محدودیت؛ معضل بزرگ بورس

خبر راه‌اندازی بازار برتر بورس در حالی اوایل تابستان از سوی سیاست‌گذاران بازار سرمایه مطرح شد که با گذشت بیش از ۵ماه ، هنوز اقدامی در این زمینه صورت نگرفته و به مرحله اجرایی تبدیل نشده است.

ابوالفضل شهرآبادی، معاون تأمین مالی شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان به ارائه توضیحاتی در خصوص راه اندازی بازار برتر در بورس پرداخت و گفت: ایجاد محدودیت در معاملات یکی از بزرگترین معضلات در هر بازار سرمایه ای است. در بورس تهران نیز یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین موارد و محدودیت‌ها، درنظر گرفتن و اعمال دامنه نوسان است.
وی در ادامه با اظهار این مطلب که هر چند ایجاد دامنه‌ نوسان در بازار سرمایه ایران مربوط به سال ۱۳۸۲ می‌شود، گفت: چنین محدودیتی که از آن زمان در بورس تهران اعمال شد، تقریبا در هیچ‌کدام از بازارهای سرمایه‌ای پیشرفته و حتی متوسط دنیا با این شکل برقرار نیست. 
به عبارت دقیق تر تقریبا در هیچ‌یک از بورس‌های پیشرفته بین‌المللی اثری از دامنه نوسان محدود مشاهده نمی‌شود. به طوری که در بورس‌های نسبتا پیشرفته نیز شاید اعمال دامنه نوسان رخ دهد، اما محدوده این نوسان بسیار زیاد است. به عنوان مثال در بورس مالزی دامنه نوسان ۳۰درصدی برقرار است. این دامنه در دو مرحله مجزا که هر کدام ۱۵درصد است، اعمال می‌شود. به گفته شهرآبادی، در بورس استانبول نیز معاملات در ۲دوره صبح و عصر و در هر بخش نوسان ۱۰درصدی مجاز است و به این ترتیب در مجموع هر سهم می‌تواند تا ۲۰درصد نوسان روزانه داشته باشد. یا در بورس‌های ابوظبی و دوبی دامنه نوسان مجاز برای هر نماد ۱۰درصد تعیین شده است. به این ترتیب مشاهده می‌شود که تنها در بورس تهران کمترین و محدودترین دامنه نوسان وجود دارد. 

افزایش تدریجی دامنه نوسان
این کارشناس بازار سرمایه افزایش دامنه نوسان در بورس تهران را طی سال‌های اخیر به صورت تدریجی دانست و گفت: از سال ۸۴ به بعد دامنه نوسان در بورس تهران دائما تغییر کرده است. این دامنه از ۲ درصد به ۳، ۵/ ۳، ۴، ۵/ ۴ و در نهایت ۵درصد رسیده است. ولی در حال حاضر کمتر بورسی یافت می‌شود که چنین دامنه قیمتی اندک و محدود به ۵درصد داشته باشد. شهرآبادی ادامه داد: به این ترتیب تاکید می‌شود که نباید دامنه نوسانی در بازار سهام وجود داشته باشد و چنانچه ناگزیر به اعمال این محدودیت هستیم، باید بیش از ۵درصد باشد. 

 چگونگی معاملات در بازار برتر 
معاون تأمین مالی شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان در ادامه دامنه نوسان بازار برتر را مدنظر قرار داد و افزود: در این میان بازار برتر بورس باید از دامنه نوسان زیادتری و حتی تا محدوده ۳۰ تا ۴۰درصدی برخوردار باشد و به این ترتیب مابقی نمادها قادر به نوسان در محدوده ۱۰درصدی باشند.
شهرآبادی ادامه داد: در واقع وجود دامنه نوسان بازتر سبب می‌شود تا سهم هر چه زودتر به قیمت واقعی خود نزدیک شود و در این صورت دیگر شاهد ایجاد گره معاملاتی نخواهیم بود. وی دیگر فواید این موضوع را جلوگیری از تشکیل صف چه در زمان خرید و چه در زمان فروش دانست و افزود: بر این اساس سهم با نداشتن دامنه نوسان محدود قیمتی، قادر خواهد بود تا ظرف زمان کوتاهی مثلا یک یا دو روزه به قیمت ذاتی خود برسد. به گفته شهرآبادی ، تشکیل بازار برتر بورس یک قدم به سمت ایجاد شفافیت بیشتر و بازار کاراتر خواهد بود. امری که تعمیق هر چه بیشتر بازار سرمایه را به دنبال خواهد داشت.

  • ابوالفضل شهرآبادی-معاون تأمین مالی شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان
  • شماره۳۳۴ هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۵
کد خبر 410715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =