تحقق فروش و سودآوری«افق» فراتر از انتظار

بخش بزرگی از علت افزایش سود افق کوروش، ناشی از فعالیت‌های توسعه ای شرکت بود

یکی از فروشگاه‌هایی که در سال‌های اخیر نقش پررنگی در بازار فروش و توزیع ایفا کرده، «افق کوروش» است. شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش، افق جدیدی را در فروش و توزیع محصولات و کالاهای مختلف در بازار به‌وجود آورد. همچنین گسترش شعبه‌های فروش در سراسر کشور، تخفیف‌های هیجان‌انگیز و تنوع کالایی بالا از عوامل مهم گسترده شدن حضور « افق کوروش» در بازارهای مختلف کشور است. همچنین پنج در صد از سهام افق کوروش با نماد «افق» 27 بهمن سال گذشته در بورس تهران عرضه اولیه شد. در ارتباط با گسترش تعداد شعب فروشگاه‌های کوروش در سراسر کشور و تاثیر مهمی که این فروشگاه‌ها در بازار محصولات داشته‌اند، فرصتی پیش آمد تا نظرات حسین صبوری، قائم مقام مدیرعامل شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش را جویا شویم.

 شعبه‎های افق کوروش چه تعداد شده است؟

در حال حاضر شعب افق کوروش به بیش از 1730 فروشگاه در سراسر کشور رسیده است.

برای توسعه شعب چه برنامه ای مد نظر دارید؟

در تلاش هستیم که روند افزایش شعب را تا پایان سال حفظ کنیم. بر این اساس تا پایان سال شعب فروشگاه‌های افق کوروش دوهزار واحد می‌شود. همچنین برنامه چهار هزار تایی شدن فروشگاه‌ها برای دو تا سه سال آینده مد نظر است که با دریافت بازخوردها، اصلاحات در هدف‌گذاری انجام خواهد شد.

یکی از برنامه‌های «افق» حضور در بین250خرده فروش برتر دنیا بوده، در این ارتباط چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

از برنامه‌های قطعی افق کوروش حضور در فهرست 250 خرده فروش برتر دنیا تا سال 1404 است. قرار گرفتن در این فهرست، چشم‎انداز شرکت افق کوروش است. این چشم انداز به اهداف کلان ما مرتبط بوده و هر کدام از این اهداف به هدف‌های کوچک‌تری تجزیه می‌شود که برنامه‌های شرکت را برای بازه‎های زمانی کوتاه‎تری تعیین می‎کند. برنامه‌هایی برای دستیابی به اعداد مشخصی در حوزه‌های مختلف فروش و سودآوری تدوین شده است. همچنین فراهم شدن زیرساخت‌های وسیعی برای رسیدن به این اعداد باید فراهم شود که برنامه ایجاد این زیرساخت‌های نرم افزاری و سخت افزاری هم در کشور تعیین شده است. البته نمی‌توان گفت که سال قبل از دستیابی به این چشم‌انداز چه تکنولوژی‌هایی وجود دارد اما همواره براساس تحولاتی که اتفاق می‌افتد و مطالعات مستمر، این زیرساخت‎ها به روز می‎شوند و به طور طبیعی برنامه‎ها تغییراتی پیدا می‌کنند. همچنین زیرساخت‌های افق کوروش در افق‌های میان مدت کاملا روشن بوده و این موضوع که چه زیرساخت‌هایی و چه سرمایه‌گذاری‌های لازم در این زمینه باید فراهم شود، تعیین شده است.

چه میزان از شعب افق در تهران متمرکز است؟

اگرچه 25درصد از مجموع شعب افق کوروش در تهران قرار دارد، اما در 31 استان کشور حضور داریم.

برای افزایش تنوع سبد محصولات، انجام چه برنامه‌هایی مدنظر قرار دارد؟

در مورد توسعه محصولات فروشگاهی، برخی محصولات همچون میوه و سبزی اضافه شده است. باید تمایزی میان طبقه‌های مختلف فروش و محصولات قائل شویم.این کلاسه بندی‌ها با توجه به متراژ و استانداردهایی تعیین می‌شود.وقتی فروشگاهی مساحت بیشتری در اختیار داشته باشد،‌ طبقات بیشتر و متنوع تری را هم می‌تواند به مشتریانش ارائه دهد.استاندارد فروشگاه‌های افق کوروش 200متر مربع برای هر فروشگاه است، بنابراین تنوع کالاهای فروشگاه متناسب با چنین فضایی انجام می‌شود.اما بهینه سازی سبد محصول یک فرآیند مستمر است که همواره در افق کوروش جریان دارد تا کالاها به طور مداوم تنوع بیشتری پیدا کنند و کالاهایی که مردم از آن‌ها استقبال نمی‎کنند و برای مصرف‌کننده محبوبیت چندانی ندارند، جایشان را به کالاهای محبوب‌تر بدهند.

افزایش سوددهی و فروش در شش ماهه دوم امسال چگونه پیش‌بینی می‌شود؟

برنامه‌ای که افق کوروش در سال 98 مدنظر دارد و به سهامداران قول اجرایی شدن آن را داده است، رسیدن به تعداد 1600 شعبه در کشور است که تاکنون توانسته‌ایم به بیش از 1700شعبه قبل از پایان سال برسیم. این عدد نشان می‌دهد تا قبل از به اتمام رسیدن امسال، بیشتر از هدفی که مدنظر ما و مورد انتظار سهامدارانمان بوده، محقق شده است. بدون شک تا پایان سال این عدد بیشتر خواهد شد. روند رشد ما کماکان ادامه خواهد داشت. برنامه‌ای که افق کوروش در سال جاری در حوزه‌هایی چون توسعه، فروش و سودآوری مد نظر داشته، به طور کامل و حتی فراتر از میزان مورد انتظار محقق شده است. همچنین برای رسیدن به اهدافی که تا پایان سال در نظر داریم چالشی پیش رو نداریم و بدون شک به تحقق اهداف خواهیم رسید. در مجموع تحقق اهداف فراتر از اعداد و ارقامی اعلامی خواهد بود.

 باشگاه مشتریان کوروش چه خدماتی را ارائه می‌دهد؟

باشگاه مشتریان سرویسی است که به مشتری‌های افق کوروش ارائه می‌دهیم تا علاوه بر تخفیفاتی که در فروشگاه‎های «افق» از آن برخوردار می‎شوند و سرویس‌هایی که به عموم ارائه خواهد شد اعضای این باشگاه بتوانند از تخفیفات بیشتری برخوردار شوند. البته اعضای باشگاه مشتریان از سرویس‌ها و خدماتی که خارج از شرکت وجود دارد با هزینه‌های کمتری بهره‌مند می‌شوند.

 افق کوروش در نظر دارد تولیدکننده و توزیع کننده برخی محصولات شود، برای تحقق این اهداف چه اقداماتی انجام شده است؟

این هدف از چشم‌اندازهای آتی افق کوروش به شمار می‌آید. بر این اساس توانستیم به حوزه تولید و توزیع سبزیجات و میوه ورود کنیم، ولی برنامه‌هایی برای ورود به کل زنجیره و نظارت کامل بر کل مسیر تولید خواهیم داشت. البته تمامی فروشگاه‌های بزرگ دنیا چنین حلقه‌های تولیدی دارند و تمامی زنجیره‌ها را تحت نظارت قرار می‌دهند. برای این‌که اطمینان کامل از تولید و کیفیت محصول ارائه شده در فروشگاه‌هایشان حاصل شود این هدفگذاری در افق کوروش نیز دنبال می‌شود.

 «افق» توانسته به بیش از 70درصد سودآوری در شش ماهه اول سال جاری دست یابد، علت این موفقیت چیست؟ چه میزان از افزایش سود مربوط به افزایش نرخ کالاهاست؟

یکی از عوامل مهم رسیدن به سود بالا را می‌توان توسعه شرکت و افزایش تعداد شعب دانست؛ همچنین تعداد فروشگاه‌های شرکت نسبت به سال گذشته و متوسط فروش فروشگاه‌های افق نیز افزایش پیدا کرده است. البته بخشی هم به موضوع افزایش قیمتها برمی گردد. رشد سود افق کوروش از اعداد تورمی خیلی بیشتر است و نشان از آن دارد که بخش بزرگی از افزایش سود افق کوروش ناشی از فعالیت‌های توسعه ای شرکت بوده است.

 تعداد انبارهای قابل دسترسی افق کوروش ‌چه میزان است؟

افق کوروش انبارهایی برای تغذیه فروشگاه‌هایش دارد. بیش از 120 هزار متر مربع فضای انباری دارد و در13 نقطه ایران دارای انبار خشک است. بیش از این تعداد هم سردخانه برای ذخیره محصولات وجود دارد.حدود90درصد از محصولاتی که در فروشگاه‌های افق کوروش عرضه می‌شود، در ابتدا وارد انبارهای شرکت شده و سپس به فروشگاه‌ها وارد می‌شود. در شرایط کنونی افق کوروش یکی از بزرگترین ناوگان‌های لجستیک کشور را در اختیار دارد. لجستیک انبارهای خشک، غیریخچالی و به علاوه زنجیره سرد در مجموع 90 درصد، توسط ناوگان افق کوروش توزیع می‌شود.

  توزیع اجناس وارداتی چه جایگاهی در «افق» دارد ؟

درصد بسیار کمی از محصولات ما خارجی است و بیش از 95درصد محصولات افق ایرانی است. نه تنها در شرایط فعلی که تحریم‌ها بر واردات کالاها تاثیر داشته بلکه در گذشته هم 95 درصد محصولات تولید داخل و ایرانی بود. البته به صورت عمده برنج‎های هندی و برخی شوینده‌ها وارداتی است.

  مطرح شده بود که اگر شرکتی از نظر افق کوروش عملکردش مناسب ارزیابی شود، برنامه‌ای برای سهامداری شرکت‌‎های بالادستی خواهد داشت. در راستای ورود به سهامداری شرکت‌های دیگر چه اقداماتی شده است؟

مدیریت دارایی یکی از عوامل مهم در شرکت داری است. سرمایه‌گذاری مناسب وجوه نقدی که در اختیار ما قرار دارد یکی از ماموریت‌های سازمانی افق کوروش به شمار می‌آید. اگر در مواردی بررسی کنیم که سرمایه‌گذاری برای ما سودآور خواهد بود به آن وارد خواهیم شد.همواره در حال بررسی و ارزیابی هستیم تا بتوانیم سرمایه‌گذاری مناسبی را انجام دهیم.

  • گلشن بابادی-خبرنگار
  • شماره 329 هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه 9
کد خبر 410146

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =