دولت رقیب بخش خصوصی

ابتدای امر اشتباهی که وجود دارد اینکه بازاربدهی را رقیب بازارسرمایه می‌دانند؛ در صورتی که به هیچ وجه درست نیست. این دو بازار موازی هم بوده و هر کدام سهامداران خاص خود را دارند.

مدیر معاملات کارگزاری بانک پاسارگاد اظهار داشت: ابتدای امر اشتباهی که وجود دارد اینکه بازاربدهی را رقیب بازارسرمایه می‌دانند؛ در صورتی که به هیچ وجه درست نیست. این دو بازار موازی هم بوده و هر کدام سهامداران خاص خود را دارند هر چند گاهی به دلیل شرایط رکودی سهامدار بخشی از سرمایه خود را در این بازار سرمایه‌گذاری می‌کند و چرخشی رخ می‌دهد که در این شرایط بازاربدهی مکمل بازار سهام می‌شود.
  مجتبی شهبازی گفت: برای مثال زمانی که به اشتباه سیاست خارج کردن اوراق خزانه دولت از بازارسرمایه گرفته شد، دیدیم چگونه بازارهای غیرمتشکل شکل گرفت و موجب افزایش نرخ تنزیل شد و به موجب آن بخش زیادی از سرمایه بازار به دلیل جذابیت نرخ غیرشفاف و ناعادلانه از بازار خارج شد. بنابراین اگر این اوراق در بازارسرمایه با نرخ متعادل و شفاف معامله شود بسیار منطقی و درست است تا خارج از بازار باشد.
شهبازی با اشاره به اینکه اوراق بخش خصوصی در مقابل اوراق بخش دولتی عدد قابل توجهی نیست و سهم کوچکی از بازار بدهی در حال حاضر غیر دولتی است؛ افزود: با این شرایط منطقی است که بخش عمده ای از صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت از همین اوراق دولتی استفاده کنند اما اتفاقی که رخ می‌دهد اینکه در بازار صندوق‌های سرمایه‌گذاری که بخش عمده ای از آن در سپرده‌های بانکی بوده منابع خود را از سپرده‌های بانکی کم کرده و به سمت بازار اوراق دولتی بیایند، بنابراین اگر این مصوبه اجرا شود در سهم سپرده‌های بانکی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری کاهش ایجاد خواهد شد و به سمت اوراق‌های دولتی و اسناد خزانه چرخش پیدا خواهد کرد ، بر این اساس تغییر خاصی در موجودیت این بازار ایجاد نخواهد شد.
مدیر معاملات کارگزاری بانک پاسارگاد با تاکید بر اینکه بازار سرمایه نباید موضع منفی بگیرد، بیان کرد: بازار بدهی نیز باید بزرگ شود. با نگاهی به بازارهای بزرگ دنیا متوجه می‌شویم که حتی سهم بازار بدهی در مقابل بازار سهام بزرگتر است و اقتصاد ایران نیز باید به این سمت حرکت کند اگر این تفکر وجود دارد که با بزرگ شدن بازار بدهی بازار سرمایه کوچک می‌شود اشتباه است.وی اظهار داشت : کسب هرگونه مجوز برای انتشار اوراق غیردولتی در سازمان بورس با بورکراسی سخت اداری همراه است که گاهی ممکن است بخش خصوصی نتواند از عهده انجام آن برآید و منصرف شود، اما در مورد اوراق دولتی این موانع بسیار کم هستند. در چنین شرایطی می‌توان گفت در این شرایط دولت می‌تواند رقیب بخش خصوصی به شمار آید. 

  • مجتبی شهبازی -مدیر معاملات کارگزاری بانک پاسارگاد
  • شماره۳۳۴ هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۴
کد خبر 410712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =