با کمک «فتا»، سبدگردان‌های مجازی را مسدود می‌کنیم

در راستای ارائه خدمات مالی در اپلیکیشن‌های غیررسمی که به تازگی باب شده است لیستی تهیه و به مراجع قضایی ارائه شده و با مذاکرات انجام گرفته برخی از آنها نیز مسدود شده‌اند، اما بعضی دیگر هنوز فعال هستند.

کمک‌خواهی سازمان بورس برای جلوگیری از فعالیت سبدگردان ‌های غیرمجاز در حالی مطرح می‌شود که جستجو برای پیدا کردن این افراد کمتر از ۱۵ دقیقه زمان می‌برد.فرصتی فراهم شد تا پیرامون مسئله مذکور نظرات  روح‌الله نجفی دبیر کمیته مبارزه با پولشویی سازمان بورس و اوراق بهادار را جویا شویم.  

 ارائه خدمات مالی در اپلیکیشن‌های غیررسمی باب شده است، آیا سازمان از این موضوع خبر دارد؟ 
بله، در جریان این خدمات غیرمجاز هستیم. در همین راستا لیستی تهیه و به مراجع قضایی ارائه شده و با مذاکراتی که انجام شده برخی از آنها نیز مسدود شده‌اند، اما بعضی دیگر هنوز فعال هستند.

 باتوجه به اینکه سازمان مجوز سبدگردانی‌ها را صادر می‌کند، در مقابل این خدمات غیرمجاز چه واکنشی دارد؟
مواردی که به سازمان اطلاع داده می‌شود از طریق پلیس فتا پیگیری خواهد شد. از این‌رو از تمامی فعالان بازار سرمایه می‌خواهیم که اگر چنین مواردی را مشاهده کردند به سازمان اطلاع دهند تا برای مسدود کردن پیگیر شویم، کما اینکه در سال‌های گذشته توانستیم شرکت‌های هرمی را مختل کنیم.
 
 با یک جستجوی ساده لیستی از سبدگردان‌های مجازی آشکار می‌شود، سازمان برای این کار زمان ندارد؟
هرکسی که در کشتی بازار سرمایه قرار دارد باید نسبت به این گزارش دهی حساس باشد تا در نهایت بتوانیم این موضوع را ریشه کن کنیم.
 البته اگرچه بحث اطلاع دادن این تخلفات با اهالی دلسوز بازار است اما پیگیری مراجع قضایی با سازمان بورس خواهد بود. با این حال باید به یاد داشته باشیم که بخش بزرگی از این پیگیری‌ها به نهادهای بیرونی برمی گردد و فرآیند آنها زمان بر است.

 شایعاتی شنیده می‌شود که سازمان بورس به دلیل اینکه از طریق سبدگردان‌های مجازی هم سهامدارانی به بورس می‌آیند، پیگیری شدیدی برای حل این چالش ندارد؛ نظر شما چیست؟
سازمان هرجا احساس کند که حقی از کسی ضایع می‌شود، به موضوع ورود می‌کند. سبدگردان‌های غیرمجاز مجازی  هم عین کلاهبرداری مالی به حساب می‌آید. از این‌رو سازمان بورس و اوراق بهادار نیز به عنوان نهاد ناظر جهت پیشگیری فعالیت، انجام می‌دهد. چنین قضایایی می تواند در اعتماد سهامداران و کل جامعه به بازار سرمایه خلل ایجاد کند، بنابراین سازمان بورس و اوراق بهادار با همه توان خود در انجام این مهم فعالیت می کند.

 سرانجام پیگیری‌های سازمان بورس در قوه قضاییه در برخورد با متخلفان مجازی در چه شرایطی قرار دارد؟
تمامی پرونده‌های قوه قضاییه در حال پیگیری است و در صورت به نتیجه رسیدن شفاف سازی می‌شود. 

  • روح الله نجفی-دبیر کمیته مبارزه با پولشویی سازمان بورس و اوراق بهادار
  • شماره۳۲۶ هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۵
کد خبر 409733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =