ارتقای شفافیت و مسئولیت‌پذیری مدیران

با توجه به افزایش تعداد سهامداران حقیقی که به وضوح در افزایش بیش از دو برابری مشارکت در عرضه اولیه‌ها و ارزش بالای معاملات قابل مشاهده است، دغدغه ایجاد کانونی برای حمایت از حقوق سهامداران خرد بیش از پیش مطرح می‌شود.

با توجه به افزایش تعداد سهامداران حقیقی که به وضوح در افزایش بیش از دو برابری مشارکت در عرضه اولیه‌ها و ارزش بالای معاملات قابل مشاهده است، دغدغه ایجاد کانونی برای حمایت از حقوق سهامداران خرد بیش از پیش 
مطرح می‌شود. 
این موضوع از بسیاری جهات می‌تواند کمک‌کننده باشد که تقریبا مزایای آن مشخص است. برای مثال اگر چنین کانونی بود می‌توانست در مقابل تغییرات چندباره قوانین بازار پایه، که باعث زیان یک عده سهامدار در روند صعودی بازار شد از حقوق سهامداران دفاع کند یا پیش از وقوع این اتفاق، آموزش لازم را در خصوص ریسک‌های این بازار منعکس کند که منافع سهامداران خرد در روند صعودی بازار ضایع نشود اما معدود نگرانی‌هایی نیز می‌تواند عملکرد و هدف اصلی از تشکیل این نوع کانون‌ها را تحت‌الشعاع قرار دهد که مهم‌ترین آن شاید این نگرانی باشد که به ایجاد محل قدرتی منتج شود که منافع عده خاصی را تأمین کند. با این وجود این موضوع در سایر کانون‌ها و سندیکاهای دیگر کنترل شده است، ولی به دلیل تعدد بالای سهامداران خرد نسبت به سایر کانون‌ها این بیم می‌رود که کانون در ایجاد هم‌صدایی بین تمامی و یا اکثریت سهامداران خرد به دلیل گستردگی آنها و گاها بی‌اطلاعی آنها از موضوع مورد بررسی دچار تنگناهایی شود که این‌گونه موضوعات نیز با بحث و بررسی و ایجاد و ساز و کارهایی می‌تواند قابل کنترل باشد. البته ایجاد مقرراتی در زمینه حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران خرد و تأمین خواسته آنان؛ یعنی شفافیت و مسئولیت‌پذیری از جانب مدیران شرکت‌ها که عمق‌بخشی به بازار از ملزومات این مهم است.

  • سمیرا منصوری-مدیرکل دفتر سرمایه گذاری و اداره ذخائر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر
  • شماره۳۲۸هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۱۵
کد خبر 409937

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =