" بازار سرمایه" در هفته‌ای که گذشت

بازار سرمایه در هفته گذشته رویدادهای مهمی از جمله نمایشگاه کیش اینوکس ۲۰۱۹ و افزایش قیمت بنزین را تجربه کرد که در ادامه به مهم ترین این اخبار اشاره شده است.

به گزارش صدای بورس به نقل از  سنا،  بازار سرمایه در هفته گذشته   رویدادهای مهمی از جمله نمایشگاه کیش اینوکس ۲۰۱۹  و  افزایش قیمت بنزین  را تجربه کرد که در ادامه به مهم ترین این اخبار اشاره شده است.

برقراری روابط دوجانبه میان بافین و سازمان بورس

جانشین رییس سازمان بورس در امور بین الملل، در خصوص ارتباط نهادناظر بازار سرمایه ایران و آلمان گفت:بافین (نهاد ناظر بازار سرمایه، پول و بیمه آلمان) از سازمان بورس و اوراق بهادار درخواست کرد که با توجه به ارتباطات خوب این دو نهاد با یکدیگر، هدایت تیم بازار مالی ایران در این سمینار بر عهده سازمان بورس قرار بگیرد. بهادر بیژنی با اشاره به اشتراک تجربیات نهادهای ناظر شرکت کننده در این کنفرانس بیان داشت: سیاست روابط بین المللی سازمان بورس بر این است که تعدادی از بازارهای سرمایه هدف را انتخاب کرده و رابطه تأثیرگذار، عمیق و بلند مدتی را با نهادهای ناظر این بازارها برقرار کند.

هدف تازه بیمه مرکزی؛ تبدیل اوراق بیمه ای به اوراق بهادار

غلامرضا سلیمانی، رییس کل بیمه مرکزی و رییس شورای عالی بیمه در مراسم افتتاحیه کیش اینوکس ۲۰۱۹ اعلام کرد: حضور ۶۰درصدی صنعت بیمه در نمایشگاه نشان از آن دارد که شرکت های بیمه ای با پتانسیل تقریبا کامل در این رویداد حاضر شده اند. غلامرضا سلیمانی امیری، رییس کل بیمه مرکزی در خصوص تبدیل اوراق بیمه ای به اوراق بهادار بیمه‌ای اظهار داشت: تبدیل اوراق بیمه ای به اوراق بهادار هدف گذاری تازه بیمه مرکزی است که از مدت ها قبل اجرایی شدن آن در دست اقدام است.

کیش اینوکس ۲۰۱۹، دریچه اقتصاد جهانی

در آیین گشایش ششمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه و یازدهمین نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری در جزیره کیش، حسین سلاح ورزی، نایب رییس اتاق بازرگانی ایران در سخنانی به لزوم افزایش صادرات ایران به کشورهای مختلف تاکید کرد. وی در این زمینه بیان کرد: یکی از مهم ترین مباحث اقتصادی ایران در زمان تحریم ها بحث افزایش صادرات و کاهش واردات است. آمار تجارت ایران نشان می دهد در یکسال اخیر از مجموع ۴۴هزار میلیارد تومان صادرات صورت گرفته، ۹ هزار میلیارد تومان به کشور های همسایه بوده است.

بورس بین الملل مبنای تعاملات بنگاه های داخلی و خارجی

عضو هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در آیین گشایش کیش اینوکس ۲۰۱۹ به کارنامه درخشان بازار سرمایه ایران و اثرات مثبت آن بر دیگر بخش های اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: در سال های اخیر بازار سرمایه به عنوان پیشران اقتصادی کل کشور فعالیت های بسیار ارزنده ای داشته است. آثار ضد تورمی، افزایش قدرت نقد شوندگی و تامین مالی بسیاری از بنگاه های صنعتی از آثار مثبت فعالیت این بازار در کشور به شمار می رود. غلامحسین مظفری ادامه داد: یکی از آثار مثبت بازار سرمایه، ساماندهی شرایط مالی بانک ها است. بانک ها با اصلاح ساختاری قابل توجه در یکسال اخیر توانستند بسیاری از مشکلات گذشته خود را جبران کنند. گواه این موضوع نیز رشد بیش از ۶۰ درصدی شاخص این صنعت در بازار سرمایه است که نشان می دهد این نهاد توانسته بار دیگر اعتماد مردم را برای سرمایه گذاری بازیابد.

فرش قرمز سازمان بورس، پیش روی بخش مولد اقتصاد

حسن امیری، معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در آیین گشایش کیش اینوکس ۲۰۱۹ به ایراد سخن پرداخت و ضمن قدردانی از برگزار کنندگان این رویداد عنوان کرد: رویداد حاضر فرصت مهمی برای معرفی دست اورد های سه صنعت بورس، بانک و بیمه است. عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار به نقش آفرینی نهاد ناظر بازار سرمایه کشور در افزایش مستمر شفافیت بنگاه های تولیدی و طراحی ابزارهای نوین تامین مالی اشاره کرد و افزود: سازمان بورس همواره در بحث شفافیت پیشگام بوده و مهمترین برنامه های عملیاتی آن با چند شاخص کلیدی قابل بررسی است.

اقدامات ارزنده بورس تهران در راستای بین المللی شدن / وجود بازارگردان، الزام شرکت ها برای عرضه اولیه

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران با بیان اینکه بورس تهران در بین فدراسیون بورس‌های آسیایی اول شده است، گفت: در حال حاضر ۴۵ درصد از معاملات سهام در بورس توسط افراد حقیقی انجام می‌شود. علی صحرایی، مدیرعامل بورس تهران در نشست خبری امروز خود در تالار منطقه ای کیش، در خصوص آخرین تغییر و تحولات بین المللی بورس تهران گفت: اقدامات بین المللی بورس تهران در یک سال گذشته،‌ در حوزه تفاهم نامه های مختلف و مذاکرات بین المللی اقدامات ارزنده ای صورت گرفته است که در این میان تفاهم نامه بورس تهران و شانگهای از جدیدترین تحولات این حوزه است.

افزایش قیمت بنزین تاثیری روی عرضه در بورس ندارد

سید علی حسینی در خصوص تاثیر افزایش قیمت بنزین بر عرضه این فرآورده نفتی در بورس انرژی تصریح کرد: افزایش قیمت‌ها مربوط به فروش داخلی است؛ این در حالیست که در بورس انرژی برای مصرف داخل بنزین عرضه نمی‌شود. حسینی اشاره به وضعیت مناسب عرضه فرآورده‌ها در بورس انرژی گفت: با توجه به ظرفیت بسیار بالایی که در صنعت پالایش کشور برای تولید فرآورده‌های نفتی از جمله بنزین وجود دارد، افزایش قیمت بنزین تاثیر خاصی روی عرضه در بورس و رینگ صادراتی ندارد.

تنوع در صنعت رتبه بندی اعتباری و درجه بندی عملکرد / درجه بندی عملکرد ۲۰ صندوق اعلام می شود

قاسم محسنی از تنوع فعالیت صنعت رتبه بندی در کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر رتبه بندی با محور حاکمیت شرکتی، رتبه بندی پروژه ها، رتبه بندی اعتباری شرکت ها از جمله بانک ها، بیمه ها و نهاد های مالی و رتبه بندی کیفیت مدیریت صندوق های سرمایه گذاری، کارگزاری ها و سبدگردان ها و همچنین درجه بندی عملکرد صندوق های سرمایه گذاری عملیاتی شده است و در این صنعت طیف وسیعی از خدمات انجام می شود. مدیرعامل شرکت رتبه بندی اعتباری برهان گفت: هم اکنون  درجه بندی عملکرد ۱۰ صندوق سرمایه گذاری از طریق قرار داد در حال انجام است و نتیجه ارزیابی درجه بندی عملکرد دو صندوق نیز اعلام شده است. علاوه بر این تصمیم گرفتیم عملکرد بیست صندوق را به شکل رایگان درجه بندی کنیم و امروز در حاشیه کیش اینوکس ۲۰۱۹ نتایج این بررسی اعلام می شود.

سهام‌ بنیادی صنایع کوچک، بازدهی بیشتری دارند

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به مواردی چون عدم همگن بودن شرکت ها در صنایع بزرگ و مشکلات آنها در زمینه تولید، به نظر می رسد بازدهی سهم های بنیادی حاضر در صنایع کوچک بیشتر از سهم های بنیادی صنایع بزرگ خواهند بود. حمید فهیمی با اشاره  به تجدید ارزیابی دارایی‌ شرکت ها گفت: تجدید ارزیابی دارایی های یک شرکت از دو بعد منفی و مثبت قابل بررسی است. در نگاه منفی، تجدید ارزیابی دارایی ها و انتقال مازاد آن به حساب سرمایه شرکت که یک عملیات حسابداری است، نه تنها تأثیری بر درآمدهای آتی شرکت و ارزش ذاتی سهام آن نخواهد گذاشت، بلکه به سبب افزایش هزینه استهلاک (به غیر از زمین) در سال های آتی موجب کاهش سودآوری نیز خواهد شد.

صنعت پتروشیمی از بنزین تاثیر منفی نمی گیرد

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی، اطمینان داد که اصلاح قیمت بنزین تاثیر منفی بر این صنعت ندارد. مهدوی ابهری در عین حال در پاسخ به این سوال که آیا بالا رفتن قیمت بنزین می تواند بر شرکت‌های پتروشیمی اثر مثبت هم داشته باشد یا خیر، گفت: این تصمیم چرخه معیوب مصرف را تا حدودی کند می کند، اما تایید این گمانه زنی که افزایش قیمت بنزین برای صنعت ما خوب است و لزوما سهام پتروشیمی ها را تقویت خواهد کرد، نیازمند زمان است.

کد خبر 410245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =