بازار سرمایه با ریسک‌های بین‌المللی بسیار جدی مواجه است

متاسفانه تصمیمات مسئولان اقتصادی کشور معمولا به نفع بازار سرمایه نیست.

سعید اسلامی بیدگلی، دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران در گفت‌وگو با صدای بورس:

- نوسان در ذات بازار سرمایه است. در روزها و هفته‌های اخیر نوسان شدید نداشتیم.

- در نیمه اول سال به دلایل متعدد، ورود نقدینگی به بازار سرعت یافت. این اتفاق وقتی با رفتارهای هیجانی همراه می‌شود، تاثیرگذاری فراتر از انتظار رخ می‌دهد و طبیعی است که اصلاحات قیمت صورت گیرد.

- پس از آن، گزارش‌های شش ماهه شرکت‌ها منتشر شد که به‌نسبت، گزارش‌های خوبی بودند.

- ریسک‌های درک شده از خارج از بازار، در مجموع خبرهای به نفع بازار را منتشر نمی‌کرد.

- در حال حاضر بازار سرمایه با ریسک‌های بین‌المللی بسیار جدی کشور مواجه است و همچنین با ریسک‌های سیاست‌گذارانه‌ای مواجه است که متاسفانه تصمیمات مسئولان اقتصادی کشور معمولا به نفع بازار سرمایه نیست.

- تعیین صنایع پیشرو در سال جاری کار مشکلی است؛ در کوتاه‌مدت بیشتر از آنکه سودآوری شرکت‌ها اثرگذار باشد، رفتارهای هیجانی و حرکت جریان نقدی اثرگذار است. بنابراین اگرچه در بعضی از صنایع کشور مزیت نسبی وجود دارد و آنها با نوسان‌های کمتر و در بلندمدت با رشد جدی مواجه هستند و سهامی هستند که اگر ریسک‌های سیاسی کشور از حدی بالاتر نرود و شرایط اقتصادی در یک حد ثابت و پایا باشد، می‌توان روی رشدهای بلندمدت آنها حساب کرد اما ممکن است حرکت جریان سرمایه به سمت سهامی باشد که خبرهای کوتاه‌مدت دارند؛ به ویژه اینکه پیش‌بینی می‌شود رشدهای بازار بسیار زیاد نباشد و از طرفی، نرخ‌های موثر سود اوراق دولتی که به نوعی دارایی بدون ریسک در کشور محسوب می‌شوند،‌ به تدریج در حال عبور از 20 درصد است. بنابراین ممکن است جریان سرمایه به دنبال فرصت‌های کوتاه‌مدت باشد.

کد خبر 410204

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =