شفافیت مالی نیازمند قوانین جدید نیست

با توجه به شرایط اقتصادی کشور به جرات می‌توان گفت که شفافیت مالی در شرکت‌های بورسی وجود ندارد. نبود شفافیت مالی باعث شده تا برخی از مدیران از این موضوع سوءاستفاده کنند و به این ترتیب شاهد فسادهای مالی گسترده‌ای در کشور بوده‌ایم.

با توجه به شرایط اقتصادی کشور به جرات می‌توان گفت که شفافیت مالی در شرکت‌های بورسی وجود ندارد. نبود شفافیت مالی باعث شده تا برخی از مدیران از این موضوع سوءاستفاده کنند و به این ترتیب شاهد فسادهای مالی گسترده‌ای در کشور بوده‌ایم.  البته اگر مانند بسیاری از کشورهای دنیا ارائه اطلاعات و شفافیت مالی از سوی سازمان‌ها و دستگاه‌های مربوطه به صورت جدی پیگیری و نظارت شده بود، وضعیت کشور به این شیوه کنونی نبود که فسادهای مالی در صدر اخبار قرار گیرد. 
باید به این نکته توجه داشت که از مهمترین آثار سوء نبود شفافیت مالی، می‌توان به بی اعتمادی مردم به سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی برای سرمایه‌گذاری اشاره کرد. برخی از کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه و اقتصاد کشور، نبود مقررات و قوانین را از عوامل نبود شفافیت مالی در شرکت‌های بورسی عنوان می‌کنند اما باید توجه داشت بحث قوانین و مقررات در میان نیست، چرا که اگر قانون خوب هم نوشته شود، تا زمانی که قانون به خوبی و به صورت دقیق اجرا نشود، حاصلی نخواهد داشت.  مهم این است همان حداقل قانونی که در حال حاضر در این حوزه وجود دارد، درست اجرا و نظارت شود. اگر این کار به درستی انجام شود، می‌تواند به شفافیت بیشتر کمک کند و به این ترتیب بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

  • منصور مرادی-عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس
  • شماره۳۳۱ هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۱۵
کد خبر 410307

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =