افزایش ضریب نفوذ بیمه؛ چالش‌ها و راهکارها

بیست‌وششمین همایش بیمه و توسعه، با موضوع "افزایش ضریب نفوذ بیمه؛ چالش‌ها و راهکارها" توسط پژوهشکده بیمه و با همکاری بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و شرکت‌های بیمه در دو بخش نشست‌های علمی و نشست‌های صنعت بیمه در دانشگاه الزهرا (س) و سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

بیست‌وششمین همایش بیمه و توسعه، با موضوع "افزایش ضریب نفوذ بیمه؛ چالش‌ها و راهکارها" توسط پژوهشکده بیمه و با همکاری بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و شرکت‌های بیمه در دو بخش نشست‌های علمی و نشست‌های صنعت بیمه در دانشگاه الزهرا (س) و سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد. در این رخداد بزرگ علمی، پژوهشگران و صاحب‌نظران ، آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی خود در زمینه موضوع همایش بیست و ششم را به اشتراک گذاشته و به بحث و تبادل نظر پرداختند.چند تفاوت اساسی در همایش ۲۶ با همایش‌های سال‌های قبل وجود داشت. از جمله جدا شدن بخش علمی همایش با بخش عمومی که به عنوان روز ملی بیمه در تقویم کشور تعیین شده است. انجام نظرسنجی و گواهی‌های مرتبط با همایش از طریق وب‌سایت، اختصاص پنل‌های بعد از ظهر همایش به سندیکای بیمه و انجمن حرفه‌ای، معرفی چهره‌ ماندگار و کارمند نمونه از تفاوت‌های این همایش با همایش‌های پیشین به حساب می‌آید.

رییس‌جمهوری: ‌اکنون بار بزرگی بر دوش صنعت بیمه کشور است

رییس‌جمهوری با بیان اینکه قانون اساسی به ما می گوید کاری کنید که همه مردم تحت پوشش بیمه قرار بگیرد گفت: دولت یازدهم یک کار بزرگی انجام داد و آن بیمه سلامت همگانی بود که خیلی از کشورهای پیشرفته نتوانستند طرح بیمه سلامت را اجرا کنند ولی ما توانستیم این کار را حتی در این شرایط سخت انجام دهیم. 
روحانی با اشاره به اینکه در این زمینه بار بزرگی بر دوش شرکت های بیمه است؛ خاطرنشان کرد: واردات، صادرات و سرمایه‌گذاری در شرایط تحریم ریسک آفرین است و شرایط طبیعی نیست، در این شرایط باید شما وارد شوید و از یک طرف با همه آن هایی که در فعالیت خود احتمال ریسک می دهند، هماهنگ شوید و از طرف دیگر با همکاری شرکت‌های بیمه ای کشور دیگر ریسک جاهایی که ارقام بالاست پوشش دهیم، به طور مثال در کشتی های بزرگ نفتکش که قیمت کشتی و نفت مهم است. 
وی ادامه داد: در این تحریم ها در کنار بانک، بیمه ، فروش نفت و سایر کالاهای صادراتی هم تحریم می شود بنابراین اینکه بیمه به عنوان اولین موضوع در تحریم های آمریکا قرار می گیرد نشان دهنده اهمیت بیمه است چون بدون بیمه گاهی ریسک به قدری بالاست که نمی توان کاری انجام داد. وی افزود: ماهیت بیمه، امنیت بخشی به جامعه است، بیمه می خواهد به مردم جامعه اعم از تولیدگر، کشاورز، صنعت گر، کارآفرین، کسی که دارای کارگاه است و مردم عادی که زندگی روزمره دارند برای روز سختی اطمینان دهد. بیمه می خواهد به مردم بگوید در روز خسارت و مشکلات شما تنها نیستید، یار و یاوری دارید به نام صنعت بیمه. شرکت بیمه در کنار شماست و شما را یاری می کند. کار بیمه عملکرد این صنعت و شرکت های مربوطه باید به گونه ای باشد که مردم احساس آرامش کنند. 
رییس‌جمهوری افزود: صنعت بیمه در شرایط امروز برای ما اهمیت خاص و ویژه ای دارد. ما کشوری هستیم که در معرض ریسک های خاص خودمان هستیم. در طول ۴۱ سال گذشته تحت فشارهای تحریمی بودیم به ویژه در این دو سال اخیر که شدیدترین فشار تحریمی به ما وارد شده است اما در این زمینه به یک نکته توجه کنید دولت یازدهم و دوازدهم همه تلاشش این بود که این ریسک را به حداقل کاهش دهد. ریسک معمولا نمی‌تواند به صفر برسد ولی می تواند کاهش یابد. 
روحانی با تاکید بر ضرورت سرعت عمل بیمه ها در جبران خسارات بیمه شدگان، افزود: البته این بدان معنا نیست که شرکت های بیمه در امور خود دقت لازم را نداشته باشند و این در حالی است که عمدتاً شرکت‌های بیمه کشور توسط بخش خصوصی اداره می‌شوند و همچنان که به دنبال سود و نفع مالی برای خود هستند، می‌خواهند امور مردم نیز به انجام برسد. 
رییس‌جمهوری با بیان اینکه از ۳۲ شرکت بیمه ای که در کشور فعال هستند، ۳۱ شرکت غیردولتی است، گفت:‌ وقتی شرکتی توسط بخش خصوصی اداره شود، برای بهبود فعالیت خود تلاش خواهد کرد و هر چه فرهنگ بیمه در کشور افزایش پیدا کند و صنعت بیمه رونق پیدا کند به همان اندازه تولید رونق یافته و بازار سرمایه حرکت خواهد کرد چرا که بخش خصوصی همواره در سرمایه‌گذاری‌هایی که در آن اطمینان به سود دارند، وارد می شود. 
وی با اشاره به بررسی بودجه سال ۹۹ در دولت، گفت: علیرغم همه مشکلات دولت بودجه را باز به گونه ای تدوین می کند که البته با مقداری صرفه جویی هایی که ضرورت داشته و لازم است. هم حقوق کارمندان را سال آینده افزایش می دهیم و هم در زمینه بودجه عمرانی تحرک ایجاد خواهیم کرد. رییس‌جمهوری با بیان اینکه در ۶ سال گذشته از عمر این دولت بودجه عمرانی حداقل ۶ برابر افزایش یافته است، گفت:‌ در سال ۹۲ بودجه عمرانی ۱۱ هزار میلیارد تومان بوده که این رقم در سال آینده بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود. روحانی با بیان اینکه برخی تصور می کنند، دولت در شرایط تحریم اگر خیلی تلاش کند، تنها می تواند حقوق کارمندان را بدهد که این اصلاً درست نیست، گفت: دولت حتی در این شرایط در زمینه توسعه کشور هم تلاش های بسیار خوبی انجام می دهد البته اگر تحریم و جنایت صهیونیست‌ها، ارتجاع منطقه و تندروهای آمریکا نبود، شرایط کشور بسیار بهتر از این بود.
رییس‌جمهوری افزود: می‌فهمیم که امروز مردم بویژه آنهایی که حقوق ثابت دریافت می کنند، در مشکلات و فشار زیادی قرار دارند؛ اقتصاددانان کشور باید این موضوع را برای مردم توضیح دهند که قیمت یک جنس مثلاً اگر هزار تومان بود شد ۱۵۰۰ تومان، طبیعی است، اما اگر به یکباره این هزار تومان ۶ ماه بعد، ۶ هزار تومان شود و حقوق ثابت بماند، زندگی بسیار سخت خواهد بود، به همین دلیل دولت برای ۱۸ میلیون خانوار که ۶۰ میلیون نفر از جمعیت کشور را شامل می شود، کمک معیشتی را تا آخر دولت دوازدهم اختصاص می‌دهد. 
وی اظهار داشت: برخی انتقاد می کنند که چرا دولت این کار را انجام داد و این در حالی است که باید به فکر آینده کشور و سال های آینده باشیم و این مروت نیست که بگویم تا سال ۱۴۰۰ رئیس جمهور هستم، سال ۱۴۰۱ به من مربوط نیست. رییس‌جمهوری ادامه داد: یک ملت و یک کشور هستیم؛ مسئولان تغییر می‌کنند، اما راه، مسیر، قانون و پیشرفت کشور ما ادامه دارد. 

طولانی‌شدن فرآیند تاسیس صندوق بیمه حوادث طبیعی
وزیر اقتصاد از عرضه سهام بیمه البرز تا پایان سال خبر داد و گفت: صنعت بیمه این ظرفیت را دارد که به طور کامل به بخش خصوصی واگذار شود.
فرهاد دژپسند گفت: با توجه به اینکه ایران اقتصادی در حال توسعه دارد نیاز به حمایت از صنعت بیمه توسط قوای مختلف به شدت احساس می‌شود. وی افزود: امروز این توفیق را داریم که بگوییم ۵۰۰ میلیارد دلار در ایران تحت پوشش صنعت بیمه قرار دارد که نشان می‌دهد این صنعت توانسته گام‌های موثری در جهت پیشرفت خود بردارد. وزیر اقتصاد با بیان اینکه شرایط توسعه‌ای ایران باعث شده که همیشه حکومت‌ها از صنعت بیمه حمایت کنند، خاطرنشان کرد: اما چون منابع دولت محدود است صنعت بیمه می‌تواند با جمع‌آوری منابع خرد آحاد مردم آن‌ها را به سمت انباره‌هایی گسیل دهد تا این منابع به تسهیل توسعه کمک کند. دژپسند در خصوص صندوق بیمه حوادث گفت: متاسفانه فرآیند ایجاد صندوق بیمه حوادث طی سال‌های گذشته بسیار طولانی شده است اما از سال ۹۲ اقدامات برای ایجاد این صندوق جدی‌تر شد. وزیر اقتصاد تصریح کرد: با توجه به اینکه ایران در کمربند حوادث قرار دارد خانواده‌ها، کسب‌کارها و حتی دولت با بروز هر حادثه‌ای بسیار نگران می‌شوند ولی سیل سال ۹۸ نشان داد کسانی که از بیمه برخوردار بودند بدون دغدغه این بحران را رد کردند. وی با اظهار خوشبختی از رشد ضریب نفوذ بیمه در کشور در سال‌های گذشته گفت: رشد ضریب نفوذ بیمه، پیشرفت خوبی داشته است اما همچنان با عدد هدفگذاری شده، یعنی ضریب نفوذ ۷ فاصله زیادی دارد. اما این راهی است که باید طی شود و شرکت‌های بیمه خصوصی باید همکاری لازم را برای رسیدن به این هدف به انجام رسانند. وی با بیان اینکه امروز در صنعت بیمه تنها یک شرکت دولتی وجود دارد، خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم ۲۰درصد سهام بیمه البرز را هم تا پایان سال واگذار کنیم. دژپسند در پایان تاکید کرد: صنعت بیمه این ظرفیت را دارد که به طور کامل به بخش خصوصی واگذار شود و بیمه بلوغ یافته در کشوری مثل ایران می‌تواند نقش بسیار مهمی در مقابله با تحریم ایفا کند.

گزارش کارگروه علمی همایش بیمه و توسعه
لیلی نیاکان، دبیر علمی همایش ملی بیمه و توسعه نیز در گزارش علمی این همایش گفت: دستاوردهای بیست و پنجمین همایش بیمه و توسعه باعث تحقق اهداف این همایش شد. 
وی به ارائه گزارشی از همایش سال قبل و عملکرد صنعت در خصوص توصیه‌های سیاستی آن پرداخت و بر این اساس مقرر گردید پژوهشکده بیمه این گزارش را برای سال ۹۷ تدوین و ارائه کند. ایجاد تحول عمیق در نحوه فروش بیمه، دریافت خسارت قیمت‌گذاری کاهش ریسک، جذب مشتری و افزایش سود بیمه گران با استفاده از نوآوری و فناوری اطلاعات از دستاوردهای بیست و پنجمین همایش بیمه و توسعه عنوان شد. 
این همایش که با موضوع صنعت بیمه نوآوری و فناوری اطلاعات با هدف گفتمان سازی برای ارتقای استفاده از نوآوری و فناوری در راستای توسعه صنعت بیمه و جلب توجه خانواده صنعت بیمه کشور برگزار شد به پتانسیل‌های موجود در این زمینه توجه کرد. سپس گزارشی از عملکرد کارگروه علمی همایش ارائه شد. دکتر نیاکان افزود: برای اجرای همایش بیست‌وششم آسیب‌شناسی همایش‌های بیمه و توسعه پیشین انجام شد. این آسیب شناسی شامل دو بخش محتوایی و اجرایی بود. بر این اساس تهیه و تصویب آیین‌نامه فرآیند اجرایی همایش بیست‌وششم انجام گرفت. ارکان همایش تشکیل شد در بخش تولید محتوا، فراخوان مقالات، تولید محتوای سفارشی، تشکیل کارگروه علمی داخلی و تعیین موضوعات بر اساس محورهای همایش انجام شد. 
وی اضافه کرد: بررسی گزارشات در مراحل مختلف در کارگروه علمی داخلی، طراحی پوستر، سایت فارسی و انگلیسی همایش، تهیه آیین نامه شناسایی و نکوداشت چهره ماندگار صنعت بیمه کشور، تشکیل جلسات شورای سیاستگذاری، تشکیل جلسات کمیته علمی و تصویب به پنل‌های تخصصی مقالات پذیرش شده به صورت ارائه و پوستری بخش های دیگری از اقدامات پیش از همایش بود. 
دبیر علمی همایش بیمه و توسعه گفت: به استناد مصوبه اولین جلسه شورای سیاستگذاری در خصوص برنامه‌های همایش، این برنامه ها به دو بخش نشست‌های علمی و نشست‌های صنعت تفکیک شد که برگزاری و مدیریت محتوای بخش نشست‌های علمی همایش توسط پژوهشکده بیمه انجام شده است. دکتر نیاکان در باره فرآیند داوری مقالات گفت: واگذاری داوری مقالات به پنل مربوطه حسب موضوع طبق مصوبه جلسه اول کمیته علمی انجام شد و داوری اولیه توسط مدیر و اعضای داخلی پنل صورت گرفت. 
وی تصریح کرد: ۱۶۱ مقاله به دبیرخانه همایش واصل شد، ۵۶ مقاله از این تعداد چاپ شده است، ۲۷ مقاله به صورت پوستر خواهد بود و پنج مقاله هم به دلیل تراکم تعداد مقاله های ارائه شده صرفاً در کتابچه به چاپ رسیده است.

چهره ماندگار صنعت بیمه معرفی شد
در این مراسم همچنین از دکتر غلامحسین جباری به‌عنوان چهره برتر این صنعت تجلیل به عمل آمد. 
وی که در بین  اعضای هیات علمی این پژوهشکده سخن می‌گفت با تاکید بر ضرورت خارج کردن این صنعت از حالت یکنواختی بر ضرورت توجه به مطالعه و بررسی بیمه نامه های مورد نیاز جامعه از جمله بیمه عمر خالص (بیمه پوشش خطر فوت) که کمتر تحت تاثیر تورم است تاکید کرد. وی همچنین صداقت در فروش، دریافت نیاز واقعی بیمه‌گزار و مشتری، توجه به بیمه‌های خرد، حذف اطلاعات غیر ضروری از فرم پیشنهاد و در عوض گنجاندن سوالات ضروری در شرایط عمومی بیمه‌نامه‌ها را از توصیه‌های مهم برای فروشندگان بیمه ذکر کرد.

  • ویژه نامه صنعت بیمه هفته نامه اطلاعات بورس -صفحه۲
کد خبر 410775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =