تولید نفت به ۲.۱۱ میلیون بشکه در روز می‌رسد

صندوق بین‌المللی پول جدیدترین گزارش منطقه ای برای خاورمیانه و آسیای مرکزی را ارائه کرده است.پیش بینی می‌شود تولید نفت ایران از ۲.۲۹ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۹ و ۲.۱۱ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۰ برسد.

به گزارش صدای بورس به نقل از  ایسنا،  صندوق بین‌المللی پول جدیدترین گزارش منطقه ای برای خاورمیانه و آسیای مرکزی که دربرگیرنده پیش بینی‌های مثبت از اقتصاد ایران است را منتشر کرد. این وام دهنده جهانی در این گزارش اعلام کرده است: جنگ‌های تجاری، نوسان قیمت نفت، ریسک‌های پیرامون خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و ناآرامی‌های اجتماعی فزاینده و تحریم‌های آمریکا علیه ایران، بزرگترین عوامل تاثیرگذار در دورنمای منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی بوده اند.

جهاد آزور، مدیر دپارتمان خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین‌المللی پول در این باره گفت: ارزیابی ما این است تحریم‌هایی که سال میلادی گذشته علیه ایران وضع شده و امسال تشدید شدند، در سال میلادی آینده تاثیر بیشتری نخواهند داشت.

تولید نفت و گاز ایران

بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، پیش بینی می‌شود تولید نفت ایران از ۳.۴۹ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۸ به ۲.۲۹ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۹ و ۲.۱۱ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۰ برسد.

مجموع تولید صادرکنندگان خاورمیانه و شمال آفریقا، افغانستان و پاکستان (MENAP) نیز از ۲۷.۷۳ میلیون بشکه در سال ۲۰۱۸ به ۲۵.۹۶ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۹ کاهش پیدا می‌کند اما در سال ۲۰۲۰ به ۲۶.۳۶ میلیون بشکه در روز بهبود پیدا می کند.

اما روند تولید گاز ایران ثابت خواهد ماند و امسال و سال میلادی آینده تغییر نخواهد کرد و همان ۵.۰۳ میلیون بشکه در روز می‌ماند.

تولید گاز صادرکنندگان نفت منطقه خاورمیانه از ۱۵.۹۵ میلیون بشکه در سال ۲۰۱۸ به ۱۶.۱۳ میلیون بشکه در سال ۲۰۱۹ و ۱۶.۴۳ میلیون بشکه در سال ۲۰۲۰ بهبود پیدا می‌کند.

همچنین قیمت سر به سر نفت ایران از ۸۲ دلار در هر بشکه در سال ۲۰۱۸ به ۱۵۵.۶ دلار در سال میلادی جاری افزایش پیدا می‌کند و در سال آینده به ۱۹۴.۶ دلار صعود خواهد کرد.

درآمد غیرنفتی دولتی

پیش بینی صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که درآمد غیرنفتی ایران تغییر چندانی پیدا نخواهد کرد و سهمش از ۱۲.۲ درصد تولید ناخالص داخلی غیرنفتی در سال ۲۰۱۸ به ۱۲.۱ درصد در سالهای ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ می‌رسد.

این در حالی است که درآمد غیرنفتی صادرکنندگان خاورمیانه و شمال آفریقا، افغانستان و پاکستان (MENAP) از ۱۵.۲ درصد در سال ۲۰۱۸ به ۱۹.۵ درصد در سال ۲۰۱۹ رشد می‌کند اما در سال ۲۰۲۰ به ۱۵.۵ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

ارزش صادرات کالاها و خدمات

طبق پیش بینی صندوق بین‌المللی پول، ارزش صادرات کالاها و خدمات ایران در مقایسه با ۱۰۳.۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ به ۶۰.۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ و ۵۵.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ می‌رسد. اما این افت مختص ایران نیست و در میان سایر صادرکنندگان نفت به جز امارات متحده عربی نیز مشاهده می شود. ارزش صادرات کالاها و خدمات امارات از ۳۸۸.۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ به ۴۰۰.۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ و ۴۱۵.۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ افزایش پیدا می کند.

ارزش کل صادرات کالاها و خدمات صادرکنندگان نفت منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، افغانستان و پاکستان از ۱۲۰۷.۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ به ۱۱۲۱.۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ و ۱۱۰۸.۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ کاهش پیدا خواهد کرد.

ارزش واردات کالاها و خدمات

از سوی دیگر در گزارش صندوق بین‌المللی پول برآورد شده که ارزش واردات کالا و خدمات به ایران از ۸۶.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ به ۷۳.۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ و ۷۱.۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ کاهش پیدا می‌کند.

پیش بینی شده مجموع واردات کالا و خدمات صادرکنندگان نفت منطقه از ۹۴۵.۹ میلیارد دلار در سال میلادی گذشته به ۹۷۳.۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ و در سال ۲۰۲۰ افزایش بیشتری پیدا کرده و به ۹۹۹.۱ میلیارد دلار برسد.

کد خبر 409809

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =