فرار از ریسک‌های سطح بالا

عدم استقبال از صندوق‌های سرمایه‌گذاری، ریشه در نگرش افراد نسبت به بازارسرمایه دارد. باتوجه به روند تاریخی رفتار سرمایه‌گذاران خرد به عنوان مشتریان اصلی صندوق‌های سرمایه‌گذاری، تنها در زمان‌هایی جذب بورس شده‌اند.

عدم استقبال از صندوق‌های سرمایه‌گذاری، ریشه در نگرش افراد نسبت به بازارسرمایه دارد. باتوجه به روند تاریخی رفتار سرمایه‌گذاران خرد به عنوان مشتریان اصلی صندوق‌های سرمایه‌گذاری، تنها در زمان‌هایی جذب بورس شده‌اند که اخباری پیرامون رشدهای نجومی در آن به گوششان رسید و شاهد افزایش قیمت‌های چند درصدی برای سهام بوده‌اند. بنابراین سودهای معقول‌تر و محدودتر صندوق‌های سرمایه‌گذاری جذابیت چندانی برای آنها ندارد. 
شاید به نظر برسد ناکارآمدی مدیریتی باعث بازده نامطلوب بوده است و این موضوع را نمی‌توان کتمان کرد، اما دلیل اصلی بازده محدود در صندوق‌ها؛ مدیریت قوی ریسک است. مدیران صندوق به پشتوانه تجربه و دانش خود سطح ریسک و بازده را در سطوح قابل قبولی رعایت می‌کنند؛ علاوه بر این الزامات قانونی نیز برای رعایت نوع سرمایه‌گذاری برای آنها وجود دارد که آن نیز عامل دیگری برای کنترل ریسک است. مدیران صندوق معمولا دست به ریسک‌های سطح بالا نمی‌زنند و به تبع آن سودهای آنها نیز در سطح همان پذیرش ریسک خواهد بود؛ علت اصلی این موضوع نیز پاسخگویی مدیران است.
 زمانی‌ که شما مجبور باشید با دلیل و منطق انجام یک سرمایه‌گذاری را توجیه کنید، باید به صورت منطقی به وضعیت شرکت‌ها نگاه کنید؛ در حالی که الزاما نمی‌شود از بازار انتظار منطقی داشت. صلاحیت این نوع دیدگاه معمولا در زمان‌های ریزش بازارها به همگان اثبات می‌شود و مدیریت اصولی نقش خود را آنجا ایفا می‌کند، اما به دلیل نوع نگاهی که ذکر شد توجه به آن نمی‌شود. 
 

  • الهه ظفری-مدیر سرمایه‌گذاری صندوق افق ملت
  • شماره۳۲۷هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۱۵
کد خبر 409876

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =