بی توجهی  به نقش حسابداران در شفافیت

استقلال حرفه‌ای لزوما مواجهه با دولتی‌ها و رقبا نیست، استقلال حرفه‌ای آن است که حسابداران و حسابرسان حرف حق را بگویند حتی اگر برخلاف منافع خود و هم‌صنفی‌های خود باشد.

اگر جامعه حسابداران وحسابرسان خود را به منافع سیاسی گره بزنند به طور قطع این استقلال از بین خواهد رفت. البته همواره حلقه‌ مفقوده‌ای در جامعه تخصصی حس می‌شد که این حلقه مفقوده جامعه حسابداران هستند
فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی  با بیان این مطلب در مراسم گرامیداشت روز حسابدار گفت: تاکنون به نقش جامعه حسابداران در شفافیت و پاسخگویی و سالم‌سازی و حکمرانی خوب توجه لازم نشده است و این در حالی است که حسابداران و حسابرسان نقش بسیار پراهمیتی در این حوزه‌ها دارند. وی ادامه داد: وقتی گاهی از بروز نابسامانی‌ها و فسادهای مالی گزارش‌هایی داده می‌شود به این موضوع پی می‌بریم که این پدیده نامیمون به دلیل عدم توجه به جایگاه حسابداران در سلسله مراتب اداری است. 
وزیر اقتصاد با اشاره به اعتبار حسابداران افزود: در گزارش‌های حسابرسی اولین توجه ما به امضای آن حسابدار است که بر اساس اعتبار آن حسابرس یا حسابدار گزارش موجود را بررسی می‌کنیم. باید حسابداران از چنان اعتباری برخوردار باشند که با دیدن امضای آنها تردیدی در آن گزارش نداشته باشیم. 
دژپسند با تاکید بر اینکه اولین لازمه استقلال این حرفه است گفت: استقلال حرفه‌ای لزوما مواجهه با دولتی‌ها و رقبا نیست، استقلال حرفه‌ای آن است که حسابداران و حسابرسان حرف حق را بگویند حتی اگر برخلاف منافع خود و هم‌صنفی‌های خود باشد.
وزیر اقتصاد و دارایی تاکید کرد: امضای یک حسابدار یا حسابرس آنچنان باید قوت داشته باشد که جای تاملی در آن گزارش نماند.وی با بیان اینکه درخواست بنده از سازمان حسابرسی داشتن استقلال حرفه‌ای است، گفت: این روحیه امروز در سازمان حسابرسی وجود دارد که  ذره‌ای از نظرات کارشناسی خود کوتاه نمی‌آیند و امربر وزیران و مدیران بالادستی نیست.دژپسند ادامه داد: حرمت امامزاده را باید متولی داشته باشد و حرمت این جامعه حسابداران را هم باید خود افراد حفظ کنند.وی با اشاره به لزوم حضور کمیته حسابرسی داخلی تاکید کرد: آمارهای مختلف نشان می‌دهد با حضور حسابرس‌های داخلی فساد در دستگاه‌ها تا ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کند بنابراین باید از پویایی این کمیته و نهادینه شدن آن در دستگاه‌ها استقبال کرد.دژپسند اظهار داشت: امروز وقتی حرف از فساد مالی زده می‌شود باید این حس مطالبه‌گری در مردم وجود داشته باشد که حتما از جامعه حسابداران به خوبی استفاده نشده که شاهد چنین فساد مالی هستیم.

افشای اطلاعات شرکت‌ها در سطح  اولین‌های دنیا 
سازمان بورس بالاترین میزان افشا را از نظر تعداد داراست، همچنین  با کمک حسابداران و حسابرسان کیفیت افشا نیز باید افزایش یابد.
شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم روز حسابدار با اعلام اینکه در ماده ۲ قانون بازار اوراق بهادار توسعه‌ بازاری شفاف و منصفانه مورد تاکید قرار گرفته ، افزود : به طور یقین پایه اصلی شفافیت در بازار سرمایه حسابداران و حسابرسان هستند. وی ادامه داد: در سازمان بورس، بیش از ۶۰۰ شرکت، ۶۵۰ نهاد مالی و حدود ۴۰۰ شرکت که بورسی نیستند اما به موجب ماده ۶ از اصل ۴۴ ملزم به افشای اطلاعات مالی هستند که این اطلاعات از زمان تهیه سازمانی که افشا می‌شود به طور مستقیم تحت نظر حسابداران و حسابرسان است.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: حتی قبل از آن که این اطلاعات در اختیار سازمان بورس قرار بگیرد، در کدال ثبت می‌شود و در یک لحظه، عموم مردم با یک شرایط برابر می توانند اطلاعات را مشاهده کنند اما باید توجه کرد که این نقش و وظیفه حسابداران و حسابرسان است.
محمدی خاطرنشان کرد: طبیعتاً وقتی چهار بار در سال صورت‌های مالی تهیه می‌شود که دوباره مورد حسابرسی قرار می‌گیرد و ۱۲ بار تولید و فروش شرکت‌ها افشا می‌شود، بدین معناست که ما دردر بالاترین سطح افشای اطلاعات شرکت‌های بورسی در دنیا قرار داریم.  البته برنامه امسال سازمان بورس این است که کیفیت افشا را بالا ببرد. رییس سازمان بورس گفت : در سالی که بنده به سازمان بورس آمدم ۴۳ درصد از شرکت‌ها به موقع و ۲۳ درصد شرکت‌ها با دیرکرد اطلاعات خود را به بازار منعکس کرده و بقیه آمار خود را افشا نمی‌کردند. 
 محمدی اظهار داشت : البته در شرایط حاضر،  ۹۱ درصد افشای به موقع، ۸ درصد افشای با تاخیر را در شرکت‌ها شاهد هستیم و تنها یک درصد اطلاعات خود را ارائه نمی دهند.  در مجموع این نقش حسابرسان و مدیران مالی شرکت‌هاست و انتظار می رود کنار افشای به موقع باید کیفیت اطلاعات نیز بالا برود.

همه حسابداران باید در حوزه مالیه عمومی پاسخگو باشند
 رحمت الله اکرمی خزانه‌دار کل کشور هم  به عنوان یکی دیگر  از سخنرانان  روز حسابدار گفت: به دنبال آن هستیم تا همه افرادی که در حرفه حسابداری و حسابرسی بخش عمومی و خصوصی فعال هستند دور هم جمع شوند. وی افزود، همه حسابداران اعم از بخش خصوصی و عمومی باید در حوزه مالیه عمومی پاسخگو باشند.
اکرمی بیان داشت :  برای پیاده‌سازی حسابداری مبتنی بر عملکرد راهی جز استفاده از قیمت تمام شده نداریم که لازمه آن استفاده از حسابداری تعهدی و غیرنقدی است. خزانه‌دار کل کشور افزود: سال قبل جلسه ای با حضور وزیر اقتصاد برگزار شد و ایشان تاکید کرد باید حسابداران بخش خصوصی و عمومی در یک جلسه مشترک دور هم جمع شوند.وی با اشاره به انتقادهای مطرح شده از جامعه حسابداران گفت: انتقاد کردن مانع از انجام این کار مشترک نخواهد شد و دولت برای انجام بحث و گفت وگو برای حل و فصل چالش‌های این حوزه مصمم است. اکرمی با بیان اینکه ۳ هزار صورت مالی بخش عمومی در خزانه‌داری کل کشور تهیه شده است، گفت: باید تلاش کنیم تا آماده سازی این صورت‌های مالی توسط دیوان محاسبات کشور انجام شود.
خزانه دار کل کشور گفت: پیش از این حسابداران بخش خصوصی جلسه جداگانه تشکیل می دادند و علیه دولتی‌ها صحبت می کردند، همچنین حسابرسان دولتی نیز جلسه تشکیل داده و علیه حسابداران بخش خصوصی سخن می گفتند.اکرمی تاکید کرد: مگر می شود خودمان در حسابرسی منفعت داشته باشیم و بخواهیم به وسیله آن نظارت انجام دهیم؟

  • شماره۳۳۳ هفته نامه اطلاعات بورس- صفحه۷
کد خبر 410560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =