چشم انداز بازار سهام صعودی خواهد بود

بازار سهام در سال جاری با اختلاف محسوس و چشم گیری نسبت به سایر بازارها، در صدر بازار های سرمایه‌گذاری قرار داشت. رشد تورم داخلی ناشی از جهش نرخ ارز در سال 97، همسان سازی نرخ ارز سامانه نیما و بازار آزاد ، فراز و فرودهای سیاسی و خوشبینی‌های مقطعی ایجاد شده از مهم‌ترین دلایل رشد بازار سهام در سال جاری محسوب می‌شوند.

در مقطع فعلی بازار سهام با مجموعه ای از ریسک‌ها و پتانسیل‌های بالقوه جهت رشد مواجه است که موازنه بین این دو آینده بازار را رقم خواهد زد. از منظر عوامل تهدید زا، بازار سرمایه با مجموعه ای از ریسک‌های سیستماتیک و غیر سیستماتیک مواجه است که وزن مولفه‌های سیستماتیک تحمیل شده از سوی شرایط سیاسی و اقتصادی کشور بیش از سایرین است . از سوی دیگر شرکت‌های کوچک مقیاس و به تعبیری شاخص هم‌وزن بازار نیز با رشد قابل توجهی طی سال جاری مواجه بوده که بعضا برخی از سهام کوچک را در محدوده حباب قیمتی قرار داده است که بیم تخلیه این حباب و ریزش آنها نیز از تهدیدهای فعلی بازار به حساب می‌آیند.
البته در خصوص عوامل رشد بازار، فضای تورمی حاکم بر اقتصاد و پیش بینی‌ها در خصوص استمرار آن را به عنوان مهم ترین عامل رشد قیمتی بازار سهام می‌توان برشمرد. با بررسی دقیق تر روند بازار طی یک‌سال اخیر، مشخص است که تاثیر عوامل تورم زا از جمله افزایش نرخ ارز و رشد نقدینگی، بسیار  بیشتر از مولفه‌های منفی مترتب از ریسک‌های سیستماتیک کشور بوده و در سایه تورم موجود بازار سهام بازده‌های چند صد درصدی را برای سهامداران به همراه داشته است.  همچنین در خصوص چشم انداز بازار سهام در سال آتی، بررسی بودجه ارائه شده از سوی دولت مهم‌ترین چراغ راه سهامداران است.  با توجه به تعدد مولفه‌های خوش بینانه و بعضا دور از ذهن در بودجه علی الخصوص میزان صادرات نفت، نرخ دلار، حجم فروش دارایی‌های مالی و...، به اعتقاد عمده کارشناسان تداوم روند تورم کنونی حداقل در سطوح فعلی ماحصل اجرایی شدن این بودجه خواهد بود و این موضوع زمانی عیان تر است که عمده هزینه‌های دولت بابت پرداخت حقوق و دستمزد بوده و قابلیت انعطاف خاصی ندارد ولی تحقق بخش قابل توجهی از درآمدهای دولت با ابهامات جدی مواجه است. از همین رو با در نظر گرفتن جمیع جهات، چشم انداز بازار سهام برای پایان سال و در ادامه سال آتی همسو با تورم حاکم بر کشور صعودی ارزیابی می‌شود . تحلیل ارائه شده با فرض استمرار شرایط سیاسی و اقتصادی موجود بوده و در صورت تغییر مفروضات سیاسی و اقتصادی از جمله بندهای بودجه، نیاز به اظهار نظر جدید با شرایط جدید وجود دارد.  نکته قابل ذکر در خصوص ماه‌های پایانی سال ، شدت بیشتر عرضه‌ها از سوی سهامداران حقوقی و نهادی جهت تأمین نقدینگی و جبران کسر بودجه است که به صورت سنتی در ماه‌های پایانی سال؛ بازار با آن مواجه است.

  • سیاوش وکیلی- مدیر عامل سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید
  • شماره 336 هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه 3
کد خبر 410953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =