اصلاح شاخص آزار دهنده نیست

در شرایطی دست به قلم می‌شویم تا در باره نیمه دوم بازار و چشم انداز آن صحبت کنیم که به تدریج ریسک‌ها افزایش می یابند. همچنین از چندی پیش بازار آرام گرفته و آثار رشد دلار در قیمت جایگزینی تقریبا منعکس شده است.

در شرایطی دست به قلم می‌شویم تا در باره نیمه دوم بازار و چشم انداز آن صحبت کنیم که به تدریج ریسک‌ها افزایش می یابند. همچنین از چندی پیش بازار آرام گرفته و آثار رشد دلار در قیمت جایگزینی تقریبا منعکس شده است. البته غیر از برخی صنایع مانند خودرو و چند بانک، به ترتیب در ارتباط با تجدید ارزیابی و تسعیر تقریبا باید بر توان سوددهی به عنوان عامل تصمیم تمرکز کرد.
بررسی تحولات قیمت در سال‌های اخیر نکته مهمی را در خود دارد و آن اینکه بازده اصلی فعالان بازار در کل بیشتر از عوامل سیستماتیک مانند دلار، نرخ بهره و سیاست متاثر بوده است. به نظر این مسئله با برتری فاکتورهای سیاسی نسبت به سایر عوامل مهم‌ترین متغیر تا پایان سال خواهد بود، اجازه دهید فهرست این عوامل را که هر روزتقریبا چند تایی هم به آن اضافه می شود مرور کنیم. 
«اف ای تی اف» و سرنوشت عضویت در موارد باقیمانده، تحریم اخیر بانک مرکزی،احتمال کمبود مجدد دلار، آرامکو و تلاش غرب برای بهره‌برداری، تغییر رویکرد سیاسی آمریکا و ایران در روزهای اخیر، انتخابات مجلس ودر نهایت تکلیف برجام و مهلت‌های ٦٠ روزه موصوف، برخی از عوامل تاثیرگذار در این خصوص به شمار می‌آیند. 
 البته علیرغم موارد گفته شده؛ به نظر با توجه به عمق بازار که در حجم معاملات روزانه منعکس است و اینکه دلار با رسیدن به کف خود ریسک downside به بازار تحمیل نمی کند، هر گونه اصلاح شاخص در نیمه دوم سال اصلاحی آزاردهنده برای بازار نخواهد بود اما رشد آن موکول به تکمیل شدن تحولات ساختار قیمتی صنعت بانکداری، بیمه و تا حدودی خودرو خواهد بود که می‌توان پیش بینی رشد داشت. همچنین در سایر صنایع پیش بینی موکول به تحولات بین المللی کامودیتی‌ها تحت تاثیر ورود احتمالی آمریکا به رکود و تحولات نرخ بهره آمریکاست که اتفاق مثبتی در ان قابل پیش بینی نیست. 
از طرفی در شرایط فعلی یکی از برهه‌های حساس را در وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور شاهدیم. کاهش فروش قابل توجه نفت ،افت درآمدهای دولت از این محل، قطعا فشار زیادی را بر بودجه وارد می‌کند و در بحث سیاسی هم فعلا کشور درگیر رفتارهای دو سویه اروپاست.
حال می‌توان گفت در شرایط فعلی و با فرض ثبات در وضعیت سیاسی کشور، انتظار بازدهی شارپ همانند گذشته در تمامی صنایع بازار وجود ندارد.البته پیش بینی می‌شود که بازارسرمایه به یک آرامش نسبی برسد و از طرف دیگر بازدهی بازار به سمت صنایعی می‌رود که انتظار گزارش‌های مناسب در آنها با توجه به وضعیت عملیاتی آنها وجود دارد.

  • داریوش روزبهانه-رییس هیات مدیره شرکت کارگزاری بانک خاورمیانه
  • شماره۳۳۱ هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۹
کد خبر 410301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =