۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶
بازگشت آرامش

بازار سرمایه که ماه‌ها بر روی مدار صعود می‌تازید و هر روز رکوردهای جدیدی را در هم می‌شکست، هفته گذشته پس از شهادت سپهبد قاسم سلیمانی دچار شوک سهمگینی شد.نه تنها بورس ایران که سایر بازارهای جهانی نظیر نفت و طلا نیز تحت تاثیر این اقدام تروریستی دچار نوساناتی شدند.پس از آشفتگی به وجود آمده، بازار شروع به فروکش کرد تا اینکه در پی انتقام موشکی نیروهای سپاه پاسداران از نیروهای آمریکایی، بورس دوباره با ریزش مواجه شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد این تاثیرات هیجانی است.

همچنین کارشناسان  انتظار دارند با فروکش کردن هیجانات و التهاباتی که در روزهای اخیر نه تنها دامن‌گیر بازارهای مالی کشور که جهان شده،‌ شاهد بازگشت آرامش به بازارهای مالی  باشیم.

شاخص مسیر تعادلی را پس می‌گیرد

علی سعیدی معاون پیشین سازمان بورس معتقد است: پس از اتفاقاتی نظیر حمله تروریستی، بیشترین ریزش در اولین روز پس از اعلام رخدادها روی می‌دهد و پس از یک دوره حداکثر سه ماهه شرایط به حالت روز قبل از حادثه بازمی گردد.  وی می‌گوید:  این دوره‌های گذار در بازه‌های زمانی یک روز تا حداکثر سه ماه می‌متغییر است، طوری که می‌توان گفت در شدیدترین  اتفاقات اقتصادی این دوره نهایتا سه ماه رخ می‌دهد. البته حادثه تروریستی که منجر به شهادت سردار سلیمانی شد، ابعاد ناراحت کننده ای داشت، اما  تاثیری بر عملکرد شرکت‌ها نداشته است.می‌توان گفت موضوعی که باعث به وجود آمدن هیجانات بازار شده، انتظارات سرمایه گذاران از وضعیت سیاسی و اجتماعی پیش رو بوده که به افزایش هیجان در بورس منجر شده است.با این حال به زودی شاهد بازگشت آرامش به بازار و اصلاح شاخص خواهیم بود.معاون پیشین سازمان بورس  تصریح کرد: کارشناسان بر این عقیده‌اند که ریزش بورس که در جریان معاملات روزهای اخیر شاهد آن بودیم،  در نهایت کنترل خواهد شد. البته در روزهای اخیر شاهد آن بودیم که در جریان آشفتگی‌های بازار حقوقی‌ها، مسئولان بازار، صندوق توسعه و صندوق تثبیت به خوبی از سهامداران حمایت کردند.
همچنین انتظار کارشناسان این است که با ادامه این حمایت‌ها و آرام‌تر شدن جو حاکم بر جامعه، بازارکنترل شود و شاخص مسیر تعادلی خود را در روزهای اخیر که دچار تزلزل شده باز پس گیرد.

بازدهی معقول کسب می‌شود   

 حمید میرمعینی دیگر کارشناس بازار سرمایه  در  خصوص ریزش بورس و پیش‌بینی آرام گرفتن نوسانات اخیر،  بازار سرمایه را بازاری دانست که همیشه با ریسک‌های متعدد همراه بوده است  وافزود:  این ریسک‌ها  را می‌توان همراهی همیشگی بازار سرمایه با نوسان قلمداد کرد. وی افزود: نوسان ذات سرمایه گذاری در بازار سرمایه است،فردی که با پذیرش ریسک موجود در این بازار اقدام به سرمایه گذاری در بورس کرده و در زمانی که بحرانی نوسانی به جان این بازار انداخت، تصمیم به خروج از بازار نگیرد و هیجان‌زده عمل نکند، به طور حتم بعد از مدتی بازدهی معقولی  را کسب خواهد کرد.

به تصمیمات مسئولان اعتماد کنیم

علی اکبر امین تفرشی عضو هیأت مدیره شرکت بورس تهران نیز پس از تحت تاثیر قرار گرفتن بازارهای مالی به علت ماهیت  حساس این بازارها به تنش‌های سیاسی و اجتماعی، اعتماد به مسئولان عالی رتبه کشور برای مدیریت و برقراری ثبات  را اقدام به دور از هیجان دانست که از   سهامداران انتظار می‌رود. وی تاکید کرد: ریزش شدید شاخص و تشکیل صف‌های فروش از سوی سهامداران حقیقی بیانگر دلهره آن‌ها نسبت به وقایع آینده است در صورتی که وظیفه همه فعالان بازار یعنی سهامداران حقیقی و حقوقی این است که به تصمیمات مسئولان اعتماد کنیم.

  • شماره 338 هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه 3
کد خبر 411158

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =