رقابت فشرده صندوق‌های صبا تأمین درکسب بازدهی

کارگزاری کیمیاسهم در سال ۱۳۷۴ به ثبت رسید و در سال ۱۳۸۷ به کارگزاری صبا تأمین تغییر نام داده است. در ادامه ضمن معرفی صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت این کارگزاری، عملکردشان مورد بررسی  قرار می‌گیرد. 

کارگزاری کیمیاسهم در سال ۱۳۷۴ به ثبت رسید و در سال ۱۳۸۷ به کارگزاری صبا تأمین تغییر نام داده است. در ادامه ضمن معرفی صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت این کارگزاری، عملکردشان مورد بررسی 
قرار می‌گیرد. 

خروج نقدینگی در اکثر ماه‌ها
«صندوق مشترک صبا» با اختصاص ۸۷ درصد از دارایی‌هایش به بازار سهام و تمرکز بر روی صنایع «محصولات شیمیایی» و «مواد و محصولات دارویی» ۸۲ درصد بازدهی در یک‌سال اخیر کسب کرده و در بین ۶۰ صندوق سهامی در جایگاه هفدهم قرار گرفته است. از ابتدای سال ۱۳۹۸، به مرور سهم بازار بدهی در پرتفویش را تا صفر کاهش و در مقابل، سهم بازار سهام را تا مرز ۹۰ درصد افزایش داده‌ است. در یک‌سال گذشته، در اکثر ماه‌ها، شاهد خروج نقدینگی از صندوق بوده‌ایم که پارامتری منفی تلقی می‌شود.

عقب ماندن در بازدهی 
خالص ارزش دارایی‌های «صندوق توسعه تعاون صبا «در یک‌سال گذشته با رشدی ۵۶ درصدی به ۳۹ هزار و ۴۷۵ میلیارد ریال رسیده است. در حالی‌که غالب صندوق‌های بادرآمد ثابت بازدهی در رنج ۲۰ الی ۲۶ درصد دارند، این صندوق با بازدهی ۵/۱۸درصدی عملکرد چندان مطلوبی نداشته است. با این وجود رصد جریانات نقدی صندوق، نشان از افزایش صدور نسبت به ابطال واحدها در یک‌سال اخیر دارد که شاید عمده دلیلش، حضور بانک توسعه تعاون در جایگاه ضامن نقدینگی آن باشد.

عملکرد قابل قبول
خالص ارزش دارایی‌های «صندوق اندیشه‌ورزان صبا تأمین»با رشدی ۹۹۶ درصدی در کم‌تر از یک‌سال، اکنون در مرز ۱,۲۸۲ میلیارد ریال قرار دارد.گرچه همانند دیگر صندوق با درآمد ثابت صبا تأمین، این صندوق هم تنها ۳ درصد از پرتفوی‌اش را به بازار سهام اختصاص داده، ولی در کسب بازدهی متفاوت ظاهر شده و با کسب ۵/۲۵ درصد بازدهی، عملکرد قابل قبولی داشته است.
انتظار اختصاص سهم بیشتر از پرتفوی به بازار سهام خالص ارزش دارایی‌های «صندوق اختصاصی بازارگردانی صبا گستر نفت‌وگاز تأمین» در مدت یک‌سال با رشدی ۴۷ درصد به ۶۵۴ میلیارد ریال رسیده است. نکته‌ مهمی که در بررسی ترکیب دارایی صندوق به چشم می‌خورد، سهم تنها ۶ درصدی بازار سهام از پرتفوی صندوق است. با توجه به مبنای عملکرد صندوق‌های بازارگردانی و وضعیت خوب بازارسرمایه در این ایام، انتظار می‌رفت مدیران صندوق سهم بیشتری از پرتفویشان را به بازار سهام اختصاص بدهند تا مقدار بازدهی بالاتری نسبت به ۵/۲۷ درصد محقق شده، از این صندوق شاهد باشیم.
در جدول زیر مشروح عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت کارگزاری صبا تأمین را مشاهده می‌کنید.

  • سجاد یزدانی-کارشناس سامانه رسام(اطلاعات مالی پارت)
  • شماره۳۲۷ هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۱۶
کد خبر 409862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =