قرمز پوش شدن دسته جمعی قراردادهای آتی

در هفته گذشته دلار در بازار آزاد نوسانات قابل توجهی را تجربه کرد. به طوری که تا کانال 14 هزار تومانی نیز پیش رفت. اما در ادامه با ورود بانک مرکزی و تزریق دلار به بازار، در کمتر از دو روز کاری قیمت به زیر 13 هزار تومان سقوط کرد.

در این میان بازار آتی کالا که با ورود پسته از رونق نسبی برخوردار شده است، نه تنها به افزایش ناگهانی و موقت نرخ دلار واکنش نشان نداد، بلکه وارد روند نزولی شد. قیمت‌ها در آتی پسته که توانسته بود تا مرز 120 هزار تومانی صعود کند، روند نزولی به خود گرفت و تا قیمت 113 هزار تومان در سررسید بهمن ماه کاهش یافت.همچنین با توجه به قیمت پسته فندقی در بازار نقدی، قیمت‌های فعلی آتی پسته منطقی به نظر می‌رسد و از حباب قیمتی نیز کاسته شده است.
البته با رفتن سررسید آذر ماه و جایگزین شدن سررسید اسفند ماه به عنوان سررسید اول، با توجه به فاصله زیاد بین گواهی پسته و آتی، احتمال ورود آربیتراژگران به بازار وجود دارد. از زمان آغاز به کار قراردادهای آتی پسته، حجم معاملات در سررسیدهای آتی زیره سبز به شدت کاهش پیدا کرده است. چرا که بسیاری از معامله گران به علت نوسانات بالای پسته و بزرگ تر بودن این بازار، ترجیح می‌دهند در کنار آتی زعفران در آتی پسته نیز به معامله بپردازند. نیاز است بورس کالا با وارد کردن بازارگردان و افزایش حجم معاملات به رونق هر چه بیشتر و افزایش جذابیت قراردادهای آتی کمک کند. قیمت زعفران نیز که در چند ماه گذشته در بازار نقدی و هم در بورس روند نزولی داشته ، در قیمت‌های 9 و 10 هزار تومانی مورد حمایت قرار گرفته است. چرا که به عقیده فعالان بازار زعفران و کشاورزان محصول نو زیر قیمت 9 هزار تومان منطقی نبوده و با پایان فصل برداشت قیمت‌ها افزایش بیشتری خواهند یافت.

لزوم راه اندازی صندوق‌های کالایی

راه اندازی صندوق‌های کالایی مختص کالاهای کشاورزی همچون صندوق زعفران می‌تواند در کنار دیگر ابزارهای مالی موجود همچون آتی و اختیار معامله سبب رونق هر چه بیشتر معاملات و ساماندهی بهتر عرضه محصولات کشاورزی در بورس شود. البته این موضوع منفعت تولید کنندگان،صادرکنندگان و تجار، مصرف کنندگان و سایر ذینفعان را به همراه خواهد داشت.
در حال حاضر چهار صندوق سرمایه‌گذاری کالایی در بورس کالا وجود دارد که توانسته اند با ترکیب دارایی‌های متنوع سبب سود بردن سرمایه‌گذاران در این صندوق‌ها شود.  بر اساس این گزارش ، در هفته گذشته تا تاریخ 26 آذر ماه تعداد 376،379 قرارداد به ارزشی بالغ بر 4،974،267 میلیون ریال، در بازار آتی مورد معامله قرار گرفت. در این بین دو سررسید زعفران نگین آبان 98 و پسته بهمن 98 بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند.

  • حسن میثمی - مسئول معاملات مشتقه کارگزاری بورس بیمه ایران
  • شماره 335 هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه 6
کد خبر 410840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =