استقبال شرکت‌ها از تامین مالی در بازار سرمایه

بنگاه های مالی می‌توانند از طریق بازار سرمایه به انتشار انواع اوراق بدهی مانند (اوراق صکوک، مشارکت، سلف) پرداخته و به این شکل تامین مالی کنند.

حسن قاسمی: «مواردی که بودجه ۹۹ به بازار سرمایه اشاره کرده است، مانند انتشار اوراق بدهی دولت و فروش بخشی از شرکت‌های دولتی در این بازار، بازار سرمایه را به شدت متاثر خواهد کرد.»

به گزارش صدای بورس به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، مدیرعامل کارگزاری «آینده نگر خوارزمی»، مزیت تامین مالی از طریق بازار سرمایه را توان بیشتر شرکت‌ها در انجام تامین مالی در حجم و مقیاسی بزرگ‌تر دانست و گفت: اصولا، تامین سرمایه های سنگین و طولانی مدت از طریق بازار سرمایه انجام می شود. مزیت اصلی این روش تامین مالی این است که با سرعت بالاتر و با کمک آحاد مردم انجام می گیرد. از طرفی دیگر، با توجه به مشکلات موجود، نظام بانکی امکان پرداخت رقم های بزرگ به شرکت‌ها را ندارد و به این ترتیب می توان از پتانسیل موجود در بازارسرمایه به نحو احسن استفاده کرد.

حسن قاسمی در ادامه به ابزارهای موجود در بازار سرمایه برای تامین مالی مورد نیاز شرکت ها اشاره کرد و افزود: بنگاه های مالی می‌توانند از طریق بازار سرمایه به انتشار انواع اوراق بدهی مانند (اوراق صکوک، مشارکت، سلف) پرداخته و به این شکل تامین مالی کنند. خوشبختانه در چند سال اخیر این ابزارها در بازار سرمایه ما گنجانده شده و امکان استفاده از آن ها وجود دارد.

این کارشناس بازار سرمایه، افزایش سرمایه را یکی دیگر از روش های موجود برای تامین شرکت ها عنوان کرد و توضیح داد: افزایش سرمایه به این معنی است که برای شرکت های بورسی، سهام جدید منتشر شود. در مجموع می توان گفت تاکنون استفاده از هر دو روش برای تامین مالی در بازار سرمایه، مورد استقبال شرکت های بورسی و حتی غیر بورسی ها بوده است.

مدیرعامل کارگزاری «آینده نگر خوارزمی» تاکید کرد: در حال حاضر، شرکت ها به میزان قابل توجهی از این دو روش استفاده کرده اند و حداقل حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان در تقریبا ۸ سال اخیر از طریق اوراق بدهی تامین مالی انجام داده اند.

وی در ادامه سهم بازار سرمایه از بودجه را مورد بررسی قرار داد و بیان کرد: حجم قابل توجهی از فروش شرکت های دولت که تقریبا حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان است، در بازار سرمایه در نظر گرفته شده است. بر این اساس، دولت بخش قابل توجهی از بودجه خود را از طریق این بازار تامین خواهد کرد.  

قاسمی اضافه کرد: مورد بعدی، انتشار اوراق بدهی دولت در بازار سرمایه است که عدد قابل توجهی در حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان است. بنابراین بازار سرمایه از این دو محل در بودجه به شدت تاثیر می پذیرد.

مدیرعامل کارگزاری «آینده نگر خوارزمی» در خصوص مبالغ در نظر گرفته شده برای موارد عمرانی و اثر آنها بر صنایع بورسی نیز تصریح کرد: بودجه های عمرانی برای سال ۹۹ به اندازه سایر مخارج دولت افزایش پیدا نکرده است. از طرفی دیگر همین میزان هم که در بودجه در نظر گرفته می شود معمولا به طور کامل تخصیص پیدا نمی کند؛ زیرا اصولا نخستین جایی که در مواقع اضطراری برای کمبود در پرداخت هزینه های جاری در نظر گرفته می شود، از محل بودجه های عمرانی است؛ به این ترتیب چند سالیست که تاثیر بودجه های عمرانی بر صنایع در حال کم شدن است.

کد خبر 410676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =