ظرفیت بازار سرمایه برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی

بازار سرمایه در ایران ظرفیت‌هایی دارد که نه تنها می‌تواند با استقبال مردم روبه‌رو شود بلکه می‌تواند توجه سرمایه‌گذاران خارجی را نیز به همراه داشته باشد.

به گزارش صدای بورس به نقل از  فرابورس ایران،مدیرعامل فرابورس ایران در دومین نشست مشترک با خبرنگاران و پژوهشگران معاونت سیاسی صدا و سیما، با تاکید بر ظرفیت‌های رسانه برای افزایش سطح سواد مالی جامعه و معرفی پتانسیل‌های بازار سرمایه از رسانه ملی دعوت کرد با تشویق مردم برای حضور در این بازار، به تقویت و رشد اقتصادی کشور کمک کند

امیر هامونی  با اشاره به اهمیت تطابق سیاست‌های کلان فرابورس ایران با مفاد و بندهای اقتصاد مقاومتی، اعلام کرد که از ابتدای سال جاری فرابورس تلاش کرده است تمامی تصمیم‌ها و سیاست‌هایش را بر پایه تحقق بخشیدن به شعار «اقتصاد مقاومتی: رونق تولید» اتخاذ کند.

 هامونی در این نشست با اشاره به برخی مفاد اقتصاد مقاومتی ابلاغ‌شده از سوی مقام معظم رهبری گفت: یکی از مهم‌ترین مباحث در اقتصاد مقاومتی، مردمی کردن اقتصاد است که برای رسیدن به این هدف، بازار سرمایه و بورس بهترین و سریع‌ترین راه ممکن است و در این زمینه ما از رسانه‌ها انتظار داریم در جهت تقویت تعامل با ارکان بازار سرمایه گام بردارند و وجوه مبهم و کمتر شناخته شده آن را برای مردم روشن کنند.وقتی رهبر انقلاب در اقتصاد مقاومتی به مساله ارتقای نظام مالی اشاره می‌کند، یعنی تلاش ما باید برای تحقق آن دوچندان شود.

مدیرعامل فرابورس ایران تصریح کرد که بازار سرمایه در ایران ظرفیت‌هایی دارد که نه تنها می‌تواند با استقبال مردم روبه‌رو شود بلکه می‌تواند توجه سرمایه‌گذاران خارجی را نیز به همراه داشته باشد.

مدیرعامل فرابورس ایران با بیان اینکه ارتقای نظام‌ مالی در کشور یکی از مهم‌ترین بندهایی است که در اصول اقتصاد مقاومتی موکدا به آن اشاره شده است، ادامه داد: در سازوکار خودانتظام بازار سرمایه به عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان نظام مالی در کشور؛ مساله فساد بسیار کمرنگ بوده و با نظارت‌های مکرری که صورت می‌گیرد، اگر فسادی رخ دهد به سرعت قابل پیگیری، رصد و برخورد است. در این راستا صداوسیما می‌تواند بند ارتقای نظام‌ مالی را برای عموم مردم تشریح کند و چرایی گنجاندن آن را در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توضیح بدهد.

او ضمن تاکید بر اهمیت رعایت حاکمیت شرکتی در بازارهای مالی گفت: بیش از 90 درصد بنگاه‌های اقتصادی موجود در کشور، شرکت‌های کوچک و متوسطی هستند که با چالش حاکمیت شرکتی دست و پنجه نرم می‌کنند و از سوی دیگر 45 درصد از سهم اشتغال کشور را در بر گرفته‌اند. آنها برای افزایش ظرفیت‌های خود باید به تقویت حاکمیت شرکتی روی بیاورند تا بتوانند مقیاس خود را بزرگ‌تر کنند.

مدیرعامل فرابورس ایران با تاکید بر نقش رسانه در فرهنگسازی اصول بازار سرمایه گفت: رسانه باید فرهنگسازی کند تا شرکت‌ها به اهمیت حاکمیت شرکتی پی ببرند. رسانه می‌تواند با تبیین مفاهیمی همچون رهبری و ساختار استاندارد شرکتی، به شرکت‌های کوچک که اغلب خانوادگی اداره می‌شوند، کمک کنند بزرگ‌تر شوند و رشد و توسعه خود را از مسیر بازار سرمایه پی بگیرند.

هامونی با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم اقتصاد کشور رونق بگیرد دو مفهوم «شفافیت» و «مالیات» با هم عجین هستند، بیان کرد: 38 درصد از تولید ناخالص داخلی مربوط به شرکت‌های بورسی و فرابورسی است و 62 درصد از GDP کشور نورافکن و فضای شفاف بازار سرمایه بر آن‌ها نتابیده است. در این زمینه می‌توان گفت که یکی از مهم‌ترین وظایف رسانه برای ارتقای نظام مالی کشور پرداختن به اهمیت شفافیت مالی برای صاحبان سرمایه و کسب‌وکار و تشویق شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی به حضور در بازار سرمایه به عنوان یک ساختار شفاف است.

کد خبر 410374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =