واکاوی جذب نشدن سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای

باتوجه به بازدهی مناسب بورس در سال جاری، البته تا چند هفته قبل و نیز کم فروغ بودن سایر بازارها از جمله بازار مسکن، طلا و سکه و دلار، این بازار به شدت مورد توجه عده بسیار زیادی از آحاد جامعه قرار گرفته است. 

باتوجه به بازدهی مناسب بورس در سال جاری، البته تا چند هفته قبل و نیز کم فروغ بودن سایر بازارها از جمله بازار مسکن، طلا و سکه و دلار، این بازار به شدت مورد توجه عده بسیار زیادی از آحاد جامعه قرار گرفته است. 
به‌گونه‌ای که در عرضه‌های اولیه بیش از ۴ برابر عرضه‌های سال‌های گذشته و بیش از یک درصد از جمعیت کشور، شرکت می‌کنند. این در حالیست که در عرضه‌های اولیه تعداد سهام عرضه شده بسیار اندک است و نمی‌تواند نیاز سرمایه‌گذاران را به نحو مطلوب پاسخگو باشد. به همین دلیل شرایط برای افراد سودجو و بعضا غیرحرفه‌ای، برای گمراه کردن تازه واردها و بعضا فروش سهام موجود در پرتفوی خودشان به آنها تحت‌ عنوان سهام ارزنده است، 
فراهم می‌شود.
 از سوی دیگر بسیاری از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک که توسط کارشناسان خبره اداره می‌شوند، بازدهی بسیار خوبی و در مواردی بیش از شاخص کل را کسب کرده‌اند، اما نتوانسته‌اند به نحو مطلوب سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای و جدید را به سمت خود جلب کنند.از عمده‌ترین دلایل این وضعیت می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:
عدم معرفی مناسب این ابزار ارزشمند سرمایه‌گذاری به آحاد جامعه: از آنجا که معرفی شایسته‌ای از این صندوق‌ها در رسانه‌های گروهی پربیننده مثل صدا و سیما  صورت نمی‌پذیرد. بنابراین  شناخت کافی از این ابزار برای آحاد جامعه فراهم نشده و افراد تصور می‌کنند یگانه راه مشارکت در بازارسرمایه، سرمایه‌گذاری به صورت مستقیم است.
محدودیت مبالغ سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری: صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاری در هر صنعت و هر شرکت دارای محدودیت‌هایی هستند و یا این‌که (تا تاریخ تهیه این مطلب)، نمی‌توانند در بازار پایه که عمدتا بازدهی بسیار خوبی در چند ماهه اخیر داشته، سرمایه‌گذاری کنند.
ریسک‌پذیری بالای بعضی از صندوق‌ها: عملکرد برخی از صندوق‌ها و مدیران آنها تا حدی باعث عدم اطمینان نسبت به واحدهای این صندوق‌ها شده است، این درحالی است که در بازارهای حرفه‌ای دنیا، افرادی که دارای مشغله کاری زیاد هستند و یا از دانش لازم جهت تشکیل و اداره پرتفوی برخوردار هستند، مسئولیت سرمایه‌گذاریشان را به افراد حرفه‌ای که از دانش و تجربه لازم برخوردار هستند، می‌سپارند و بدینوسیله علاوه بر کسب بازده‌ای مناسب به غنای بیشتر بازارسرمایه نیز کمک می‌کنند.

  • حمیدرضا مهرآور-مدیرعامل کارگزاری بانک سامان
  • شماره۳۲۷ هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۱۵
کد خبر 409871

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =