شفافیت براساس واقعیت‌ها باشد

شرکت‌های بورسی در حوزه فروش و واگذاری سهام به صورت جامع، روشن و مشخص اطلاعات مالی خود را به سازمان بورس ارائه می‌دهند که از سوی این نهاد ارزیابی و کشف قیمت می‌شود و اینکه چقدر این موضوع و اطلاعاتی که داده می‌شود با واقعیت‌های عملکردی مالی منطبق باشد، یک بحث ثانوی است.

شرکت‌های بورسی در حوزه فروش و واگذاری سهام به صورت جامع، روشن و مشخص اطلاعات مالی خود را به سازمان بورس ارائه می‌دهند که از سوی این نهاد ارزیابی و کشف قیمت می‌شود و اینکه چقدر این موضوع و اطلاعاتی که داده می‌شود با واقعیت‌های عملکردی مالی منطبق باشد، یک بحث ثانوی است. اما نباید اصل موضوع شفافیت اطلاعات مالی شرکت‌های بورسی را زیر سوال برد. باید توجه داشت، سازمان بورس نیز نباید به اطلاعات ارائه شده از سوی شرکت‌های بورسی بسنده کند و در واقع، شفافیت باید بر اساس واقعیت‌ها باشد و فقط بر روی کاغذ مشاهده نشود.

در حال حاضر شفافیت اطلاعات شرکت‌های بورسی در شکل ظاهری وجود دارد اما سازمان بورس باید با دقت و نظارت بیشتری اطلاعات مالی را که از سوی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس به این سازمان ارائه می‌شود، مورد بررسی و تایید قرار دهد. 
باید توجه داشت، قوانین و مقررات به میزان کافی در این زمینه وجود دارد و نیازی به تصویب قوانین جدید دیده نمی‌شود. در قوانین موجود به طور دقیق محدوده اطلاعاتی که باید از سوی شرکت‌های بورسی رعایت شود، همچنین ضمانت اجرایی آن برای بورس جهت ارزیابی، صدور و ابطال مجوز مشخص شده است. اگر اجرای قوانین و مقررات با نظارت و دقت صورت گیرد، ضامن سلامت کار در بازار سرمایه است و این موضوع به نفع شرکت‌های بورسی و خریداران خواهد بود.

  • محمدعلی پورمختار-عضو کمیسیون قضائی و حقوق مجلس 
  • شماره۳۳۱ هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۱۵
کد خبر 410306

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =