 56 درصد از پرتفوی این صندوق به بازار سهام و در صدر آن، گروه «فلزات اساسی» و «محصولات شیمیایی» اختصاص دارد و باقی تقریبا به خرید اوراق بدهی مناسب و کم‌ریسک، تعلق گرفته است. صندوق مشترک نیکی‌گستران با کسب 78 درصد بازدهی در یک‌سال اخیر، در جمع پربازده‌ترین صندوق‌های مختلط بازار قرار گرفته است.

رشد147 درصدی خالص ارزش دارایی‌ها

مردادماه 1394 دومین صندوق این مشاورسرمایه‌گذاری در گروه صندوق‌های بازارگردانی فعالیت خودش را آغاز کرد.خالص ارزش دارایی‌های این صندوق در یک‌سال گذشته با رشدی 147 درصدی به 1.455 میلیارد ریال افزایش یافت. باتوجه به رشد کم‌سابقه بازار سهام در ماه‌های اخیر و تحقق بازدهی‌های بسیار بالا توسط برخی صندوق‌های سهامی و مختلط و بازارگردانی، کسب بازدهی 49 درصدی در فعالیت یک‌سال اخیر «صندوق اختصاصی بازارگردانی صبانیک»، نتوانست جایگاهی بهتر از نیمه‌های جدول پربازده‌ترین صندوق‌های بازارگردانی بازار را نصیب این صندوق کند.

31 درصد بازدهی عملیاتی

 خالص ارزش دارایی‌های «صندوق توسعه سرمایه نیکی» که در فروردین‌ماه 1395 و در راستای جذب سرمایه‌گذاران محتاط آغاز به کار کرده، در یک‌سال گذشته روندی نزولی داشته و با افت بسیار زیاد 75 درصدی، اکنون در مرز 58 میلیارد ریال نوسان دارد. گروه‌های «سرمایه‌گذاری‌ها»، «فلزات اساسی» و «بانک‌ها و موسسات اعتباری» همواره مورد اعتمادترین صنایع بورسی نزد مدیران این صندوق بوده‌اند،‌ اما ماهیت احتیاطی صندوق‌های بادرآمد ثابت سبب شده تا تنها 20 درصد دارایی صندوق، به این صنایع و سایر صنایع بورسی اختصاص یابد و الباقی در قالب سپرده بانکی و اوراق بدهی مستعد با بازدهی مناسب و با ملاحظات مدیریت ریسکی، سرمایه‌گذاری شود. این صندوق در یک‌سال اخیر حدود 31 درصد بازدهی عملیاتی ساخته که این نرخ در مقایسه با نرخ سود سپرده‌ بانکی و همچنین عملکرد سایر صندوق‌های بادرآمد ثابت، بسیار مطلوب و قابل قبول ارزیابی می‌شود.
در جدول زیر مشروح عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت مشاور سرمایه‌گذاری نیکی‌گستر را مشاهده می‌کنید.

  • سجاد یزدانی-کارشناس سامانه رسام (اطلاعات مالی پارت)
  • شماره 338 هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه 16
کد خبر 411187

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =