تشکیل‌کارگروه ویژه برای توسعه بیمه‌های زندگی

دومین همایش بیمه‌های عمر و تأمین آتیه شرکت بیمه پاسارگاد در روز24 مهر ماه 1398 با حضور رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مدیران عامل محترم شرکت‌های بیمه، دبیر کل محترم سندیکای بیمه گران ایران، رئیس پژوهشکده بیمه، مدیران، کارشناسان و نمایندگان بیمه برگزار شد

 دومین همایش بیمه‌های عمر و تأمین آتیه شرکت بیمه پاسارگاد در روز24 مهر ماه 1398 با حضور رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مدیران عامل محترم شرکت‌های بیمه، دبیر کل محترم سندیکای بیمه گران ایران، رئیس پژوهشکده بیمه، مدیران، کارشناسان و نمایندگان بیمه برگزار شد. در این همایش یکی از مهم‌ترین نیازهای کشور در شرایط کنونی توسعه بیمه‌های زندگی به عنوان ابزار مؤثر در تأمین آتیه مردم و تجهیز منابع بلندمدت برای اقتصاد ملی اعلام شد و توسعه شبکه فروش بیمه‌های زندگی و نیز سرمایه‌گذاری منابع حاصل از ذخائر بیمه‌های زندگی در ایجاد اشتغال برای جوانان مؤثر دانسته شد و نتیجه گرفته شد که صنعت بیمه کشور ظرفیت، توان علمی و فنی لازم را برای توسعه بیش از پیش بیمه‌های زندگی با تدبیر، برنامه ریزی و مدیریت مؤثر را در اختیار دارد. نتایج مباحث و توصیه‌های مهم در این همایش به شرح زیر مورد تأکید قرار گرفت:


1. رسیدن به اهداف پیش بینی شده در اسناد بالادستی با همت جمعی شرکت‌های بیمه و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران میسر و ممکن است. با توجه به مدت محدود باقی مانده تا پایان برنامه ششم توسعه، پیشنهاد می‌نماید کارگروه ویژه برای توسعه بیمه‌های زندگی توسط بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران با مشارکت سندیکای بیمه‌گران و شرکت‌های بیمه تشکیل شود تا برنامه اجرایی لازم در این مورد را تهیه و جهت اجرا ابلاغ نماید. 


2. رشد و توسعه بیمه‌های زندگی در گرو ارتقای سطح اعتماد عمومی به کل صنعت بیمه است و ضرورت دارد در کنارنظارت کامل و دقیق بیمه مرکزی بر عملیات بیمه‌ای و سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه ساز وکارها تدوین و اجرا شود که در عمل برای آحاد جامعه، بیمه‌گزاران و بیمه‌شدگان این رشته اطمینان بخش باشد.


3. به منظور حفظ حقوق بیمه گزاران بیمه‌های زندگی ضروری است بیمه مرکزی برای سرمایه‌گذاری بلند مدت ذخایر ریاضی بیمه‌های زندگی به لحاظ اصول احتیاطی به ویژه با توجه به افزایش تعداد شرکت‌های بیمه تخصصی آیین‌نامه سرمایه‌گذاری جداگانه ای تدوین و تصویب نماید.


4. پیشنهاد می‌نماید آئین‌نامه بیمه‌های زندگی و مستمری (شماره 68) مصوب شورای عالی بیمه بررسی و دستورالعمل‌های اجرایی لازم برای آن تدوین و برای اجرای هماهنگ به شرکت‌های بیمه ابلاغ گردد به عنوان مثال می‌توان از نحوه محاسبه و اعمال مشارکت در منافع، افزایش کارمزد وصول حق بیمه، نحوه تأمین حق بیمه‌های معوق از محل ذخایر ریاضی نام برد که ساز و کار اجرای آن مبهم و نیازمند یک دستورالعمل کاربردی است.


5. ویژگی‌های متفاوت بیمه‌های زندگی ضرورت تدوین و تصویب استاندارد حسابداری خاص برای این رشته از بیمه را ایجاب می‌نماید، بنابراین پیشنهاد می‌شود در جهت آماده سازی برای اجرای IFRSکه از سال‌های آتی شرکت‌های بیمه موظف به رعایت آن می‌باشند، تهیه و تصویب استاندارد حسابداری بیمه‌های زندگی در دستور کار بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان حسابرسی قرار گیرد.


6. پیش بینی ضوابط ترجیحی و تشویقی لازم برای تأسیس شرکت‌های بیمه مستقیم تخصصی و اتکایی تخصصی در بخش بیمه‌های زندگی می‌تواند به رشد و توسعه بیمه‌های زندگی کمک مؤثری نماید.

  • شماره330 هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه10
کد خبر 410197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =