خروج سرمایه‌ها از پارکینگ

شاخص کل بورس تهران، رشد ۷۹۴۱ واحدی نسبت به ابتدای هفته تجربه کرد و در پایان روز چهارشنبه گذشته، در عدد ۳۲۲۵۲۸ ایستاد. ارزش معاملات، رشد ۴۷۸ هزار میلیارد تومانی داشت و به یک میلیون و ۶۲۵ هزار میلیارد تومان رسید.

شاخص کل بورس تهران، رشد ۷۹۴۱ واحدی نسبت به ابتدای هفته تجربه کرد و در پایان روز چهارشنبه گذشته، در عدد ۳۲۲۵۲۸ ایستاد. ارزش معاملات، رشد ۴۷۸ هزار میلیارد تومانی داشت و به یک میلیون و ۶۲۵ هزار میلیارد تومان رسید .حجم معاملات ۲۰۰ میلیون سهم بهبود یافت و به ۳.۴ میلیارد سهم رسید.اما در بازار فرابورس، آیفکس ۶۷ واحد ارتقا یافت و به ۴۱۵۹ رسید. ارزش معاملات بهبود قابل ملاحظه ای داشت و به ۱۲۶۴ هزار میلیارد تومان رسید. حجم معاملات تغییر محسوسی نداشت و در پایان روز چهارشنبه به ۱.۷ میلیارد سهم رسید.
بازار به تب و تاب افتاد!
بازار سرمایه، در اواسط آذر به تب و تاب افتاده است. نوسانات بی ثمر و کرختی که در ماه گذشته بر بازار حاکم بود، از بازار رخت بربسته است. تقاضا در بازار به سمت هدفمند شدن در حال حرکت است. تعدادی از شرکت ها با افزایش خریداران و اقبال جمعی همراه شدند. این تقاضا از شرکت های کوچک شروع شده و این جو در حال تسری به کل بازار است. 
اقبال دسته جمعی به نمادها
در معاملات ابتدای هفته گذشته ، شاهد اقبال دسته جمعی به نمادهای خودرویی، بانکی و حمل و نقلی بودیم. در گروه خودرویی، این تقاضا در خپارس، خنصیر و خگستر بیش از پیش قابل مشاهده بود. اسب تندروی خنصیر در معاملات اخرین روز هفته به علت نوسان بیش از ۵۰ درصد متوقف شد.در گروه بانکی، سه رقیب بزرگ ملت، صادرات و تجارت سعی  داشتند گوی رقابت را از هم بگیرند و معاملات جذاب و پر جنب و جوشی در آنها شکل گرفت. در اواسط هفته با انتشار خبر قوت گرفتن افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های بانک اقتصاد نوین، تقاضا به این نماد هم سرایت کرد و معاملات آخر هفته این بانک نیز با صف خرید و معاملات پر حجم خاتمه یافت.
 همچنین با انتشار گزارش‌های شرکت ها، تعدادی از شرکت ها به این بهانه مورد توجه قرار می گیرند. این بار قرعه توجه به نام نوری افتاد. پتروشیمی نوری در آبان پس از ۵ ماه ضعف فروش،به درآمد ۲۳۱۳ میلیارد تومانی دست پیدا کرد. با وجود اینکه در برخی محصولات این شرکت پتروشیمی شاهد کاهش نرخ بودیم ولی نتیجه نهایی مثبت تر از آنچه انتظار می رفت بود. با ادامه این روند، گزارش ۹ ماهه خوبی نیز در پایان این ماه از نوری منتشر خواهد شد. معاملات این سهم از ابتدای هفته با رشد خوبی همراه شد و در روز چهارشنبه تا حوالی ۴ هزار تومان پیش رفت.
صف خرید و معاملات پر حجم 
گروه پالایشی نیز  معاملات جذابی داشتند. ونفت در ابتدای هفته پس از بازگشایی با رشد ۱۰ درصدی به تابلو بازگشت.حمل و نقلی‌ها نیز ابتدای هفته را جذاب آغاز کردند. در اواسط هفته کمی از شر و شور افتادند و مجددا در معاملات روز چهارشنبه به تب و تاب افتادند و صف خرید تشکیل دادند. در گروه فلزی‌ها، کویر سهم مورد توجه شده و معاملات آن پر حجم دنبال می شد.
یکشنبه و اخبار جنجالی آن!
شاید یکی از اخبار مهم برای سهامداران، لغو افزایش سرمایه فباهنر بود. در اطلاعیه منتشر شده به عدم توافق شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) با افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی فباهنر اشاره شد. دومین سهم جنجالی که به آن می پردازیم نور چشمی فلزی‌هاست. فملی با معامله بیش از ۱۰۶ میلیون سهم سکان گروه را به دست گرفته بود و این هفته در مرکز توجه بود. فملی در پایان روز چهارشنبه تا حوالی ۵۸۰ تومان نیز پیش رفت.
در گروه خودرویی، خساپا با شایعه تایید افزایش سرمایه ا ش، مورد اقبال قرار گرفت. این سهم نیز بیشترین حجم معاملاتی هفته( ۱۴۷ میلیون سهم) را در روز یکشنبه رقم زد. معدنی ها و کانی‌های غیر فلزی به ویژه کهمدا نیز معاملات جذابی در روز یکشنبه داشتند.
می توانیم کماکان امیدوار بمانیم
 اگرچه رشد حدود ۸ هزار واحدی شاخص کل از ابتدای هفته، بهبود ارزش معاملات و توجه به نمادهای بزرگ، بارقه‌های امید را به بازار تاباند، اما  با اختصاص ارز دولتی به گروه های استراتژیک غذایی و دارویی، بار دیگر سهامداران به این سهم‌ها روی آوردند.  همچنین رشد سطح تقاضا و حرکت به سمت گروههای بزرگ، می تواند این رشد را ثابت کند. البته با توجه به نوساناتی که نرخ ارز در هفته  گذشته داشته و تاثیرات روانی و( احتمالا قیمتی-درامدی) که نرخ بنزین بر گروه حمل و نقل داشته، می توانیم کماکان امیدوار بمانیم و بمانیم!

  • شهلا حیدری-کارشناس معاونت اقتصادی وزارت کار
  • شماره۳۳۳ هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۲
کد خبر 410535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =